G

Globlesa

Nu är det så att jag ska förmodligen få hem en ny häst ganska snart då min förra häst gick bort väldigt hastigt och jag känner att jag absolut inte kan vanka av och ann hemma. Blir tokig av att inte ha en häst att pyssla med. Även lättare att bearbeta det med en häst, känns det som.

Till saken:
Hon heter Ásta från Österäng och är efter Bjartur frá Egilsstödum. Morfar är Askur från Håkansgården Hon är 6 år (igår blev hon 6 tillochmed), hon har blivit inriden..för 8 månader sedan...ja:crazy:. Tanta som äger henne har bara låtit henne vara helt och hållet. Det är knappt att hon kan trava när man springer brevid. Hon är ju också lite "brötig" tack vare det, men lyssnar oerhört bra när man säger till henne. Hon är nyfiken och verkar trivas med livet. Hon har en jätte fin trav och tycker att hon själv är super snygg (vilket jag ser som ett super plus när jag vill ha henne som tävlingshäst, en häst som inte gillar att visa upp sig ska ju inte tävla)
Men nu är frågan hur jag ska börja arbeta med henne?
Och är hon värd att satsa på när det tillkommer så mycket jobb?
Nu är det säkerligen inte så lätt för er att säga om jag ska satsta på henne eller inte av bara denna lilla beskrivningen. Men ni kan ju försöka :P

Jag vet att jag kommer få börja från 0 om man säger så, det jag har tänkt göra till att börja med är gå ut och gå med henne, longera, tömmköra och allt man kan göra från marken, lära henne komandon och så där.
Vad skulle ni göra? Hur skulle ni göra? Skulle ni ta chansen?

Mycket frågor och mycket text, jag hoppas i alla fall att någon av er här har lust och tid att ge råd :)

Sv: Ny häst

Om man bara titta på stammen skulle jag säger att det är en tuff dam du har skafat dig. Mycket egen vilja och säkert inte helt lätt i munnen.

Men hon borde har mycket gång och lätt till tölt. Och få du henne med dig så har du en häst som ställer upp till 100%.

Det är det jag söker :d En tuff tjej med mycket vilja.
Men vi har ett ytterligare problem, hon har inte visat ett töltsteg.

Om du känner att detta är en häst du vill satsa på så kör på det. En unghäst vet man ju inte riktigt vad den blir så det är ju lite av en chansning, men första intrycket brukar vara det som består. :)

Men du får ju vara medveten om att hon kanske inte blir någon tävlingshäst, iom att hon inte visat någon tölt. Men hon är en vacker häst och med fin stam så funkar inte ridningen som du tänkt dig då är ju avel ett alternativ.

Det är det som är lite dumt med henne, att hon är så fruktansvärt fin att se på och det kan man ju haka upp sig lite på då, alltså bara fastna för henne för att hon är fin.

Ja ägaren hade bedömt henne innan och fick tydligen fina poäng hennes mamma har tydligen också fått det.

Men vad har hänt med ditt vackra sto?! :cry:

Tyvärr fick vi lämna henne på Kolungenshästklinik för att somna in för tre veckor sedan, i morgon.
Ett pyttelitet och jätte tunt ben i hoven var av, och vi trodde det var en hovböld....
Allt började gå så himla bra och så bara snor döden henne i från mig. Detta var nog det värsta jag varit med om.
Jag får tänka att det kanske var en mening med det...

Usch, jag vet precis hur det känns. Att ta farväl av Freyja är det värsta och mest plågsamma jag har varit med om. Jag hoppas att du så småningom kommer att må bättre och se tillbaka på er tid tillsammans med ett leende.

För mig var det viktigt med en paus från hästarna, men efter ett år började jag känna lite abstinens. Efter nästan två år tog jag hem min lille Thytur och jag är så glad att jag har honom!

Lycka till med den nya om du bestämmer dig för henne. Hon ser fin ut.

//Julia

Hej!

Det är så fruktansvärt sorgligt det som hänt med Globban, fina tösen, jag vet hur det är, förlorade ju Ragge lika raskt jag (min minihingst).

Men jag tycker Asta ser jättefin ut, om jag vore som du och hade chansen och tyckte om hästen, så skulle jag inte tveka. Det kändes jätteskönt när jag hittade min Fiona som kunde lite granna fylla den tomma platsen och ge lite samma typ av glädje som Ragge gav - även om det aldrig blir samma sak. Men det blir något nytt, något att glädja sig över.

Kram K å Geisli

Superläcker häst! Hoppas att ni kommer trivas tillsammans!

Hej!

Det är så fruktansvärt sorgligt det som hänt med Globban, fina tösen, jag vet hur det är, förlorade ju Ragge lika raskt jag (min minihingst).

Men jag tycker Asta ser jättefin ut, om jag vore som du och hade chansen och tyckte om hästen, så skulle jag inte tveka. Det kändes jätteskönt när jag hittade min Fiona som kunde lite granna fylla den tomma platsen och ge lite samma typ av glädje som Ragge gav - även om det aldrig blir samma sak. Men det blir något nytt, något att glädja sig över.

Kram K å Geisli

Hej Karin!
Ja, jag känner också jag jag behöver fylla platsen i hjärtat även om Globban alltid har sin del. Men kanske kan Ásta hjälpa mig bearbeta det, jag kan inte bara gå runt här hemma då blir jag knäpp.

Tack för dina ord och råd.
Kramar Emelie

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 698
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 218
Senast: Bison
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 097
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar