Ny kastrerad hund

Bamse

Trådstartare
Min lilla bäbis kastrerades idag och han har välkdigt svårt för tratten. Dock har de bara gått ett par timmar sen han vaknade upp men det skär i mammahjärtat när han går runt och gnäller och kan inte lägga sig som han vill.

Tyckte inte heller om vetrinären vi var till då han verkade helt flummig och jag fick inte svar på mina frågor utan fick nästan svara på dom själv.
Har fått smärtstillande för 7dagar och en tratt som ska vara på i 14dagar till stygnen ska tas bort. När jag frågade om jag kunde ta av tratten någon gång då och då tex när vi tränar lite och jag hade uppsikt över hunden blev svaret "NEJ, tratten SKA vara på i 14dagar". Tänker att det måste vara individuelt hur länge tratten ska vara på?

Hur länge tog det för era hundar att bli av med tratten och hur gjorde ni med motionen i början?

Sv: Ny kastrerad hund

Den lilla hade tratten i bilen hem sen slapp han den. Han är ingen slickig hund.
Den stora hade tratten på när han var ensam.
Omodernt med stygn som ska tas bort.

Tratten var på sålänge han var dåsig och sov typ sedan klippte jag av benen på ett par barnpyjamas till shorts och klippte hål för svansen! De ville dock glida av så jag satte på ett litet halsband på hunden och ett nylonstretchband från byxa till halsband =) Babybody fungerar oxå på mindre hundar! Dag 4 och 5 kliar det mest ;)

Smart, men jag tänker att det är bra om de "luftas"? Har aldrig kastrerat en hund förut så kan inte sånt här, har faktiskt aldrig haft en hane förut ;)
Ska hålla ordentlig koll på dag 4 och 5 då. Han har varit utan tratten sen vi kom hem idag och har inte gjort en antydan till att vilja slicka sig ännu :)

skulle det funka med ett tikskydd på under natten ifall han skulle vara där och slicka? Eller bör jag använda den dumma tratten?

Jag hade inte chansat på natten utan haft tratten på. Inte säkert du hör vad han gör när du sover. Petar han loss stygnen kan det blöda rätt så rejält om det vill sig illa. Inte så kul att åka iväg akut för att sätta tillbaks stygn han har petat bort.

Jag har aldrig kastrerat, men däremot opererat bort en testikel med tumör i. Den andra testikeln fick sitta kvar eftersom den var normal. Den hanen fick ha tratt på när jag inte hade full koll på honom.

Allt annat utvecklas, men de obekväma trattarna ser likadana ut nu som för 50 år sedan. Fast numera finns även en krage, tror den är uppblåsbar, som man kan använda. Tyvärr vet jag inte var den säljs. Fråga på ett stort djursjukhus om de kanske vet var.

Det kan räcka med ett par slick för att det ska bli en infektion i såret, så krage på så fort du inte har koll på honom! Detta så länge han har stygnen kvar.
Annars, enligt vad vi rekommenderar, så ta av kragen vid promenader, då är han ju förmodligen upptagen med att nosa. Och när han äter, eller när ni gosar i soffan.

Köp en uppblåsbar krage, den är som en simring ungefär.
Mycket smidigare och behagligare än tratten :)

Och det är värre med infektion än att ha tratt/krage på.

Min fick ha tratten när jag inte hade 100% koll.

Men min kille var vig som satan trots tratten, så nattetid lyckades han komma åt såret, och jag förstod inte hur såret kunde se så illa ut, tills jag kom på honom en natt, han gjorde nån knix med huvet och tratten, och så var han emot såret, och trattkanten repade sönder såret, så han fick en större tratt, och lite medicinering.

Min hane kom också snabbt på hur han kunde gnida trattkanten i såret. Han fick ha tratt i "rottisstorlek" fast han var en liten welsh springer för att det skulle funka.

Generellt brukar inte luftkrage (uppblåsbar krage/badring) funka på kastrerade djur, de är alldeles för viga, så en normalsmidig hane kommer lätt åt såret med en badring.

Liknande trådar

L
Övr. Hund Varning att dethär är om av livning och död så läs inte ifall ni tycker att sånt är jobbigt! ❤️ Men jag undrar bara några saker om av...
2
Svar
39
· Visningar
4 075
Senast: Sol
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 086
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 942
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Jag har postat på hundar ifokus, postar här med då jag vet att det finns mycket kunskap här också. Hej! Jag tänkte be om lite tips...
2
Svar
23
· Visningar
4 364
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka