Ny markägare stänger markerade ridleder

Líf

Trådstartare
En betydande del av skogsmarken runt mig, ett välbesökt friluftsområde, byter ägare och den nya ägaren har signalerar att han inte kommer att tillåta ridning på marken. På marken finns markerade ridleder som är åtminstone 30 år gamla. I området finns många stall och ridlederna används flitigt.
Jag har organiserad ridning på marken sedan 13 år tillbaka och har ridit med tidigare markägares muntliga tillstånd. Marken är sandig och okänslig för slitage.

Har vi som ryttare rätt att hävda vår rätt att rida? Allemansrätten skyddar väl privatryttarna men hur är det för mig som har företag? Det riskerar att gå åt pepparn om jag inte kan använda skogen.

Tänkte kontakta kommunen imorgon (jag rider med deras goda minne eftersom jag är en del av kommunens turistnäring) men har någon förslag på hur jag går vidare?
 
En betydande del av skogsmarken runt mig, ett välbesökt friluftsområde, byter ägare och den nya ägaren har signalerar att han inte kommer att tillåta ridning på marken. På marken finns markerade ridleder som är åtminstone 30 år gamla. I området finns många stall och ridlederna används flitigt.
Jag har organiserad ridning på marken sedan 13 år tillbaka och har ridit med tidigare markägares muntliga tillstånd. Marken är sandig och okänslig för slitage.

Har vi som ryttare rätt att hävda vår rätt att rida? Allemansrätten skyddar väl privatryttarna men hur är det för mig som har företag? Det riskerar att gå åt pepparn om jag inte kan använda skogen.

Tänkte kontakta kommunen imorgon (jag rider med deras goda minne eftersom jag är en del av kommunens turistnäring) men har någon förslag på hur jag går vidare?


http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Ridning/

Där verkar det ganska så glasklart att markägaren inte får utestänga er öht.
 
Den största frågan är nog vad den nya markägaren kommer att använda marken till. Har denne planer på att göra något eget kan alla ridvägar "komma bort", precis som om det ska bli rationellt skogsbruk m m.
 
Uppenbarligen har nya ägaren (han får lagfart om tre månader, kommunen har förköpsrätt om de vill) presenterat sig på ett möte med jaktlaget. Han hade enligt egen utsago kartlagt både häst- och hundtrafik i området. :(

Ska kolla med kommunen hur de ställer sig, men de har väl inga pengar till sånt. Tänkte även kontakta den här nya markägaren för att höra hans egna ord.
 
Markägaren ska jaga och idka skogsbruk. En liten del av hans mark är förutbestämd att bli naturreservat.
 
Ja som företag kan man inte åberopa allemansrätten, bara som privat person. Men håller med Masse om att frågan kan bli komplex, samtidigt måste en ny ägare inte upplåta mark för organiserade företag.
 
En betydande del av skogsmarken runt mig, ett välbesökt friluftsområde, byter ägare och den nya ägaren har signalerar att han inte kommer att tillåta ridning på marken. På marken finns markerade ridleder som är åtminstone 30 år gamla. I området finns många stall och ridlederna används flitigt.
Jag har organiserad ridning på marken sedan 13 år tillbaka och har ridit med tidigare markägares muntliga tillstånd. Marken är sandig och okänslig för slitage.

Har vi som ryttare rätt att hävda vår rätt att rida? Allemansrätten skyddar väl privatryttarna men hur är det för mig som har företag? Det riskerar att gå åt pepparn om jag inte kan använda skogen.

Tänkte kontakta kommunen imorgon (jag rider med deras goda minne eftersom jag är en del av kommunens turistnäring) men har någon förslag på hur jag går vidare?
Gå samman med samtliga stall i området och köp Hö och kraftfoder utanför länsgränsen.

Berätta detta nogsamt för samtliga i jaktlaget. Personligt. Försök nu att samarbeta om detta för om ni kör egna agendor kommer ni inte att lyckas.
 
Gå samman med samtliga stall i området och köp Hö och kraftfoder utanför länsgränsen.

Berätta detta nogsamt för samtliga i jaktlaget. Personligt. Försök nu att samarbeta om detta för om ni kör egna agendor kommer ni inte att lyckas.
Det fungerar ju bara om jägarna har ett intresse i var hästägarna köper djurfoder.
 
