Sv: Ny häst, vilken ras?
Dom kan vara jättetrevliga, även att jag verklgie inte är nån fjording männsika så har jag inget emot dom och har käns flertal välutbildade och mycket trevliga fjordingar, och egentligen så kan ju alal bli bra ridhästar oavsett ras sålänge man kanske itne vill tävla i vanlig dressyr, det kan IBLAND blir ltie svårt mot halvblods gången men å andra sidan beror det ju på domare också och deras fördomar ltie.
Googla på Guus så hittar du en jätte underbar fjording, välutbildad och abra underbar, men visst, alla är ju itne som honom men abra för att visa att även fjordingar kan utbildas bra. Och så finns det flertal trevliga jätteifna här på, bla. den Raider (?) rider som heter Linus har ajg för mig, han är ju bara underbar coskå!
Du ahr dock fel om att lite smäckrare hästar inte tål ute i skogen ridning
, men ajg förstår liskom hur det kan tänkas detta, jag som har hållt på med både isisar o araber i hela mitt liv har ju fått stå ut med fördomarna från båda hållen (för oftast gillar folk inte båda haha) och i nästan alla fall har dom ju fel.
Nu vet du ju säkert hur fel fördomar mot isisr kan vara eftersom du haft en så där behöver jag ju inte säga nåt, men araber har ju generellt fördomar som 'går sönder lätt' -'tål inget' 'hispiga' etc. men precis som andra hästar så finns det shälvklart sånna individer, men inte mer än vanligt.
Det enda som KAn vara negativt är att många, men itne alla, är känsliga, fast inte hispiga.
Det är ju faksitk en markant skilland mellan en känslig häst och en bara 'galen' en.
Frågan man måste ställa sig är om man själv vill ha en känslig häst och om det är något man klarar av och liskom vill ha.
MEn, även om man inte vill ah en känslig häst så finns det många jättecoola slappa runt i skogen araber, många många...och hästar blir ju ltei vad man gör dom till också
och araber är lättlärda tycker jag, just för att ofta är dom ganksa smarta, och därmed lite känsligare.
Ang, tåligheten så visst, det finns dåliga araber, men jag tycker inte dom är värre än nån annan ras, och eftersom dom faktiskt är viktbärande och tåliga i rasen generellt, så kan dom abolut vara nåt för dig.
Tönk på vad dom är avlade för, distans egentlgien faksikt, och där är minimum vikten 75kg i hörgre klasser och dom går ju långa långa strcäkor, och visst, det är absolut inte alla som klarar det, MEN det är vad dom är avlade för från urminnes tider egentligen så om hästen är byggt någorlunda korrekt coh är en trevlig individ ås kommer den klara av den tycpen av ridning du är ute efter liak bra som vilken anna hsät som helst.
Det var min lilal släng för att motarbeta arabfördomar, inte att du måste ha en men vore synd om du itne ens övervägde en pga, av fördomar som är fel som du hört av folk.
Dom är ju ganska låga i pris iallafall om man jämför med vissa hästar så det är ju alltid ett plus
lcyak till, ajg vet hur svårt det är att hitta rätt häst tyvärr.