Ny olycka...*suckar*

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Prakas
  • Startdatum Startdatum
Sv: Ny olycka...*suckar*

Alla olyckorna har ju varit så olika så jag tror att det bara är rena tillfälligheter att det skett så många olyckor på sistone. Jag tror inte alls att folk blivit slarviga eller sämre i hanteringen. Det är nog bara en väldig otur.

Min teori....

Det är klart att det är tillfälligheter!
Men det är icke desto mindre oroande.

Eftersom olyckorna har skett på olika sätt och några av dem med enbart toppkuskar inblandade, så kan man ju tex utesluta att utbildningsnivån eller kraven för körlicensen blivit för låg?

Det som talar emot min teori är väl att toppkuskarna blir allt skickligare, och kanske kör med mindre marginaler än vad som kanske skulle ske i ett amatörlopp på en mindre bana, för att ta ett målande exempel?

Men om vi tar fall för fall från 19/10 - 12/11.
Örjan, Claes och Torbjörn.
Startmomentet i voltstart, orutinerade hästar. Vad göra?
Hårdare krav på tävlingsmässigt skick? Fler lopp med autostart?

Stefan S: Illa utselad häst som fick panik och blev oregerlig i fält.

Jag tror som sagt att det är tillfälligheter, men alla måste hela tiden hjälpas åt för att dra sitt strå till stacken och hålla säkerheten intakt.

Senast ändrad av en moderator:

Man får bara hoppas att det inte krävs fler olyckor innan man kommer överens om att ändra reglerna så att hästarna ersätts med människor (dvs. tvåmannalag, en som drar, en som sitter där bak med piskan). Hasigheterna lär minska, och på så vis kommer inte kollisioner få fatala konsekvenser.
Som "bonus" kommer även alla tävlande vara medvetna om varför de egentligen plågar sig själva så mycket de gör under träningarna, som allt elitidrottande faktiskt kräver. Skulle endast finnas glada miner på travbanan :)

Japp, hysch-hysch. Inte säga dumma saker om "elitidrottare" :p
Och ingen matning behövs, rysk medvurst (Atria) är smaskens :D

Camino skrev:
Man får bara hoppas att det inte krävs fler olyckor innan man kommer överens om att ändra reglerna så att hästarna ersätts med människor (dvs. tvåmannalag, en som drar, en som sitter där bak med piskan). Hasigheterna lär minska, och på så vis kommer inte kollisioner få fatala konsekvenser.
Som "bonus" kommer även alla tävlande vara medvetna om varför de egentligen plågar sig själva så mycket de gör under träningarna, som allt elitidrottande faktiskt kräver. Skulle endast finnas glada miner på travbanan :)
Bra ide´:idea:
Ännu bättre vore det väl om det blev ändring inom hästsporten helt!
Nu är det hästarnas tur att fin åka och jag tycker bestämt det är kuskarnas tur att springa- Kommer omedelbums skicka ett förslag till STC om att ändra... Kuskarna ska helt enkelt få dra hästarna i specialbyggda vagnar (ritar just nu på en sån prototyp)...
Jag är inte heller främmande fr att detta ska praktiseras även på ridsidan... :idea:

Det kommer bli fantastiskt intressant att se ryttarna hoppa med en häst på ryggen ;).

Min teori är ju att när det händer olyckar så blir man på nåt vis fokuserad på att det är en risk tex.. inom trav! Händer det inga olyckor så är det ingen som funderar på det..
men så händer det å i tanken finns det där att det kan hända igen så kuskarna blir mera medvetna om faran..
Claes fall var ju ren olycka för att hästen var såå bångstyrig å inte stod rakt i volten.. sånt händer! Det är ju inga maskiner hästar.. uten levande varelser! Men tur hade han..

Abracadabra skrev:
Det kommer bli fantastiskt intressant att se ryttarna hoppa med en häst på ryggen ;).
Ja visst, travet kommer väl ganska billigt undan.. Värre blir det när Brink ska göra passage, piaff och galoppombyten i varje steg, med Briar på ryggen :angel:

Eftersom jag faktiskt varit nära åskådare till 3av dessa olyckor under hösten+faktiskt några till.......:crazy: Bl.a. en skötare som blev ursparkad vid kriteriet och 2 som ramla ur i ett kvalopp......:crazy:
M.fl.!!:eek:

Så har jag spånat lite.....

Kan det vara lite så att vi håller på att tappa känslan för individen häst?Är det så att alla catch(felstavat?) drivers,sitter upp bakom hästarna,precis som formel1 förare kliver in i sina bilar??

Varför har de flesta av de uppräknade olyckorna skett med orejäliga hästar?
Hur tränas de till vardags,varför är de ostyrbara och kväver sig?
Hur m.k.t får kusken veta egentligen innan han sitter upp?

De känner ju knappast bakgrunden på alla dessa hästar de kör.:crazy:

Om någon nu orkade läsa...........

Det ligger nog en del i vad du skriver, men var det inte så att både T.J. och C.S. körde egentränat när olyckorna hänt?

Men jag funderar också på detta när catchdrivern kommit för sent rill banan för att värma och är sen när han kommer och ska hämta hästen till lopp. man hasplar ur sig hälften och sen har man hoppats att han inte gör just DET som man glömt att berätta... :crazy:

Det händer ju inte bara en gång... :eek:

Jag tror att de ökande tempt på tävlingsdagarna har en del i skulden. Med mindre och mindre tid mellan loppen ökar stressen för kuskarna som kör många lopp. Kuskar, precis som vanliga människor tappar koncentration när stressen blir för stor.

Att det varit flera olyckor precis nu tror jag bara är slumpen. Olycksrisken tror jag ingen kusk tänker på när de kör till start.

Förhoppningsvis kan detta få en del kuskar som agerar kamikazepiloter att tänka till en gång extra och köra ut om hästen visar oregeliga tendenser, innan det hänt något...

Allt ska ske så snabbt nuförtiden.. Tror du kan ha ngt där solros.

Appropå det,
Hur gick det med "snabbtravs" ideen, som var uppe för ngt år sedan?

Liknande trådar

Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 122
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 407
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 360
Senast: axel
·
H
Gravid - 1år Jag är gravid i 15 veckan och är så fruktansvärt velig!!! Jag och den eventuellt blivande pappan har varit tillsammans i drygt 4 år...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 486
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka