R

Reew

Om 2. Veckor kommer min egan häst! Och somm man längtar! :D!!!
Men jag undrar hur du gjorde dem första veckorna då din häst kommit till ett nytt stall,
Troligt vis kommer han säkert att vara lite stressad när han kommer bort från hagen ?? Eller??
Ska jag rida honom efter någon dag han kommit??
Då rider jag bara på Banan!
Eller ska jag promenera med honom hela veckan ? :)

Vad tycker du?
Hur gjorde du när din häst kom till ett helt nytt stall första veckorna? :)

Tacksam för svar! Och självklart TIPS! :bow::banana:

Sv: Ny hÄst

Grattis!
Vad är det för häst?

Åldern spelar nog lite roll. Och hur den beter sig på nya platser.
Jag brukar rida efter någon dag, eller ta en promenad.

Tack! :D
Han är 15 år, och är en Connemara Valack!

Ok :)

Jag lät min häst insupa atmosfären och bara va första dygnet så det blev väl de 2 första dagarna då han kom hem på em till mig. Vill att han skulle tjena in sig med nya hagkompisen osv..Sen red vi ut faktiskt fast då med hagkompisen som är dundertrygg i sig själv, sen rullade det på. Men det är ju lite olika från individ till individ, en del behöver mer tid på sig att landa medans andra inte verkar vara brydda alls, läs av din häst så kommer det gå kanonbra. Är nog en jätte bra idé att gå lite med honom bara för att se de närmsta omgivningarna..

Jag brukar vänta iallafall 1 vecka innan jag rider hästen när den är ny! Oftast är den stressad och måste vänja sej vid stallet,kompisarna och allt annat omkring. Men du kan ju alltid gå ut på promenad så den får nosa runt lite=)

Jag skulle låta honom stå i en vecka och komma in i flock om han ska gå med andra hästar och lära sig rutiner.

Enbart ta in och borta på honom och gulla och skapa en relation.

Sedan så småningom börja gå promenader och då kanske med någon stallkompis som går/rider med på en till häst.

Och sedan så småningom efter det börja greja med hästen från marken ensam så man ser hur den beter sig när den kommer bort från andra hästarna.

Jag skulle nog "leka" med den på ridbanan, eller ha den lös där och bara låta den titta runt och sedan när jag rider skulle nog första gångerna bli ute i skogen utan större krav osv...

Men man märker ju rätt fort hur sinnad hästen är, är den "världsvan och cool" kan man ju gå fortare fram.. Är den lite stissig så ge den mer tid :)

Lycka till!

när jag flyttade min kille till sitt nya stall så blev det till att försöka ha kvar vardagen för honom.
han kommer lätt in i flockar och det blir sällan bråk då han är väldigt låg i rang.
så jag red faktiskt en sväng redan på torsdagen (vi flyttade dit på onsdag)
inte riktigt vad jag egentligen tänkt mig göra men när hela stall gänget skulle ut och rida i skogen så var det klart man hängde med, sen fortsatte jag rida som om vi alltid bott där, om än lugnare i början.
men sen känner jag min kille och han håller sig mest harmonisk när han får jobba med skallen.

andra hästar hade jag gett två, tre dagar med pyssel och mys och sen kommit igång med ridningen igen. även om man ska låta hästarna bo in sig så är ju även "jobbet" en del av deras vardag att bo in sig i, var vi rider och hur här ser ut, sen är det en fördel att ha arbete utan de högsta kraven bra. och att variera det med sällskap och att vara själv.

Mitt tips är att på ett lugnt men ändå ganska snabbt vis föra in hästen så snart som möjligt i de nya rutinerna. Hästar är vanedjur och gjorda för att arbeta, att låta den stå tror jag snarast ökar ev stress.
Att sen anpassa kraven vid ridning är en självklarhet. Jag tycker att man normalt ska sätta igång direkt, bara hästen fått landa. Dan efter rider jag ut och tittar på omgivningarna gärna i sällskap med någon annan.

Tag oxå gärna med några kg foder från det förra stallet och ge 50/50 med det nya de första dagarna. Om möjligt låt nya hästar bekanta sig med varandra över boxväggen innan de släpps ihop i hage.

Lycka till med din nya häst!

Grattis! Får också ta hem min häst om några veckor. Längtar :)

Hej!

Jag brukar alltid försöka se på hästen vad den är redo för.

Min förra häst var så pass säker i sej själv att en flytt inte verkade påverka överhuvudtaget. Henne kunde jag rida direkt. Fast när jag köpte henne tog vi två veckor att promenera och lära känna varandra först. Sen lugna turer i skogen, med sällskap och sen byggde vi på med med krav ju mer vi lärde känna varandra.

Nya pållan hade en jättejobbig flytt, främmande ställe, främmande människor och massor med främmande läskiga hästar. Det tog henne nästan 6 månader att landa och hon var ganska orolig under hela den tiden.Nu har hon lugnat ner sej rejält och visar alla sina urmysiga sidor. Hon fick också ta det lugnt i början, men eftersom hon älskar att arbeta och hade lite svårt att trivas i flocken red jag henne efter bara någon vecka. Vi tog det väldigt lugnt, dock.

Så, beroende på hur hästen verkar må och hur säker jag känner mej på den görjag lite olika, det viktiga är att lyssna på hästen och sin egen magkänsla och inte på vad alla andra anser och tycker (det gjorde jag med min första häst, åkte av så det visslade om det och bröt handleden, var livrädd för ridning i flera år och sålde hästen).

/ Lavinia, var sak har sin tid

När jag tar hem unghästar låter jag dom alltid stå inne ett dygn och bekanta sig med stallet och veta vart "hem" är. Därefter introducerar jag den för en flockmedlem innan jag släpper ihop den i resten av flocken. Då med en häst jag vet fungerar bra med nya hästar och inte går igång och ska visa sin roll i flocken. Träningen varierar, jag rider aldrig ut utan sällskap på de nya hästarna den första perioden, men man känner när hästen är redo för det. Träning på bana/ridhus gör jag som vanligt, men ställer inte riktigt samma krav första gången/gångerna utan låter den kolla runt lite först och titta på det som är värt att titta på. Att låta en häst som tidigare varit i träning stå under en längre period för att vänja sig är inte att rekomendera från min sida, blandannat för att det finns en risk att den samlar på sig en del energi och tycker det är ännu läskigare att tränas i de nya miljöerna sen. Jag spenderar mycket tid med hästen, inte bara för att lära känna den utan också för att lära känna vår relation till varandra. Vi jobbar NH, promenerar och myser i kombination med träning. Det går nog jätte bra, lycka till! :D

grattis :d

Min häst brydde sig inte ett dugg när han kom, så jag red dagen efter, tog det lugnt i två dagar typ, sen red jag på som vanligt. Sen så är denna häst antagligen en av de coolaste på jorden :cool:

hej ! :)

när min första häst kom till mig så fick han först stå några dagar & bli kompis med den andra hästen, kolla lite på omgivningen & så. jag var ute hos han & klappade honom & så varje dag, så att han lärde känna mig oxå :d sen efter några dagar så tog jag ut honom & den andra hästen utanför hagen & kollade på alla "farliga" stenar & träd m.m. den andra hästen var med för att min häst skulle vara lite lugnare. be någon du känner, t.ex. förälder, syskon, kompis eller liknande att leda den andra hästen medans du leder din egna :) hoppas det går bra för dig ! :laugh:

ehj

när jag köpte min häst så fick jag inte rida han på tre dagar vart jag tillsagd. men två dagar brukar man säga att dom ska få vara på sitt nya ställe innan man rider dom. men att gå en promenad med hästen efter ett dygn gör inget bara bra om dom får se sig om. men som sagt har hört att man inte ska rida på dom dom första två dygnen.

Min häst kom ganska sent på kvällen.
Dagen efter fick hon bara vänja sig vid stället - bekanta sig med de andra hästarna, stallet osv.
Dagen efter det gick vi på promenad (med sällskap!).
Och dagen efter det red jag på som vanligt. Lätta pass första dagarna.
Tävlade en klubbhoppning inom en vecka ;)
Bara en bebisklass, ½ meter under hästens vanliga höjd och utan några krav.

Jag tror att - om hästen är i kondition - det är bättre att sätta igång ridningen direkt än att vänta i flera veckor.
Ridningen är ju en del av hästens trygghet, även om man är en ny ryttare.
Att ställa massa krav på hästen kanske inte är att föredra första veckan, men det beror ju lite på hur hästen är van också. Är den van att gå flera hårda dressyrpass i veckan kanske man måste stimulera den lite.
Är den van att bara lulla i skogen då och då kanske man kan ta det lite lugnare så man inte ger hästen "dåliga vibbar"..

Jag har haft min i snart 2 månader och det är förs nu jag börjat ställa lite mer krav i hanteringen osv (är halt så jag kan såklart inte rida :grin: ) . Hon är sjukt bortskämd, men jag har inte velat ge henne en dålig start så jag har rättat mig lite efter henne till en början. Nu blir det andra bullar! :D

Lycka till med din häst! :)

ja rider oftast dagen efter. Om man tävlar så rider du ju ändå samma dag! Ja bruka göra som vanligt och rida och hantera hästen!

Får min nya häst om mindre än 1 v ^^ Jag kommer då låta henne få gå ett varv runt stallet så att hon samtidigt får kolla igenom den nya miljön & sträka på bena. Sedan kommer jag att ställa henne i boxen & pyssla om hon lite. Dag 2 går vi nog en riktig promenad i hela området så att hon får se allt & sedan så kan jag ju testa rida henne i ridhuset :)

När jag fick hem min häst var han 7,5 år gammal,
samma dag som han kom fick han gå ut i hagen och hälsa på kompisarna.

Andra dagen fick han stå, jag tog bara in honom i stallet och myste med honom.
Tredje dagen tror jag att jag gick ut och tog en liten promenad, likaså fjärde dagen.
Sedan 5e dagen så skulle du ju kunna rida ut en sväng med en annan person i stallet, så att din nya häst känner sig lite tryggare :)

Men, det var ju bara som jag gjorde, självklart är det upp till dig hur du vill göra.

Lycka till !

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 245
Senast: sorbifolia
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
817
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 053

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat