ny i galopp

A

AnniePannie

jag är ganska ny med att rida och så och jag undra om man ska ha fötterna på något speciellt sett i galoppen?
Skulle vara jättesnällt om du svarade:)

Sv: ny i galopp

alla kommer att säga olika nu :) Jag är också "ny" (inte ridit på 10 år), och så som mina ridlärare säger och som jag lärde mig som liten var:

skifta vikten med bäckenet så att inner skänkel placeras något framför sadelgjorden och ytter skänkel "följer med" och hamnar något bakom inre skänkel.

Så inner fram ytter något bakom. I princip. Sen får man justera hur mkt man behöver skifta, beroende på häst och tillfälle. Men det är så jag lärt mig som "ny" också :)

Vissa tar bara fram inner, och vissa säger att man bara ska ta bak ytter. Vissa säger att man bara ska skifta vikten, men jag tror det fungerar bäst på "okänsliga" ridskolehästar iallafall?

Någon mer erfaren kanske säger annat ;)

Fötterna ska hänga ned "tungt", rakt ned så att du sitter lodrätt och så att du kommer ner i sadeln.

Stigbygeln ska du ha ett lätt stöd i på fotens bredaste del (inte på tån som många har!), utan att spjärna.

Men åh. Jag missförstod frågan helt. Never mind vad jag skrev ;)

Liknande trådar

Trav Jag undrar hur man får en travare att galoppera i vagn då han kan galopp i ridningen, från marken osv men i vagn när jag säger kommandot...
Svar
2
· Visningar
668
Senast: Kamomilla
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama