Ny operationsmetod mot övervikt - vad tycker vi???

Status
Stängd för vidare inlägg.

kryddelydd

Trådstartare
I ett aktuellt nummer av tidskriften "Dagens Medicin" (som är ett slags nyhetstidning för personal inom sjukvården) beskrivs att man i Blekinge börjat med en ny operationsmetod mot övervikt.

Man sätter en slang från magsäcken och ut genom bukväggen, där man kopplar en påse.
När man sedan ätit, ska man genom denna apparat tömma ut en stor del av intagen mat.

Personligen tycker jag att det är absurt.
Man vill därmed minska mängden intagna kalorier, genom att operera in en "kräkväg" genom bukväggen.
Vore det inte betydligt bättre att den överviktiga personen helt enkelt äter mindre portioner???

Tror egentligen att det är en lågriskoperation, men ändå?!

Erkänner att jag skulle ha tagit detta som ett aprilskämt om det inte vore för att vi är i slutet av februari.

Jag är överviktsopererad och jag känner spontant att jag aldrig skulle kunna genomföra en sådan operation! Jisses va komplicerat det måste vara med någonting utanpå kroppen.. Jag har fullt sjå att försöka kontrollera vad som händer i min kropp o_O

Jag är kluven. Å ena sidan känner jag som du, att hela förfarandet är absurt.
Å andra sidan - om den överviktiga (eller snarare rejält obesa) personen faktiskt inte förmår sig att äta mindre... så kanske någonstans ändamålen helgar medlen trots allt?

Aftonbladet har just en låst artikel om någon som tappat MASSOR med "ny metod". När man låser upp den visar det sig vara just det där. 1/3 av maginnehållet töms efter varje måltid.

Jag tycker att det låter fruktansvärt. Vad hände med att lära sig äta? Slanga ur maten är ju att ge upp totalt.

Håller med, och jag tänker mig också att det blir precis som inom bulimin och får motsatt effekt; Man tänker att man ändå kan tömma magen och så äter man mer och mer, mer skräp osv..

Jag håller delvis med men vill protestera mot en sak. Jag är själv bulimiker och nej, det finns ingen tanke på att "jag kan lika gärna äta mängder av onyttigheter för jag kräks ju ändå upp det sen". För mig och de flesta bulimiker jag känner så kommer hetsätningarna efter en period av svält eller annan typ av matbegränsning. Att kräkas upp det är en kompensationsgrej och ångesthantering och INTE en "ursäkt" för att vräka i sig onyttigheter i obscen mängd.

Å andra sidan - om den överviktiga (eller snarare rejält obesa) personen faktiskt inte förmår sig att äta mindre... så kanske någonstans ändamålen helgar medlen trots allt?

Jag tycker att det är personens beteende och missbruk man bör ta tag i. Personen kommer ju aldrig bli frisk eller hälsosam om denne kan fortsätta på samma sätt som tidigare

Jag håller delvis med men vill protestera mot en sak. Jag är själv bulimiker och nej, det finns ingen tanke på att "jag kan lika gärna äta mängder av onyttigheter för jag kräks ju ändå upp det sen". För mig och de flesta bulimiker jag känner så kommer hetsätningarna efter en period av svält eller annan typ av matbegränsning. Att kräkas upp det är en kompensationsgrej och ångesthantering och INTE en "ursäkt" för att vräka i sig onyttigheter i obscen mängd.
Menade bulimiker som också är matberoende. :) (/fast i normaliseringsprocessen med hur matportioner ser ut osv, hetsäter man ofta då så händer det att man slutar vara medveten om hur mycket en normal portion är t.ex.)

Jag såg för ganska länge sedan (för nåt år sen, kanske) en dokumentär på tysk TV där de visade just det här. Den var om en svensk man (ev. den första som gjort operationen?). Jag blev allvarligt talat rätt illa berörd när han stolt visade hur bra och enkelt det hela var. Han åt en brakmiddag på restaurang och smög sedan ut på toan med filmteamet i hasorna och visade hur man tömde ut en lagom mängd igen. Som några redan nämnt, så hjälper det ju definitivt inte heller personerna att ändra livsstil eller få ordning på vilka grundproblemen nu kan vara. En klar diss enligt mig!

(Och även om jag vet att sambandet haltar: Jag kan inte hjälpa att jag tycker det känns något absurt att några opererar sig så att de med berått mod kan fortsätta äta för mycket för att minuten senare tömma ut det i toastolen, när så många i världen svälter... )

Jag tycker att vården tyvärr inte hjälper den överviktiga att äta mindre eller annorlunda. Min erfarenhet är att du får prata med en dietist som säger att du ska äta nyttigt.
Inte någon som sätter sig ner med dig och frågar varför du äter som du gör och vilket behov det fyller.
Jag tror de flesta idag vet att de ska äta nyttigt. Men ändå är det många av oss som tycker det är svårt att följa det. Jag tycker det är märkligt att man inte satsar på den delen i vården.
Överviktiga är inte dumma i huvudet. Vi fattar i de flesta fall nackdelarna med övervikt och vet ofta hur vi ska äta.

Så innan vi börjar operera kan man förbättra många delar i vården.

Jag är ju lite sån som helst ser operationer som sista utvägen. Så jag tycker nog man bör försöka med andra medel speciellt när det gäller överviktsoperationer.
Terapi känns som något man borde satsa på rejält före man opererar.. Och just den här typen av operation vet jaginte om jag tycker känns sund öht.

I ett aktuellt nummer av tidskriften "Dagens Medicin" (som är ett slags nyhetstidning för personal inom sjukvården) beskrivs att man i Blekinge börjat med en ny operationsmetod mot övervikt.

Man sätter en slang från magsäcken och ut genom bukväggen, där man kopplar en påse.
När man sedan ätit, ska man genom denna apparat tömma ut en stor del av intagen mat.

Personligen tycker jag att det är absurt.
Man vill därmed minska mängden intagna kalorier, genom att operera in en "kräkväg" genom bukväggen.
Vore det inte betydligt bättre att den överviktiga personen helt enkelt äter mindre portioner???

Tror egentligen att det är en lågriskoperation, men ändå?!

Erkänner att jag skulle ha tagit detta som ett aprilskämt om det inte vore för att vi är i slutet av februari.

Fast "helt enkelt" är det inte att bara äta mindre portioner. Teoretiskt ja men inte när man väl är där.

Det tog över ett halvår att få hjärnan att acceptera att magen faktiskt blev mätt av de portioner jag äter idag. Att göra den förändringen och samtidigt vara konstant hungrig är för mig och garanterat flera, helt omöjlig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka