Hästfolk och markägare

Sv: Hästfolk och markägare

ALLA Får ni rida utanför stigarna i era skogar för markägarna?

Jag har inte haft något behov av att rida utanför stigarna mer än för att passera ett nedfallet träd över stigen och har därför inte frågat detta.

Jag har ännu inte kommit i några schismer med de markägare vars skogar och vägar jag ridit i/på. Nu ska jag ärligt säga att vissa av skogarna jag ibland passerar känner jag faktiskt inte ägaren till heller. Häromkring finns mycket småskiften där ägaren kan bo på på många mils avstånd från området. Men de stigar jag trafikerar relativt regelbundet vet jag generellt vem som äger.

En markägare har vid ett tillfälle undanbett att jag ridit på vägen förbi hans vildsvinshägn för att inte göra grisarna oroliga, vilket jag naturligtvis respekterat (jag hade ridit förbi hägnet vid ett tidigare tillfälle, och inte ens märkt att grisarna gått där).


På ponnytiden red vi dock mycket i skogarna utan att ens tänka på var man red. En raksträcka med för ponnyerna bra underlag var gärna galoppsträcka oberoende av om några trärötter potentiellt skulle kunna ta skada av den vilda framfarten. Men vi visste inte bättre och ingen hade förklarat eller visat för oss heller. Detta trots att föräldrarna var markägare och kände de flesta bönder runt omkring. Kanske gjorde vi ingen reell skada, kanske störde sig inte skogsägarna på att vi utan att fråga ibland byggde rishinder över småstigarna, utan hade överseende. Jag vet faktiskt inte, för jag fick inte höra något negativt då, alla bönder man hejade på hejade fryntligt tillbaka och ibland blev man till och med bjuden på saft och bulle om man stannade vid en gårdsplan och pratade. Det fanns inte jättemånga ponnyer i området då, så det måste ju stått ganska klart för skogsägarna att det var just vi som var ansvariga för rishinder och ponnyspår i skogarna. Men det är förstås förmodligen skillnad både på skador och kontroll när det är så få hästar i ett område som det var där och då mot hur det kan vara idag när varenda litet ställe med mer än 0,2 hektar mark har ett par hästar...
 
Sv: Hästfolk och markägare

Markägarna ger igen... Fick ett samtal om att vår trädgård invaderats av grannens kor (tillika markägare). :grin: Trädgården skulle vara rätt okej, trädgårdslandet är väl helt förstört. Vet inte om jag ska skratta eller gråta :p
 
Sv: Hästfolk och markägare

Bra att veta. Har inte träffat på någon i den skogen jag rider i nu (bara sett spår), men i tidigare skogar har hästarna nästan blivit skrämda mer än en gång.
 
Sv: Hästfolk och markägare

Sådär, i samband med att han hämtade sina kor tog jag mig ett litet snack med markägaren. Han äger ju väldigt lite mark som är skog, och i den skogen inbjuder det inte så mkt till offroad men ändå. Ganska ordagrant så bryr han sig inte ett skit :p

Däremot hade han sett två ryttare sätta av i galopp över hans nysådda åker en gång :eek: Det ville han såklart inte men nån bitter typ är han verkligen inte. Och vi fick mer än gärna rida på fält som ligger i träda osv :)

Angående resten av skogen sa han bara; den är ju statligt ägd, så den är väl allas? ;) Och han ansåg att ska man va grinig över rotröta kan man lika gärna gnälla över alla älgar...
 
Sv: Hästfolk och markägare

Kul med fler svar. Roligt Chili att du frågade markägaren - och det var ju ett positivt svar. Nu har jag lite på fötterna när vi ska ha nästa möte. :angel:
 
Sv: Hästfolk och markägare

Det är ju lite så den jargongen är här ute. Vi fnissade lite åt alla som har problem med tjuriga markägare, då det inte finns sådana problem här. Det enda är ju nån bonde som gnällt på att man tar av hans åker när man måste dika ur rejält utmed vägen.

Så - från my point of view finns det många markägare som verkar ha bestämt sig för att vara tjuriga bara för att...
 
Sv: Hästfolk och markägare

På privata skogsbilvägar skapar varje hästfot skador även i skritt ,den river upp ytan så vatten o vind kan ta bort materialet .På travtränade vägar brukar man ha ett spår i mitten där hästen går så hjulspåren är orörda ,det klarar en TRAVKUSK men ofta inte en RYTTARE ,det beror helt på att travkusken styr sin häst inte på att den går i skaklar .en ridhäst går även den att styra om ryttaren vill.
 
Sv: Hästfolk och markägare

Jag har verkligen aldrig förstått det där med att hovar ska förstöra vägar. Vår grusväg är inte förstörd?? Inte de andra i närheten heller. Vår väg är bara halvtrafikerad, andra är förbjudna för motortrafik och en är så trafikerad att den ska delvis asfalteras. Alla dessa nyttjas av ryttare, det ligger hästgårdar utmed alla vägar.

Det man ser är 1) hålor efter regn. Dessa hålor uppkommer alltid på samma ställen.
2) Tvättbärderäfflor pga att folk kör för fort.

Våra skogsvägar ser precis likadana ut som för många år sedan. Enda skillnaden är att skogsbolaget lägger ut stenkross när de ska avverka. Vår egen väg har vi väl behövt grusa 2 ggr på 20 år, och jag tror inte det är hästarnas fel ;)
 
Sv: Hästfolk och markägare

Jag har sett grusvägar som gått sönder av ridning. Men allt beror ju på NÄR och VAR på vägen folk rider, hur grusvägarna ser ut initialt och hur MÅNGA som rider där. Exempelvis har jag sett en grusväg där folk ridit nära vägkanterna vid tjällossningen, riktigt djupa hålor var det (jag har till och med sett oljegrusvägar som gett efter för hästhovar vid tjällossningstider). Sen har jag även sett en mycket lång rak grusväg som traktens alla ryttare använt som galoppsträcka luckras upp och till slut se ut som om den behandlats med harv i hjulspåren eftersom det var betydligt fler tokgalopperande ryttare än bilar som kunde köra åt gruset igen som trafikerade sträckan.

Men visst, på en hårt åtkörd någorlunda vältrafikerad grusväg som används måttligt av ryttare i rimliga tempon och utanför tjällossningstider så tror inte jag heller att de gör någon reell skada.
 
Sv: Hästfolk och markägare

Ja i tjällossning är väl en sak, men då kan ju vad som helst förstöra vägen. Våra brukar dock se helt 'normala' ut förutom om nån envisas med att rida i mitten där det alltid blir mjukt. Men efter tjällossningen har vägen alltid antagit sitt vanlig utseende oavsett hur djupa spår några hästhovar satt.

Som sagt har vi vägar som är förbjudna för motortrafik, används endast ytterst sällan av t.ex. nån traktor eller så. Och de ser ut som de alltid har gjort... Vi är snarare lite småsura för att bolaget envisas med lägga ut så himla grovt bergskross när de hugger ner skog, kan ju inte vara så trevligt för fotgängare heller.
 
Sv: Hästfolk och markägare

Ja i tjällossning är väl en sak, men då kan ju vad som helst förstöra vägen. Våra brukar dock se helt 'normala' ut förutom om nån envisas med att rida i mitten där det alltid blir mjukt. Men efter tjällossningen har vägen alltid antagit sitt vanlig utseende oavsett hur djupa spår några hästhovar satt.

Som sagt har vi vägar som är förbjudna för motortrafik, används endast ytterst sällan av t.ex. nån traktor eller så. Och de ser ut som de alltid har gjort... Vi är snarare lite småsura för att bolaget envisas med lägga ut så himla grovt bergskross när de hugger ner skog, kan ju inte vara så trevligt för fotgängare heller.

Jag har samma erfarenhet som du. De grusvägar som jag har sett som blivit förstörda av hästar de är så sumpiga att man inte vill rida där. En vanlig grusväg blir inte förstörd. Våran grusväg vi hade vid vårat gamla stall harvades aldrig. Den var gropig men det var efter vattenpölar och bilar och då är det ändå många som kör förbi där med sina travhästar varje dag (dock inga fortkörningar).

Mvh

Tora
 
Sv: Hästfolk och markägare

Fortsätter lite... Jag läste inget om rotröta när du skrev detta. Idag pratade jag med pappa om detta, som förklarade att rotröta orsakas av svampar som kommer inifrån trädet. Det kommer via angränsande trädrötter, och har inget att göra med yttre påverkan.

Läste lite snabbt nu om rotröta och ingenstans står det att yttre påverkan skulle ha något att göra med det hela. Det är en svamp som gör att trädet dör inifrån och ut, och ungefär vart 5e träd när man avverkar är drabbat (!).

Förstår att man kan göra skada när man rider på planterad mark (alla ryttare borde ju se om de rider på nyplantage!) men rotröta låter mer som sura markägare som vill hota... Men de får gärna komma med bevis på det hela! Pappa ville gärna veta vad de baserade detta på iaf.
 
Sv: Hästfolk och markägare

Som sagt har vi vägar som är förbjudna för motortrafik, används endast ytterst sällan av t.ex. nån traktor eller så. Och de ser ut som de alltid har gjort... Vi är snarare lite småsura för att bolaget envisas med lägga ut så himla grovt bergskross när de hugger ner skog, kan ju inte vara så trevligt för fotgängare heller.

Samma här, vi har haft en del fina mjuka skogsvägar, som nu är fulla med grovt stenkross som både häst o människa med nöd och näppe kan stappla över. Men det är väl inte så mycket att säga om det, möjligtvis att de kanske kunde använt lite finare grus... Där de inte förstärkt marken vid avverkning ser det för jäkligt ut, så det är väl ett måste.

Vi rider inte särskilt mycket i skog, det finns inte så många stigar och de som funnits är förstörda av avverkning. Jag brukar skritta runt på avverkningsområdena, bra jobb o koordinationsövning för hästen... Däremot har vi OK från bonden att rida på hans vallar med måtta, om det är torrt och vi inte sitter och nöter på samma fläck. Det är toppen, eftersom vi annars mest har grusväg att rida på så blir det bra variation. Stubbåkrar får vi också använda de veckor de finns kvar.
Till saken hör att vi är ett av få stall i den omedelbara närheten, tror inte bonden varit lika "givmild" om det vore fler stall och många hästar.

Bra tråd!:bow:
 
Sv: Hästfolk och markägare

väldigt bra skrivet :bow:

en "kompis" till mig la ut en bild på sin bilddagbok där hon red sin sköthäst på en äng, som det syntes var sått för att bli hö.
hon fick en kommentar (antar att det var nån i samma stall) att,
"men där får vi ju inte rida!"
och hon svarade med
"men det hindrar inte oss!"

och då har ändå ryttarna i det stallet förmånen att faktist ha vissa ängar de FÅR rida på.

oansvarigt:crazy:
 
Sv: Hästfolk och markägare

På privata skogsbilvägar skapar varje hästfot skador även i skritt ,den river upp ytan så vatten o vind kan ta bort materialet .På travtränade vägar brukar man ha ett spår i mitten där hästen går så hjulspåren är orörda ,det klarar en TRAVKUSK men ofta inte en RYTTARE ,det beror helt på att travkusken styr sin häst inte på att den går i skaklar .en ridhäst går även den att styra om ryttaren vill.

Som markägare får man väl hoppas att de vilda djuren inte trampar sönder skogsvägarna i så fall.
 
Sv: Hästfolk och markägare

Jag håller med dig! Det måste vara ett givande och ett tagande. Varken markägare eller ryttare kan diktera vilkoren för hur marken får användas.

Det jag inte håller med om i sådana här diskussioner är att man alltid skall fråga markägare om lov innan man rider på deras vägar. Jag har inte gjort det och som markägare aldrig förväntat mig att andra frågar heller för den delen.
 
Sv: Hästfolk och markägare

Det jag inte håller med om i sådana här diskussioner är att man alltid skall fråga markägare om lov innan man rider på deras vägar. Jag har inte gjort det och som markägare aldrig förväntat mig att andra frågar heller för den delen.

Jag håller med dig, om det gäller enstaka passager. Om det gäller etablering av ett "ridstråk" (inackorderingsstall, eller ofta ridna privata hästar), eller där man planerar att rida mer än bara enstaka gånger om året - tycker jag att man ska höra sig för.

Det kan finnas anledningar som ryttarna inte känner till att ta en annan väg. Har man en förstående markägare så hjälper de gärna till att anvisa mer lämpliga passeringsvägar.

Det kan också vara mycket lämpligt om det är verksamhet man bedriver att göra en ekonomisk uppgörelse i avtal. Pengar in brukar mjuka upp.
 
Sv: Hästfolk och markägare

KL

Jag bor på en relativt stor gård på landet i ett område där det finns en hel del hästar. Den bonde/markägare som är i majoritet här är även hästbonde och han äger alltså det mesta av marken härikring, och en del av det gränsar till vår mark. Mina föräldrar har god kontakt med honom och eftersom han själv även hyr ut stall så förstår han sig på båda sidor av det hela.
En väldigt bussig bonde! som på vissa ställen låter oss ha stigar i åkerkanten (för att det är nödvändigt att passera den vägen om man ska komma till vissa ställen), vi får rida på "kvävespärrarna",stubbåkrar osv.
Vi får rida utanför stigarna i skogen men det behövs sällan då det finns otroligt mycket stigar.
Har även, med bondens tillstånd, fått göra iordning en av hans grusvägar med nytt underlag för träning av våra travhästar. Han använder bara vägen vid sådd/skörd etc.

Utöver honom är en del av skogen grannen som också har hästar, sedan våran och så är en del kommunägt.
Det fungerar iallafall väldigt bra och har gjort så de 5 åren vi har bott här.

:)
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har en alldeles underbar, fantastisk häst med kapacitet utöver det vanliga. Vi har gjort en lång resa tillsammans och jag har haft...
Svar
11
· Visningar
1 911
Senast: Cilva
·
S
Träning Som jag märkt av många så verkar den såkallade "porslinshäst tankebanan" fara omkring o våra huvuden. Det tycker jag är väldigt synd...
2
Svar
20
· Visningar
3 913
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 789
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp