Ny häst vill ingenting alls

Claraclara

Trådstartare
Hejsan allihop

För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag köpte honom av och hade bott där i hela sitt livs tills han kom hem till mig.

Nu, som rubriken lyder. Den senaste månaden +- några veckor så vill han absolut ingenting. Han vill inte bli ledd ner till ridbanan, han vill inte bli riden, han vill inte bli longerad, han vill inte bli tömkörd, han vill inte ut i skogen. Han vill ingenting alls. Han visar detta genom att resa sig lite, kicka, vända, backa eller bara rent av frysa fast på stället. GIVETVIS förstår jag att allting är nytt, nytt stall, ny människa, fler hästar intill (han bodde med en annan innan, nu bor han med 8) etc. Jag har haft hästar förr som haft lite konster för sig till en början vid flytt, men detta känns annorlunda. Han tröttnar inte på att stå och vänta, har inget emot att backa, stänger av för skänkel och pet med spö osv. Han känns liksom inte rädd (vilket har varit fallet med tidigare hästar) utan mer som att han bara inte vill göra nånting alls.
Han är kikad på av vet, equiterapeut, köptes som barfota häst och har nu fått skor fram pga att han ömmade på vårt underlag, han gör likadant barbacka som med sadel.

Min fråga är hur andra burit sig åt, både med häst och med sig själva? Har redan egna knep, men det jag kan verkar inte vara lösningen här. Det handlar ju om att bygga tillit mig och häst emellan såklart, men förr har det kommit med tiden ju mer jag och häst kunnat hitta på saker ihop, rida, umgås, gå på promenader etc. Nu vill han ju inget av ovanstående i detta fallet.

Tänker du inte vara trevlig så är jag inte intresserad av ditt tips heller.

Väl mött:)

Jag hade ställt av hästen helt i någon månad och inte arbetat den öht. Det låter som att beteendena kommer när det vankas arbete. Ge hästen en lång vila utan krav och arbete, bara pyssla med den i stallet/hagen och låt den annars vara, sen återintroducera arbete långsamt.

Jag provred honom flera gånger, inga konstigheter. Han besiktades också ja.
Han visar lite stress på box, inget i hagen. Han kan snurra lite, reagera på väldigt oväsentliga saker etc. I min värld har det haft att göra med att han fortfarande vänjer sig vid ett nytt ställe. Jag har satt mig i boxen och pratat lite med honom/gett honom godis.
Han åt bara hö när jag köpte honom och han äter bara hö idag. Planen va att inte börja ge kraft förens han va helt igång (han reds ungefär 3-4 dagar i veckan när jag köpte honom) men nu funderar jag på att ge honom lite ändå just för att kanske kunna ge något ”avtrubbande” som tillskott? Jag känner mig som sagt inte alls lika säker denna gången som jag gjort med förgående hästar. Där har jag löst de själv liksom, gått mycket på magkänsla och det har blivit bra.

Hur mycket har du ridit?
Tänker om du ökat på träningen lite för snabbt så det har blivit en negativ spiral, han kopplar dig med att det kommer vara jobbigt och tråkigt.

• Gilla
Reactions: Sel
Jag provred honom flera gånger, inga konstigheter. Han besiktades också ja.
Han visar lite stress på box, inget i hagen. Han kan snurra lite, reagera på väldigt oväsentliga saker etc. I min värld har det haft att göra med att han fortfarande vänjer sig vid ett nytt ställe. Jag har satt mig i boxen och pratat lite med honom/gett honom godis.
Han åt bara hö när jag köpte honom och han äter bara hö idag. Planen va att inte börja ge kraft förens han va helt igång (han reds ungefär 3-4 dagar i veckan när jag köpte honom) men nu funderar jag på att ge honom lite ändå just för att kanske kunna ge något ”avtrubbande” som tillskott? Jag känner mig som sagt inte alls lika säker denna gången som jag gjort med förgående hästar. Där har jag löst de själv liksom, gått mycket på magkänsla och det har blivit bra.

Ja det låter konstigt 😕
Tänkte om han hade fri tillgång i förra stallet eller så o får portioner nu? Eller mer eller mimdre hagtid?

Bara lite, jag upptäckte ganska snabbt att sadeln ligger skevt. I bakvikt rättare sagt. Fick med sadeln till honom, vet inte hur länge han haft den innan detta men den ser relativt ny ut. Så jag la ridningen på hyllan lite, tomkörde och longerade mest, gick på promenader tills sadelprovare hade tid att komma. Hon va här för 2 veckor sen och kunde då med ett tränat öga se att hela bommen vart sne på sadeln, den va även i stl w (han skulle nog haft xw minst). Nånting säger mig dock att det inte riktigt har med saken att göra. Självklart är de obekvämt med en sadel som inte passar, men han är precis likadan barbacka och när vi ska jobba från marken. Alldeles toppad, tittig spänd. Detta är om jag väl får honom ut ur stallet och ner på ridbanan dvs

Han hade inte fri tillgång på hö där han kom ifrån. Mindre hagtid har det ju blivit med säsongen också. Han kunde gå ute 24/7 under sommaren.. det kanske har blivit väldigt tåligt tajmat

Unpopular opinion men jag säger rid igenom det. Lägg ridningen på en lagom nivå, men vill du ut och skritta så ut och skritta. Rid samma runda tills den blivit rutin. Stanna på specifika ställen som "godisstationer" så rundan får positiva stopp. Jobbar du på banan så ha en tydlighet, var noga med att hästen hela tiden förstår vad du vill.

Något jag ser ofta är att häst blir väldigt osäker på sin ryttare när miljön är läskig och då vill de hem till tryggheten istället. Om ryttaren är stark och tydlig säger hästen istället "okej, detta är läskigt men jag väljer att lita på dig att jag inte blir uppäten". Samma på ridbanan. Ryttaren är otydlig, det genas och slafsas runt. Om det är oklart för en som tittar på vad ryttaren vill och begär-hur ska hästen veta?

Hästar till största delen naturliga följare. Det är få hästar som är naturliga ledare och klarar det ansvaret. De flesta gillar att ha sin människa att luta sig mot I besluten och det skapar trygghet.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
884
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 136
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 260
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 495
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar