Ny marsvinsras

Modig_Korn

Trådstartare
Var inne på en australiensisk hemsida idag... Letar efter marsvinsstandarder på engelska (har inte hittat några).
Fanns iafl en uppfödare som födde upp en ras de kallade Sheba Mini Yak, nu sitter jag här och letar efter info om den. Såg på en annan sida att det var en australiensisk ras men ingen bild...

Spännande är vad det är :banana:

Besviken man blev nu... Ser ju ut som en vanlig peruan med extravirvlar... En petperuan liksom..
shebajoon.jpg

shebakiara.jpg

Mer bilder och info...

Otroligt ny är den ju inte för den har funnits sedan 1970.
Till skillnad från andra långhårsraser får denna inte få längre hår än till tassarna (semilångt med andra ord).
Vet hur man kan få fram sådana här med om man absolut vill men det tar tid och jag har inte plats för något sådant.
Annars är det bara att para linjer med abby och peruan (eller ta in angora från Tyskland) och se till att spara dom långhåriga med kort päls (runt om inte bara baktill) men som sagt var det tar tid då det är polygenetiskt som är skillnaden mellan en sheba Mini Yak och en angora (långhårig abby).

Nej, en peruan har päls som växer konstant medans en sheba mini yak har en päls som inte blir längre än till fötterna :)
Perfekt för dom som vill ha långhår men inte vill hålla på att klippa :angel:

Jag har funderat på vad angora och mohair är, finns det någon som vet? Det verkar som det är i Tyskland och Danmark dom finns, så långt vet jag.

kan ni allt om marsvin?
ni låter som marsvin fanatiker , själv har jag ett svin av vanlig karaktär vad kallas de? ej långhårig, vit kropp med en svart ring runt höger öga o en beige ring runt vänster öga. Vad skulle han heta med lite finare namn?

Nej inte allt men väldigt mycket :D
Praktiskt när man föder upp marsvin och skulle nog inte verkat speciellt seriös om man inte hade någon större koll när man skall sälja ungar i uppfödningen.
Jag är en rätt så hejare på hamster också :p
Dom har jag också fött upp en gång i tiden :cool:

Din (om den inte har virvlar) är en nonself trefärgad om sedan det beiga är taskig golden, buff eller cream kan jag inte säga då jag måste se marsvinet för att kunna bedömma vad för färger det är fernotypisk (pälsmässigt) för genotypiskt kan vara mycket svårare och det är pälsmässigt man oftast brukar nämna (förutom jag då men jag måste hålla reda på den genetiska färgbiten för att få fram det jag vill ha).
Färg i rätt ordning säger man efter mängden färg.
Är marsvinet mest vitt så står det white först, är det svarta näst mest skall black stå sedan och är den minsta färgen golden så skall det stå sist...tex nonself trefärgad white/black/golden.
Golden är den jag inte är säker på men antingen är det golden, buff eller cream beroende på hur mörk färgen är :)

Har ingen aning då jag har svårt att skilja på nya och gamla då dom "nya" oftast är mer än 1 år gamla för mig :angel:
Du har ju ch-teddy och nakengrisarna men dom är ju inte nya, du har cuy som heller inte är speciellt ny men inte väldigt vanlig här än :)
Man skulle ju kunna avla fram en shiba mini yak i en krullig variant vilket inte finns som ras ännu ;)
Sedan har du ju lunkaryan och curly med och utan virvlar på häcken men den är ju inte speciellt ny den heller.
Jag håller just nu på att fiskar efter kort på olika raser just nu för att lägga upp på min hemsida :angel:
Sepia är en falsk zobel och egen ras i tex Tyskland och i Danmark (tror jag).
Den är aacdch och ger en mycket mörk chokladfärgat marsvin.
Äkta zobel är crch och finns sällan hos våra långhår här i Sverige medans den kan finnas tex i Tyskland då dom har silveragouti på sina långhår också.
Hmmm...."nya" raser mer kommer jag inte på just nu ialla fall.

Har ingen aning då jag har svårt att skilja på nya och gamla då dom "nya" oftast är mer än 1 år gamla för mig :angel:
Du har ju ch-teddy och nakengrisarna men dom är ju inte nya, du har cuy som heller inte är speciellt ny men inte väldigt vanlig här än :)
Man skulle ju kunna avla fram en shiba mini yak i en krullig variant vilket inte finns som ras ännu ;)
Sedan har du ju lunkaryan och curly med och utan virvlar på häcken men den är ju inte speciellt ny den heller.
Jag håller just nu på att fiskar efter kort på olika raser just nu för att lägga upp på min hemsida :angel:
Sepia är en falsk zobel och egen ras i tex Tyskland och i Danmark (tror jag).
Den är aacdch och ger en mycket mörk chokladfärgat marsvin.
Äkta zobel är crch och finns sällan hos våra långhår här i Sverige medans den kan finnas tex i Tyskland då dom har silveragouti på sina långhår också.
Hmmm...."nya" raser mer kommer jag inte på just nu ialla fall.

Men cuy är ju gammal :cool: Och skinnys med :D
Har ett projekt med tricolor i grey (de ska ju vara i lilac) men mina möjliga tricolorer är just grey. Har två sånna kullar på G nu... Men det är ju ingen ny ras direkt...

Man kanske skulle ta och skriva ett repotage om shieban eller vad den hette till MM...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 491
Senast: Calmiche
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422
Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 874
Senast: Asko
·
Hundavel & Ras Ja, det är en av de där välja rätt hundras trådarna igen :p Men det här är lite mera på seriöst skoj då jag inte planerar att skaffa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
9 018
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar