PelleP

Trådstartare
Nu har jag skaffat en ny kompis för någon timme sedan, ,hane ,kastrerad 2-år.
Är det så att man skall ha katten inne några veckor innan han får gå ut?
Just nu har han gömt sig under sängen,och han får väl bekanta sig på sina egna villkor antar jag?
Är det något väldigt viktigt att tänka ,på förutom att de elementära behoven tillfredställs?

Sv: Ny kompis

ja, låt han vara inne och bekanta sig. En katt som kommer till ett främnade ställe och får gå ut på en gång vet inte vart den hör hemma och kan då försöka ta sig tillbaka där den var innan.
Sätt den i kattlåda så den vet vart det finns, visa maten och sånt:). Kela med den så den lär känna dig, men respektera om den vill vara ifred.

good luck ! :)

Instämmer med de andra.
Vill du gärna ha honom som utekatt så se också till att han lystrar till sitt namn, och kommer när man ropar. Släpp inte ut innan dess...
Men om du märker att han verkar trivas som innekatt, låt honom gärna fortsätta med det.

Lycka till och mycket glädje med din nya pälsade kompis.

Instämmer med de andra.
Vill du gärna ha honom som utekatt så se också till att han lystrar till sitt namn, och kommer när man ropar. Släpp inte ut innan dess...
Men om du märker att han verkar trivas som innekatt, låt honom gärna fortsätta med det.

Lycka till och mycket glädje med din nya pälsade kompis.
Kattskrället ligger fortfarande och trycker under sängen, men varit på lådan i natt.Han kommer väl när han känner för det.Måste vara en enorm omställning för en liten katt.
Uteslutet att ha honom som innekatt,då dörrarna står öppna hela sommaren,fast vill han inte gå ut, så får han väl vara inne.
Men det är väldigt långt till sommaren,så mycket kan hända.

Försäkring kan vara bra att skaffa, speciellt om man har utekatt. För en 50-lapp i månaden så kan man gardera sig mot att slippa behöva avliva katten om den får en skada som går att åtgärda hos vet. men som kostar multum.

Man kan försöka leka lite smått med katten för att den ska glömma bort sin rädsla, fungerar inte alltid men ofta. En laserpekare tycker de flesta kissar är otroligt kul och då kan de springa runt i hela huset och glömma bort sin rädsla.
Du kan också muta honom med räkor eller tonfisk och annat gott så han ser fram emot att du ska komma till honom.

Kompisen verkar vara av den blyga sorten. Det är egentligen ganska skönt, speciellt om han skall gå ut. Mindre fara för nidingar, eller nån som välment men tanklöst lockar honom in och matar...

Jag tycker att de blyga, ja rent av skygga katterna är charmiga för mig som ägare. När de väl ger dig sin vänskap så vet du att det är DIG de knyter an till. Inte att de är du och bäste bror med i princip vem som helst...

Processen tar lite längre tid än med en social katt, men det blir mycket bra, tro mig!
Alldeles speciellt som du verkar ta det på rätt sätt, och låter katten få den tid den behöver. :)

Försäkring kan vara bra att skaffa, speciellt om man har utekatt. För en 50-lapp i månaden så kan man gardera sig mot att slippa behöva avliva katten om den får en skada som går att åtgärda hos vet. men som kostar multum.

Man kan försöka leka lite smått med katten för att den ska glömma bort sin rädsla, fungerar inte alltid men ofta. En laserpekare tycker de flesta kissar är otroligt kul och då kan de springa runt i hela huset och glömma bort sin rädsla.
Du kan också muta honom med räkor eller tonfisk och annat gott så han ser fram emot att du ska komma till honom.
Han är vaccenerad ,kastrerad försäkrad,och schipsmärkt,och nu kom han fram och pratade lite försiktigt,han är väl hungrig antagligen.:d

Han är vaccenerad ,kastrerad försäkrad,och schipsmärkt

Får jag fråga, är han en raskatt som behövde nytt hem??

Jag frågar för chipmärkning inte är så vanlig hos husisar, tatuering är vanligare.

Kul att läsa att det utvecklar sig enligt planen! :)

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
570
Senast: Svartkatt
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
756
Senast: ryujaneiro
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 306

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka