Ny körponny

S

Saah_pippi

Jag har nyss köpt en häst. Ett gottlandsruss. han är inkörd och trivs bra bakom vagn, saken är bara den att han har skenat iväg och sparkat bakut en gång! vilket inte är så kul när man kör. Jag har tänkt att börja köra med honom och tävla, men jag vet inte om han skulle klara marathonen , eftersom han är rätt tittig och älskar att springa fort (utan kontroll då).
HJÄLP!!! hur ska jag göra för att skola om honom till körhäst från travhäst?:confused:

Sv: Ny körponny

Släng på en slaggjord och longera länge innan du sätter för så ponnyn blir lite trött.//bonny

Släng på en slaggjord och longera länge innan du sätter för så ponnyn blir lite trött.//bonny

Sådär löser man inte problem! :eek: :mad: :(
Man skapar istället nya!
När hästen en dag är så vältränad att den orkar longeras i galopp några timmar + skena under ridtur/körtur, vad gör man då?
Ska ett pass då ta tre-fyra timmar bara för att få hästen medgörlig framför vagn??

Jag har nyss köpt en häst. Ett gottlandsruss. han är inkörd och trivs bra bakom vagn, saken är bara den att han har skenat iväg och sparkat bakut en gång! vilket inte är så kul när man kör. Jag har tänkt att börja köra med honom och tävla, men jag vet inte om han skulle klara marathonen , eftersom han är rätt tittig och älskar att springa fort (utan kontroll då).
HJÄLP!!! hur ska jag göra för att skola om honom till körhäst från travhäst?:confused:

Jag har en shetlandsponny som gått trav som jag nu kör i klassisk körning med, har också lite det problemet, eller inte att hon är tittig men att hon vill springa!!! Jag tror det bara är träning som gäller! nötanötanöta, har du skygglappar? det brukar fungera.
ponnytravarnas motor passar ofta rätt bra för körningen även om man mest är rädd för den i början. Men min shettis brukar kunna omvandlar sin energi till att hon har en naturlighet att gå fint i form på dressyrbanan.
Jag har nog inte så mkt mer tipps än att prova skygglappar, kanske även en huva? och sen bara tränatränaträna. Mycket dressyr, lydnad är a och o när man har en sådan häst!
Det finns ju många som kör kallblodstravare för körning. Fråga dem om tips?
Men jag tror att den där extra motorn kommer alltid att finnas kvar men att man måste lära sig hanskas och kontrollera den för då blir det ruggigt bra körhästar! :)
Har han/hon skenat någongång med vagn eller är de bara under ryttare? För min dam sköter sig bra när man kör visseligen är hon väldigt pigg men hon skulle aldrig få för sig att dra!

Hahaha... jag menade självklart framför vagnen!

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 341
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 694
Senast: Hedinn
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 285
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix