Ny i stallet - ny i hagen

malinsky

Trådstartare
Pållen flyttade in på nya stället i söndags. Han går m 2 andra och ena som är yngst, 5år låter inte min häst äta. silagebalen får han inte komma i närheten av. är den hästen ute ur hagen så är han acc. av den andra hästen. brukar detta ordna till sig? nu får vi lägga ut extra hö på annan plats i hagen, men han är fortf 'mobbad'. hur lång tid ska jag ge detta innan jag måste hitta ngn annan lösn

Sv: Ny i stallet - ny i hagen

tillägg: min häst är väldigt låg i rang å tar inte för sig alls. stallägaren tycker att om man inte stödfodr t honom så måste han t slut kaxa till sig.

Det är väldigt olika hur det går speciellt när det är så få hästar. Ibland kan det lösa sig efter någon vecka ibland aldrig.
Den häst som lägst i rang i min flock som just nu består av 10 hästar får inte äta om det bara finns en bal i hagen. Då får han passa på vid in och utsläpp när dom andra är vid grinden. Detta är en mycket matglad herre som verkligen försöker hela tiden, men han har inte en chans. Så har det varit hela vintern.
Har man fler matplatser så blir det en mer naturlig rörlighet på hästarna för de som är höga i rang ska kolla var det är bäst mat. Då får även ranglåga hästar en chans att komma fram och äta.

Han får väl mat inne i stallet oxå? Men ialla fall, inte min men mitt "ansvar" nya häst, fick inte heller komma i närheten av maten de första veckorna, de var bara tre i hagen och två vallacker och ett sto. Stoet jagade hela tiden bort den "nya" men numera står alla tre ihop och stoet väljer hellre den nya att umgås med...

På gott och ont..;)

Han passar på att äta när "bossen" blir riden osv. Min häst behöver all mat han kan få då han är i tunnaste laget. Jag hoppas att det löser sig snart :crazy:

Snurrfian skrev:
Han får väl mat inne i stallet oxå? Men ialla fall, inte min men mitt "ansvar" nya häst, fick inte heller komma i närheten av maten de första veckorna, de var bara tre i hagen och två vallacker och ett sto. Stoet jagade hela tiden bort den "nya" men numera står alla tre ihop och stoet väljer hellre den nya att umgås med...

På gott och ont..;)

Ja, han får mycket mat på natten, så jag tror inte att han svälter men han behöver gå UPP i vikt.. och då känns detta inte som någon lysande idé, men jag får ge det en vecka i alla fall så får jag se hur det utvecklar sig.

Hur mycket mat för han på natten? Går det eventuelt att proppa i honom mer där?

Om inte så kan inte du springa runt på kvällen i hagen eller dagen, beroende på när du är i stallet. Å slänga ut ett par högar med en hel del hösilage i från den stora balen?

Igår kväll fick han 5 kg.. stallägaren har lagt ut en hög på sidan. Han får inte i sig så mkt mer än 4-5 kg över natten, han är inget matvrak.. tyvärr

Men hur jobbigt är det att plocka ur lite ur en bal och slänga iväg några meter??? Det är väl inte stallägarens sak att bestämma att din häst ska kaxa till sig!
Om det inte löser sig av sig självt inom någon vecka eller två tycker jag du ska fråga stallägaren om han vill ha en femtilapp extra per månad eller något sånt, för att han - förhoppningsvis - ska inse att han faktiskt är fånig ( läs lite barnslig ) i frågan.
Eller...
Kanske du vet någon annan i stallet som är där tidigt som kan hjälpa dig att slänga ur några kilo innan hästarna kommer ut, alternativt att du själv går ut i hagen och förbereder nästa dag själv.

Det är klart att din häst ska få mat. Att ständigt behöva blidka de andra kommer att ge dig en nervös och ledsen häst - är vad jag tror.

Okej, jo då blir det ju svårt att föda upp honom. Förstår precis vad du menar min skulle kunna klämma i sig mer i hagen (nu har vi juförsig inte fri tillgång där) men hon får ju lika mycket som alla andra i hagen, går ju inte att ha det på annat viss... Inne vägrar då står hon å seg äter så det heter duga :D

buschiq skrev:
Men hur jobbigt är det att plocka ur lite ur en bal och slänga iväg några meter??? Det är väl inte stallägarens sak att bestämma att din häst ska kaxa till sig!

Precis!! Jag blev faktiskt så förvånad över vad hon sa att jag inte kom mig för att säga ngt vettigt. Fick nog ändå ur mig att det sättet är inget jag vill att min häst ska vara med om, utan prio för mig är att han får i sig så mkt grovfoder som möjligt och har en kompis att värma sig med osv.. men nu har han ingen kompis, men ÄTA måste han ju få göra.

Ja, jag ger det 1 vecka, och har det inte ens börjat vända så smått vette tusan om jag får flytta, för ensam i en hage är inget alternativ

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 174
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 461
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 338

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka