Ny Ramtråd då och helst bara Ramar o inget annat...

Novali01

Trådstartare
Jag vill gärna ha en fortsatt diskussion om ram och hästar som kryper ur. Känner att det finns en uppsjö av bra tips att få så jag fortsätter diskussionen här.

Idag har jag konstaterat att Svart Sto är megaintelligent jämförvis med Grå Valack! Har sen två dagar fått in henne i en ram som för 2 månader sen var helt omöjligt. Det är höger bog som har petats ut mest och när jag fått in den så tog hon ju bettet o älgade ur volten i 790 knyck. När jag nu fått ur henne detta lilla ofog med hjälp av en viss Westernryttares lilla knep som han lärde mig en gång, så sitter nu höger bogen på plats.

MEN så uppkommer ett litet bekymmer på vänster sida som aldrig funnits förut...när jag får in höger bogen så kommer även manken upp, takten infinner sig och allt blir lätt o ledigt...byter jag då varv till vänster så går hon inte fram för skänkel...suck. Alltså hon petar inte UT bogen men "driver" inte framåt så taktfast som i höger. Hon har alltså tagit sig ur ramen genom att dö...vad gör man???

Sv: Ny Ramtråd då och helst bara Ramar o inget annat...

Nu blev jag nyfiken, vad är det lilla knepet som Westernryttaren lärt dig för att få högerbogen på plats?

Tja, du får väl helt enkelt lär dig att rida bättre...:devil:

:rofl::rofl::banana:

Byter varv:idea::angel:

Allvarligt så fattar jag inget- jag heller:confused:

Blir du helt inaktiv? Äh. du får väl säga till den- skriftligen:cool:

Westernknepet har inget med ramen att göra, det är enbart för att få henne sluta ta bettet o älga iväg ur volten men det tänker jag inte gå in på här för det har inte med denna tråd att göra.

axel: att byta varv medför att man svävar fram med manken uppe, hästen lös o ledig och paradiset närmar sig....:angel: så det gör man inte för det är ju i vänster varv det är problem o då vill jag lösa det...

Det som händer är alltså när jag byter från höger till vänster varv så travar hon givetvis på fortfarande men provar jag då att få henne ännu mer eftergiven eller ska flytta lite på framdelen, eller öka tempot så händer NADA! Hon är helt död för vänsterskänkel och när jag då påminner henne så blir hon fly förbannad igen, viker sig i vänstersidan och skjuter ut höger bog=börja om från början.

Börjar om i höger varv, puttar in bog, hästen bjuder fint, kan fullkomligt slingra henne runt min högerskänkel, öka minska flytta allt funkar, byter varv o cirkusen är igång...

Provade då att börja i höger varv, fortsätta ut på fyrkanten, hålla kvar henne i ramen och vända över banan till vänster, funkar hyfsat tills man då lägger henne på volten igen o kräver ännu mer från vänster bak, då blir det stopp igen.

Förut har detta inte hänt, det har enbart varit protester i höger varv.

Funkar det bättre i galoppen?
Det låter som om det är vb som är problemet- i båda varven.
Jag skulle longera o se vad som händer.

Vad händer om du inte rider hela varv på volten i vänster varv? Halvt varv eller rent av ett kvarts varv, dvs avbryt övningen INNAN problemen kommer. Eller är det som så att du inte ens hinner vända över till vänster innan hon "dör"? Provat att ställa utåt några steg i höger varv och om det funkar? Eller som en av övningarna när man börjar med förvänd galopp, svag S-kurva på långsidan, med start i det lätta varvet?

Psst: Det är väl klart att Svart är smartare än Grå. Det är ju trots allt ett sto :angel:

Nej egentligen inte, utan det är samma i galoppen fast annorlunda!:devil: Vad jag menar är att hon springer i galoppen utan bärighet, ramlar på bogarna osv.

Och givetvis är det vänster bak som spökar i båda varven men vad gör man åt det? Hon känns ju mycket starkare redan än när hon kom men behöver ju belasta vb mer och stanna i ramen.

Förslag?

Fast i höger varv har det funkat så här att om jag tagit strid med henne och vunnit så har hon funkat så perfekt sen...i vänster blir det inte ens strid då hon helt plötsligt är död för vänster skänkel.

Visst är detta ytterligare ett nytt litet skojigt sätt att krypa ur min ram men hallå??

Förut har detta inte hänt, det har enbart varit protester i höger varv.

Jag tror egentligen du har skrivit svaret själv lite spritt i dina inlägg. Du har hittat ett sätt att hon inte ska kunna skjuta ut högerbog och säger att det är nån sorts knep, så det borde betyda att hon har lika dålig eller bra ork/smidighet/muskling som för tre dagar sedan när det inte fungerade, men att du kommer åt henne mer.

Så jag tror att när höger bog (och därmed vänster bak gissar jag?) kommer in i ramen och hon kommer ihop sig mer, blir det än så länge för jobbigt/tungt/ovant att gå fram, särskilt i vänster där inner-, vänsterbak får bära extra mycket jämfört med på det raka spåret. Att det kanske varit tydligast hur högerbogen skjuter ut men att diagonala bak har hängt på och är ovant att driva rakt in (lite löst spånande). Hon orkar inte gå så bra som du kommer åt att begära av henne eftersom skillnaden i hur du kommer åt har kommit så plötsligt.

Det låter väldigt likt hur min herr Gråmensmart gjorde ett tag, om han var sitt rakriktadaste jag stannade han helt sonika i varvbyte åt höger innan han började orka. Jag fick låta honom tappa liiite i rakriktning i det protestiga varvet. Fast mindre än han önskade att jag skulle släppa ut såklart.

Om det inte är ngt fel:angel:.....
så är det bara att kämpa på- lösgöra.
Byta varv konstant- skolor.

Kom ihåg nu att det är en märr:grin:. överdriv berömmet vid minsta lilla som är bättre. Hon vill troligen inte sätta in vb inunder.
Sk. vikning är oxå bra- på sikt.

Nope inget fel!:cool: Bara ett ganska vanligt bakben som inte vill jobba på lika mycket.

Ja, hon är LÖJLIGT lättsmickrad för rösten?! *Tur man är ensam i ridhuset* Att sitta där o gulligulla är ju inte riktigt min grej men funkar det så funkar det och på henne ger det effekt.

Idag är det vilodag men imorgon ska vi på´t igen. Ska testa varvbyte ofta ofta så får vi se.

Skänkelvikningar gör vi till dödagar varje pass...

En idé- som jag gör själv just nu-samma fenomen:grin:

Sladda bakdelen- ömsom sluta på stor volt- sladda igen. Det gymnastiserar det där bakbenet o även i sidan. Slutan gör sen att hon måste :angel:använda det mer. Ha yttersk- långt fram i sladden. Beröm- ännu mer:rofl:

En idé- som jag gör själv just nu-samma fenomen:grin:

Sladda bakdelen- ömsom sluta på stor volt- sladda igen. Det gymnastiserar det där bakbenet o även i sidan. Slutan gör sen att hon måste :angel:använda det mer. Ha yttersk- långt fram i sladden. Beröm- ännu mer:rofl:

Sladda? Nu fattar jag inte riktigt? När jag gör förvänd sluta i vänster varv så blir hon ju tvungen att jobba med vänster bak o komma upp med manken men gör jag sluta i vänster varv så känns det bara som om hon slänger ut högersidan.

Nja. Jag tycker att hon bara behöver skyffla på med vb i den förvända.

Om du rundar henne runt v. skänkel måste det mer in o inunder.

Vet du inte vad sladda är:p:rofl:
Min var expert på det:angel: sk. vikning på volt, men där baken tvärar mkt mer o bogen inte får vandra iväg.

Jag brukar tänka att problemet har sin bas i att vänster bak jobbar riktat åt det håll som höger bog vill gå åt, och att jag då måste jobba på att "rikta om" pendlingen på vänster bak. Sluta i höger varv fungerar troligtvis bra för att vänster bak får arbeta åt det håll den egentligen vill, och sedan "maskeras" problemet framtill genom att du riktar in framdelen åt det håll bogen är på väg.

Jag tänker mig Axels sladdande som i höger varv på volt gå med rumpan utanför voltspåret = tvinga vänster bak att jobba åt det "tröga" hållet omväxlande med högersluta. Likaså skänkelvikning för höger skänkel som tvingar vänster bak att ta för sig och bära vikt åt "rätt" håll. I båda dessa övningar är dock hästens tår riktade åt det "lätta" hållet så det är inte säkert att man får med sig det till vänsterböjning automatiskt. Kontraställer man skänkelvikningen lite lite och har plats att lägga vänstervolt mitt i kommer man nog närmast.

Svagt kontraställd alt rakriktad, gärna med bogen lite in brukar jag använda i varvbyten och sedan växla mjukt med att gå över till korrekt ställning/böjning i lång form. Blir jag för aktiv med vänsteskänkeln tar hästen gärna det som sidförande och faller åt höger ännu mer.

Tja, vi har väl gått i olika skolor då...;) För Sladda för mig är en häst som slänger häcken åt alla håll o kanter när man vänder...

Att rida sk. på volt med baken i mer tvärning har jag ju skrivit sisådär 1000 ggr nu att jag redan jobbar med axel lilla...:angel:

Däremot har jag inte tänkt så att hon får det lättare om jag gör förvänd sluta...det kändes som om hon jobbade mer med hela vänster sidan då men när jag nu läser vad du skriver så stämmer ju det....om jag försöker få henne väldigt rund runt min innerskänkel så måste hon ju sätta under sig mer med v.b än i förvänd sluta...

Jag tänker mig Axels sladdande som i höger varv på volt gå med rumpan utanför voltspåret = tvinga vänster bak att jobba åt det "tröga" hållet omväxlande med högersluta. Likaså skänkelvikning för höger skänkel som tvingar vänster bak att ta för sig och bära vikt åt "rätt" håll. I båda dessa övningar är dock hästens tår riktade åt det "lätta" hållet så det är inte säkert att man får med sig det till vänsterböjning automatiskt. Kontraställer man skänkelvikningen lite lite och har plats att lägga vänstervolt mitt i kommer man nog närmast.

Som jag svarade axel så är det just såsom du beskriver jag har ridit o trott att det ska stärka henne mer än tvärtom men nu börjar jag mer tro på axels sätt faktiskt.

Känner igen fenomenet till fullo..

Det som har hjälpt mig mycket är att flytta framdelsvändning runt ett hinderstöd eller typ en pall/kon. Dvs pannan in mot objektet i mitten, noga med att hålla jämn tvärning, att hästen inte kommer närmre eller längre från mittpunkten. Trava igång ur detta, då ramen är intakt sas.

Hrm annars hjälper det ofta att göra övergångar i skänkelvikning skr-trav-skr, gärna intill väggen så man precis som ovan har koll på vart hästen beger sig. Här kommer man ofta åt knappar som irriterar, som kan leda till en diskussion och vidare till en lösning!

Lycka till=)

Ngt i den stilen har min tränare gjort på bägge mina- a la Kyra.
Dressyrmajen som tränat för samma, har oxå pratat sig varm om detta. Hon kallar det för att diagonalrida- eller så:angel: Det är väl så att man får den ärligt upp på ytter- även formad.
I avsaktningarna har hon återigen flyttat ut rumpan. När man gör dessa övningar är inte tanken direkt på samling, utan på att jobba med lösgjordhet- liksidighet- sen går man vidare- o tillbaka med jämna mellanrum *den eviga rundgången*

Hmm:idea: i samband med detta kanske man ska träna flytta bogen på den där fyrkantens alla hörn- sen fram i trav- vänd.
I galopp har jag fått öka som attan emellan, för att bli kvick till kvartspiruetten

Om man kan kontrollera sladden- då:devil: *Wrooom*

Senast ändrad:

Liknande trådar

C
Ridning Här kommer artikeln, hoppas det är ok att jag lägger in den? Frågan låg ute så jag avvaktade men fick inget nej, så här kommer den! Håll...
Svar
14
· Visningar
2 247
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka