Ny markägare stänger markerade ridleder

Fast jag tycker nog att det är ganska förståeligt att inte önska organiserad ridverksamhet på privat mark.
Jag tror inte ens att han vet om att det finns organiserad ridverksamhet i området. Han vill begränsa tillgängligheten för alla, strypa besökstrycket till området helt enkelt. Men det drabbar ju förstås mig ekonomiskt eftersom jag kommer att behöva lägga ned.
 
De andra markägarna har varit positiva till organiserad ridning eftersom det sker under ordnade former på överenskomna leder med en fastställd ansvarig.
Om det har gnisslats från någon markägare så har det varit om ridning från privatstallen. Där är omsättning på ryttare och många medryttare så där kan det ibland (av okunnighet) ridas på otillåtna eller känsliga ställen. Så jag har absolut blivit bortskämd med bra dialog med markägarna.
 
De andra markägarna har varit positiva till organiserad ridning eftersom det sker under ordnade former på överenskomna leder med en fastställd ansvarig.
Om det har gnisslats från någon markägare så har det varit om ridning från privatstallen. Där är omsättning på ryttare och många medryttare så där kan det ibland (av okunnighet) ridas på otillåtna eller känsliga ställen. Så jag har absolut blivit bortskämd med bra dialog med markägarna.
Du får väll erbjuda nya ägaren pengar för att du får använda marken till din verksamhet
 
Du får väll erbjuda nya ägaren pengar för att du får använda marken till din verksamhet
Exakt. Och erbjuda dig att preparera de ridvägar du ämnar använda.

Här i kommunen finns ett fall där ilskna markägare hävdade att en lång härlig skogsväg blev sönderriden. En driftig tant, engagerad i en av kommunens ridklubbar, ringde då upp dem allihop och berättade att ryttare helst av allt vill rida i mitten av vägen, där det håller sig mjukt. Och alltså inte i hjulspåren. Och så erbjöd hon sig att ordna att det lades på en sträng med sand/grus just i mitten av vägen, för att uppmuntra ryttarna att rida där.
Markägarna accepterade, ryttarna gjorde som förväntat = alla nöjda och glada...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Efter att ha talat med ett antal markägare börjar jag få en glimt av världen ur deras ögon och inser att det vore så enkelt att lösa...
2
Svar
37
· Visningar
2 914
Senast: beauspirit
·
H
Hästmänniskan Hej! Jag har några frågor gällande ridning och allemansrätten! Har läst en massa som att: "det är inte tillåtet att rida på...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 225
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp