C

challlle

hej, visste inte riktigt var jag skulle skriva det här men...
Jag har en unghäst, helt underbar osv. men de som red in gjorde det väldigt dåligt så vi har nu fått börja om från början helt. han har varit på tillridning i 6 veckor det kostade runt 9000 kr. Han behöver åka tillbaka igen då han har mycket kvar att lära sig. jag är 16 och är kan inte utbilda honom helt själv såklart. jag funderar på att sälja honom och köpa en ny häst som är lite äldre och som har varit ute och tävlat. jag vill ut och tävla och med den hästen jag har nu kommer det ta minst 1 år innan vi kommer ut på tävlingsbanan..men ändå vill jag absolut inte sälja honom då jag är verkligen fäst vid honom. har ingen aning om vad jag ska göra, jag ville köpa en häst som jag kunde utvecklas tsm med men inte börja om från början? det blir dyrt att hålla på och skicka honom på tillridning när man istället kan sälja honom och spendera tillridningspengarna på en ny bra häst. köpa en ny häst eller fortsätta jobba med honom? han kommer ju bli en jättebra häst sen men som sagt, det krävs mycket träning. jag är verkligen förvirrad och vet inte vad jag ska göra..:confused:
vill inte ha några elaka/vidriga kommentarer. endast seriösa!

Sv: ny häst?

Att skicka hästen på utbildning anser jag vara helt bortkastade pengar och tid. All utbildning är färskvara, och det innebär att om en nyutbildad häst kommer hem till sin mindre utbildade ryttare så har den snart glömt vad den lärt sig och ramlar tillbaks på ryttarens nivå.

Vill du behålla just denna häst så tycker jag att du ska se till att utbilda dig själv och hästen tillsammans :idea: Ta hjälp av en duktig tränare!

Ett alternativ är att sälja hästen och köpa en äldre läromästare.

det är min dressyrtränare han åkte på tillridning hos.

Om du tror att hästen blir bra redan om ett år och då fungerar på tävling - behåll den och träna/lär dig tillsammans med hästen!
Ett år är faktiskt ganska kort tid och under den perioden får du träna ditt tålamod...
En ny, rutinerad häst tar också minst ett halvår innan du och den gjort upp vem som bestämmer, så jag ser inte att du "vinner" så mycket tid av att byta.

Du skriver att du verkligen gillar din häst, behåll han då och kämpa på. Det är inte säkert att det blir bättre med en ny häst? Gräset är inte alltid grönare på andra sidan.

Hade själv dom funderingarna du har om min ena häst för ca 10år sedan, vi trodde hon var 8år men visade sig at hon var 3-4år när vi kollade tänderna, det var en lång väg att gå mkt svett och tårar, mina vänner sa vad skall du med henne till, köp en utbildad häst istället, men det var bara henne jag ville ha, fick hjälp av min dåvarande ridlärare att utbilda henne. Och det är inget jag ångrar idag, bättre häst får man leta efter. Hon bor fortfarande här hos oss och kommer alltid att göra. Men det var jag det.

Lycka till vad du än bestämmer dig för låt hjärtat välja.

SKulle, för hästens bästa sälja den unghästen och köpa dig en inriden och färdigutbildad häst.

Jag tycker att du ska behålla hästen, träna med hästen för din tränare. Du kommer lära dig mycker och som du säher om ca 1 år är ni ute på tävlings banorna. Som andra sagt i tråden du kanske inte trivs med nästa häst och du gillar ju hästen du har nu;) Sattsa och kämpa ! MVh D

Att skicka hästen på utbildning anser jag vara helt bortkastade pengar och tid. All utbildning är färskvara, och det innebär att om en nyutbildad häst kommer hem till sin mindre utbildade ryttare så har den snart glömt vad den lärt sig och ramlar tillbaks på ryttarens nivå.

håller inte alls med. jag har själv fört en av mina hästar på tillridning och jösses vad det lossnade för oss efteråt! det var min första egna stora häst och vi hade lite kommunikationsproblem i början. hon var på tillridning i 2 månader och kom hem som en "ny" häst. Det kom rosett på rosett på rosett... så helt bortkastade pengar är det inte :)
nu erbjuder jag själv tillridning samt inridning. nöjdare kunder får man leta efter och det är just det som är tjusningen med tillridning, att kunna ge ryttarna nytt hopp om sin häst! ibland behövs vissa hästar på "service" och jag ser absolut inget fel med det. där har vi den där onödiga attityden att "ingen rider min häst bättre än jag"

Jag tror det blir roligare för dig att sälja den här hästen och köpa en lite mer välutbildad ponny. Du är ju inte så gammal och kanske nyss gått över till häst..? Då är det kanske ingen bra idé att köpa en så orutinerad häst.

*Jag menar förstås välutbildad häst och inte ponny.
Haha, ponnier fastnar på hjärnan :d

Om du inte tycker du är tillräckligt rutinerad för att själv rida hästen så tycker jag du ska sälja den.
ELLER att du tar alla dessa "tillridningspengar" och rider lektion på hästen några gånger i veckan istället.

Tillridning kanske är en bra putt på vägen, men jag tycker inte man ska behöva göra det gång på gång.

Det är säkert jättehemskt att sälja en häst man tycker om, men man måste ändå tänka lite realistiskt.
Det ska vara kul och trevligt att ha häst, både från hästens sida och människans sida.
Ser ingen anledning i att behålla en häst om man inte känner sig säker på att det är DEN man vill ha.

En ny, rutinerad häst tar också minst ett halvår innan du och den gjort upp vem som bestämmer, så jag ser inte att du "vinner" så mycket tid av att byta.

Varför skulle det göra det?

Det är ju dumt att byta från en oritunerad häst till en För svår häst, ja, men så hoppas jag inte att ts tänkte.

Och jag kan ge otaliga exempel på hästar som varit på tillridning och exempelvis utbildats till LA dressyr och sen kommit hem till sin LC-ryttare. Det har inte tagit lång tid innan hästarna har varit tillbaks på LC-nivån.

Jag har också sett oerfarna ryttare som köpt relativt outbildade hästar, och som lagt pengarna på att utbilda sig tillsammans. Dvs de utvecklas i samma takt.

Jag tror det blir roligare för dig att sälja den här hästen och köpa en lite mer välutbildad ponny. Du är ju inte så gammal och kanske nyss gått över till häst..? Då är det kanske ingen bra idé att köpa en så orutinerad häst.

han är ändå relativt bra utbildad, han kan alla sidvärtsrörelser samt byten..det är mer i grunden som har blivit dålig. En unghäst ska ju vara lösgjord och fin i sidorna men han var stel som en sten..så nu rlösgör vi bara honom i flera månader och nu har vi börjat lite smått att rida honom lite rakare. Han har blivit riden i LA form men sen kom han till en tjej som red väldigt dåligt enligt mig och "förstörde" honom..

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 808
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 239
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 290
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar