Ny på Islansdshäst...

U

Unichorn

Hej hopp! Jag har börjat rida två underbara små islandshästar och målet är att börja tävla till April-Maj. Men jag vet ingenting om detta? Jag har tävlat hoppning och dressyr förut, men inte på islandshäst. Vad ska man tänka på? Vad är det för klädsel/utrustning som är obligatorisk/inte tillåten på tävling? När man gör ett dressyrprogram, vad ska man tänka på? Grenarna jag ska börja med är tölt, 4-gång och dressyr. Sen fanns det något där man rider långt i skogen, hoppar en terrängbana och nåt mer vad är det?

Nån som har bra film/bok-tips?? Jag ska börja träna för instruktör ca 1 gång/vecka. Hon tar 200kr/gång + milersättning. Jag tycker detta är dyrt, men det kanske är vanliga priser?

Finns det nån mer sorts hopptävling förutom den med 3 olika moment? Jag är över 18 så jag kan ju inte ställa upp i en "vanlig" hopptävling...

Massa frågor blev det!
Ha det! :bump: :banana:

Sv: Ny på Islansdshäst...

Det viktigaste som du bör tänka på är att lära dig att rida i 4-takt.
Om du inte rider tölten i ren 4-takt så är resten av tävlandet ganska så meningslöst.

Unichorn skrev:
Hej hopp! Jag har börjat rida två underbara små islandshästar och målet är att börja tävla till April-Maj. Men jag vet ingenting om detta? Jag har tävlat hoppning och dressyr förut, men inte på islandshäst. Vad ska man tänka på? Vad är det för klädsel/utrustning som är obligatorisk/inte tillåten på tävling? När man gör ett dressyrprogram, vad ska man tänka på? Grenarna jag ska börja med är tölt, 4-gång och dressyr. Sen fanns det något där man rider långt i skogen, hoppar en terrängbana och nåt mer vad är det?

Nån som har bra film/bok-tips?? Jag ska börja träna för instruktör ca 1 gång/vecka. Hon tar 200kr/gång + milersättning. Jag tycker detta är dyrt, men det kanske är vanliga priser?

Finns det nån mer sorts hopptävling förutom den med 3 olika moment? Jag är över 18 så jag kan ju inte ställa upp i en "vanlig" hopptävling...

Massa frågor blev det!

den där skogstävlingen är nog Trec. Det är kul och rätt avslappnad tävlingsform.

vad gäller instruktören tycker jag det var rätt "billigt" :crazy: eller vad man ska säga. Det beror ju förståss på hur många mil du behöver betala för. Jag betalar mellan 250 (då är vi två som rider samtidigt) och 350 kronor för "privatlektion" och då får jag ändå packa in hästen och ta mig till intruktören själv...

Om du inte tävlat innan så är det kanske en bra idé att vara åskådare/funktionär på en tävling innan din första egna så ser du ju lite hur det går till och så lär man sig mycket av andras misstag :cool:

lycka till.

Unichorn skrev:

Massa frågor blev det!

Det är några som har svarat på ang tävlingar och vad man ska ha på sig mm men vad det gäller tränare är det variernade. 200 kr är inte så mycket men sen beror det på om det är en tränare som är utbildad c-tränare mm. Det beror helt på. Visa tar runt 400/halvtimme. Dyrt är det om man ska ha det bästa:crazy: Kolla på biblan om det finns någon bra bok att låna. Det finns rätt så många böcker som är bra.

//Loddie

Är det nån som kan förklara lite mer vad trec är för nåt? Ingen som har bra bok/film-tips? Tävlningsutrustning då?

:confused:

Tack för alla svar hittils :idea:

Unichorn skrev:
Är det nån som kan förklara lite mer vad trec är för nåt? Ingen som har bra bok/film-tips? Tävlningsutrustning då?

Jag gillar "Rida islandshäst" :) (bok) och "On a horseback" (dvd).

Vet du vad författaren heter?
Ska ner till stan och kika efter dem :D

Boken: "Rida islandshäst - Reynirs ridskola" är skriven av Reynir Adalsteinsson
Dvd:n "On a horseback" antar jag e Eyjólfur Isólfssons dvd (på isländska "á Hestbaki")

Unichorn skrev:

Här står en hel massa om trec:
http://www.icelandichorse.se/new/pdf/trec.pdf

Lite till:
http://www.icelandichorse.se/Fritidsutskottet/Trec.html
(kanske en äldre text?)

Lite kortfattat är det lite som fälttävlan fast med andra grenar :D

Jag har tävlat en gång och då började man med tölt (detta var en tävling som var öppen för alla raser så man kunde välja mellan tölt och dressyr), sen var det terräng.

Då skulle man rida på en idealtid, alltså inte för snabbt och inte för långsamt. Utmed vägen fanns "hinder", kunde va vanliga hopphinder men också "hinder" som att gå halvvägs upp i en backe, stanna - stå stilla 10 sekunder och gå vidare. Eller att göra halt i en ritad cirkel och stå stilla i 10 sekunder på lösa tyglar. På en station skulle man peka åt vilket väderstreck man hade starten/målet...

Sist var det ett "lydnadsmoment", tex gå över presenning, rygga genom bommar, gå genom en "dörröppning" med fladdrande plastbitar samt ta en lina med ett handtag och rida i en cirkel tre gånger runt pinnen som linan var fäst i.

Vi kom ungefär sist i den tävlingen (lyckades nog misslyckas med ungefär det mesta :cool: ) och i övningen med repet runt stolpen stressade hästen upp sig eftersom han är livrädd för (el)rep. Han blåste upp sig och spände varenda muskel i kroppen och jag fick ju släppa linan tillslut. Då var det en liten tjej i publiken som sa "är det där en hingst?" :bow: :bow: haha... men man vann ju inte på att ha snyggaste utseendet...

I alla fall, sen räknas momenten samman och den som får bäst snittpoäng vinner.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 482
Senast: Freazer
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 313

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka