ny ponny och osäker

K

kmbabe

vi har hyrt(eller tja, fått LÅNA) en ponny som när vi provred hoppade rätt fint men nu när jag hoppade för första gången så bara går min häst på snedden,sticker,visst hon hoppar med det är små knixiga konstiga hopp.
vad bör jag göra?
vad ska jag träna på?:grin:

Sv: ny ponny och osäker

Försök hoppa ganska planerade övningar. Såna ponnyer brukar bara bli värre om man sätter upp hinder hursomhelst och hoppar på måfå. Så blir det en ond cirkel att ponnyn sticker, ryttaren håller emot, ja, du förstår.

Travbommar med hinder direkt efteråt gör att hästen inte kan rusa, och övningar där man blandar trav, galopp, halter och volter med hinder och bommar, hjälper ofta.

tack, ja länken hjälpte och du som gav det andra tipset, det hjälpte oxå!

förresten..e det nån som har något is för ja och min komis delar på hästen och hon är väll något sämre ryttare än mig och nu har hon börjat klaga på mig för att jag lät hästen vila 2 dar i rad...vad sk man göra för att hålla sams när man e 2 om en häst???:confused::cool:

Man sätter sig ner i lugn och ro och lägger upp en gemensam plan för hästens träning.
Båda två får lägga fram hur dom har tänkt sig rida och sen så får man kompromissa efter bästa förmåga.
Om du har ett bra argument för att hästen ska vila i två dagar så bör ju den andra ryttaren gå med på det.
Är man två om en häst så måste man ju prata med varandra, ni kan ju tex inte hoppträna dagarna efter varandra.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 215
Senast: lirco11
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 109
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 394
Senast: Sassy
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 978
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?