Steg ett är att prata med nya markägaren. Ska den använda marken till jakt förstår jag att man inte vill ha en massa hästar där, det är ju ganska stor olycksrisk. Men det går kanske att komma överens om att man inte rider vissa tider och perioder när det ska jagas. Där jag rider (privat) jagas det mycket under hösten, jag tar då reda på när och exakt vart det ska jagas så jag kan rida någon annan stans eller tid, har fungerat upperligt i snart 10 års tid :)

Och så som någon redan har skrivit, erbjud markägaren ersättning, då kanske hoppet är större att du kan fortsätta med din verksamhet på dessa marker.
 
Ja steg ett är att ta kontakt med nykomlingen och sondera terrängen. Vi ryttare har idag ett väl fungerande koncept med nyttjandet av marken och ett bra samarbete med traktens jaktlag. Förhoppningsvis har den nya markägaren bara lite dåliga erfarenheter i bagaget, så att det går att komma fram till en lösning.
Jag ska se om jag får kontakt med honom under dagen.
 
Uppenbarligen har nya ägaren (han får lagfart om tre månader, kommunen har förköpsrätt om de vill) presenterat sig på ett möte med jaktlaget. Han hade enligt egen utsago kartlagt både häst- och hundtrafik i området. :(

Ska kolla med kommunen hur de ställer sig, men de har väl inga pengar till sånt. Tänkte även kontakta den här nya markägaren för att höra hans egna ord.

Hundtrafik och vanlig promenad kan han inte göra något åt alls. De faller under allemansrätten så länge de har hundar de har koll på.
Kan endast hindras på tomt vilket är en viss meter från husknuten eller staketinhägnat område i direkt anslutning till huset, om jag inte minns fel.
 
Hundtrafik och vanlig promenad kan han inte göra något åt alls. De faller under allemansrätten så länge de har hundar de har koll på.
Kan endast hindras på tomt vilket är en viss meter från husknuten eller staketinhägnat område i direkt anslutning till huset, om jag inte minns fel.
Jo så är det ju, men det säger någonting om hans grundinställning, att han "vill styra upp" de som rör sig i friluftsområdet.
 
Jo så är det ju, men det säger någonting om hans grundinställning, att han "vill styra upp" de som rör sig i friluftsområdet.

Om ja x antal miljoner på att köpa en eller flera fastigheter så skulle jag nog också vilja ha visst inflytande över vilka som använder den. Det tycker jag är en sund grundinställning.
 
Om ja x antal miljoner på att köpa en eller flera fastigheter så skulle jag nog också vilja ha visst inflytande över vilka som använder den. Det tycker jag är en sund grundinställning.

Visst, så länge det inte inverkar på allemansrätten.

Vi har istället preparerat och håller våra hundstigar öppna över vår mark. Vi vill att så många som möjligt använder dem eftersom det är fler som "håller ögonen öppna" när det gäller vattning av hästar, ovälkomna gästar på gården o.s.v.
 
Om ja x antal miljoner på att köpa en eller flera fastigheter så skulle jag nog också vilja ha visst inflytande över vilka som använder den. Det tycker jag är en sund grundinställning.
Absolut, om området har urartat i kaos. Men det är ett friluftsområde med parkeringar, grillplatser, vandrings-och ridleder. Inga sopor i naturen, inga sönderidna leder, inga utbrända bilvrak. Vad ska han styra upp? Han ville alltså begränsa användandet av området. Området ligger tre mil från Stockholm och är ett viktigt och iordninggjort rekreationsområde.
En bra grundinställning (tycker jag) hade varit att sammankalla berörda till ett informellt möte t ex, för att presentera sig och skapa en dialog. Det har tidigare markägare i området gjort och det har funkat väldigt bra, för alla. Den här människan använde en annan jargong på jaktmötet och flera av jägarna uttryckte oro över bemötandet. Jag har bara pratat med dem ännu så länge.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Efter att ha talat med ett antal markägare börjar jag få en glimt av världen ur deras ögon och inser att det vore så enkelt att lösa...
2
Svar
37
· Visningar
2 914
Senast: beauspirit
·
H
Hästmänniskan Hej! Jag har några frågor gällande ridning och allemansrätten! Har läst en massa som att: "det är inte tillåtet att rida på...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 225
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp