Ny i gamet, lite hjälp från er som kan!

F

Framtiden

Jag har vänt ut och in på mig själv för att hitta det jag vill jobba med i framtiden. Det enda jag har kommit fram till med säkerhet är att hästarna ska ha en del i det.

Nu, efter mycket "soulsearching", har jag fått en uppenbarelse! Eller ja, nästan iaf. Något som varit självklart egentligen ett bra tag...

Jag vill jobba med travhästar! Jag är helt frälst i varmbloden överlag, deras nerver, deras vilja att arbeta och vara tillags, kontakten jag fått med dessa individer av denna ras. Dessutom är jag väldigt intresserad av körningen såklart!
Jag äger själv en ridtravare, och skolar själv om honom, vilket jag tycker är otroligt kul. Skulle inte byta honom mot något. Har sedan jag var yngre varit i kontakt med varmblodiga travare med jämna mellanrum och alltid fastnat för dessa. Halvbloden har inte intresserat mig lika mycket som travarna gjort. Jobbade lite i ett travstall en period, men det var väldigt många år sedan och jag minns inget konkret om träningen osv.

Nu till mina frågor:

Jag går arbetslös nu, och väntar barn. Dock ska jag ut i arbetslivet igen om någo år, och vill då söka jobb på en stor känd travbana(har kontakter och inside info om vilka tränare som är bra och vilka som är mindre bra att arbeta hos just där)
Jag är ju "ridmänniska" , har allså aldrig kört själv, jag har ingen aning om hur man selar osv. Har dock ridit i 20 år, och haft egna hästar,och äger som sagt en travis nu.Har arbetat på ridskola, praktiserat på stuteri och jobbat i ett träningstall som hästskötare. Men inom trav är jag nybörjare, kul och skrämmande samtidigt!:)

Vad bör jag kunna innan jag söker jobb? Ska ut och kolla hos en bekant till sambon som har travhästar, och be honom visa mig utrustning osv. Men i övrigt?

Ni som har stall, är det önskvärt att man gått någon utbildning, kurs osv innan?

Ni som arbetar i travstall, hur ser era dagar ut? Trivs ni?


Mitt mål är att verkligen lära mig så mycket som möjligt och bli bra på det jag gör. Blir ju till att söka som hästskötare först, men trivs jag med det, är tanken att bygga på med licens och diverse utbildningar/kurser senare.

Tankar och åsikter välkommna!:)
 
Sv: Ny i gamet, lite hjälp från er som kan!

Ingen som känner sig manad att svara? För långt inlägg kanske?;)
 
Sv: Ny i gamet, lite hjälp från er som kan!

Det finns några trådar om att arbeta i travstall och vad det önskas för erfarenhet/utbildning.

Och arbetsgivare finns det inte så många här vad jag vet.

Använd sökfunktionen eller bläddra igenom sidorna - det fanns en tråd om detta för några månader sen så den borde inte vara allt för långt bort. Vi är inte SÅ aktiva här.
 
Sv: Ny i gamet, lite hjälp från er som kan!

Ja, såg att det fanns en liknande tråd några sidor bak. Tack för ditt svar!:laugh:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 928
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 673
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
23 269
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 422
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp