ny hästägare

lis1e

Trådstartare
har fått en häst nyligen efter flera års nyttjande av andras hästar. i dec/jan ska vi flytta till en liten gård och renovera stallet direkt så vi kan ta hem hästen.

julia som hästen heter (19årigt travarsto) kommer att stå på torv och få hö. är lite osäker på hur många ggr om dagen hon ska få mat och hur mkt! hon är 163 cm hög och är i normal hull just nu (även om hon skulle kunna vara lite rundare). hos sin förra ägare fick hon mellan 4-6 kg hö. 1 liter betfor och 20 dl havre + mineraler. jag ska endast använda henne till promenadridning. vad kan vara en rimlig foderstat till henne? hagarna har väldigt mycket gräs+timotej.

det finns väl inga direkta mått för hur bred en stallgång ska vara? den där är nu är inte bredare än 1 meter vilket är lite trångt om man ska ställa upp hästen där.

sen har jag läst lite inlägg i forumet om torv, måste man lägga kalk i bottnen av bädden? jag har för mig att vi inte gjorde det i ett stall där jag red. vad har kalket för funktion?

tacksam för svar..

Sv: ny hästägare

Hej!

vad kul med egen gård, renovera stall och egen häst! :banana:

Det finns regler för hur bred stallgången ska vara, beroende på om det är spiltrader, boxrader och om det är privatstall, ridskola, eller travstall.

Du kan ju söka på tex google.se eller altavista.se

Frågor om foderstat får du nog bäst under FODER avdelningen här på forumet.

torvbäddar kan jag inget om, så den frågan överlåter jag åt någon annan.

Återkommer senare med svar på hur bred stallgången ska (minst) vara, om jag orkar leta reda på det.

Är inte så pigg, ligger i bihåleinflamation, lunginflamation, halsfluss, öroniflamation... man råkar då ut för allt helsicke på en gång.. :crazy:

Lycka till med allt! / Linn.

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 052
Senast: shia
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 495
Senast: ameo
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 792
Senast: Luleå
·
Hästvård Vet inte om detta ska ligga här, men tror det... Det är ju ingen foderfråga utan en utfordningfråga... Jo....jag tycker jag har ett...
Svar
18
· Visningar
1 288
Senast: Tussemaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka