Ny häst, vilken ras?

kolfinnur

Trådstartare
Jag letar nu ny häst i lugn och ro, efter att min islandshäst gick bort i början av sommaren. Tänkte leta lite smått medan jag har en häst på foder i vinter. Men jag är väldigt osäker på vad jag vill ha för häst! :crazy: jag älskar islandshästar, men jag är helt ointresserad av deras gångarter, tycker trav är roligare än tölt ;) har stort dressyrintresse också. Så jag tänkte titta på "vanliga" hästar också. Men då är frågan, vad ska jag leta efter? :confused: är 1.60 lång och väger 50-55 kg, så en vanlig d-ponny är ju för liten! Och jag som är van vid de små raggsockorna tycker storhästar är riktigt skrämmande stora :o
Så jag tänkte fråga er bukefalister om tips på någon ras som skulle passa, tanken på en "monsterhäst" (i mina ögon) på 1.60 cm känns lite, osäkert :crazy:

Sv: Ny häst, vilken ras?

en d-ponny är vel inte för liten!
jag har ett fjordsto och trivs väldigt bra med den rasen. man kan göra ALLT med dem!
om du inte vill ha en för stor häst så kanske raserna fjordhäst, new forest, haflinger eller connemaraponny passa dig tex.
men hästens personlighet är viktigare än rasen!
lycka till!

Ja, självklart är personligheten viktigast! Men det är ju bra att veta vad man är ute efter, är hästen underbar men för liten, då går det ju ändå inte :/

Tycker fjordingar verkar lite tunga... är connemaror generellt viktbärande? Jag har för mig att de brukar vara ganska smäckra? :crazy: Tycker det verkar svårt att hitta haflingers/kraftiga d-ponnyer, när jag läst annonser iaf

Hej!

En Welsh Cob kanske kan passa? Min mamma som är bra mycket både längre och tyngre än du har ett väldigt viktbärande Welsh Cob-sto på 146,5cm och hon är absolut inte tung. Hon har dessutom ett härligt temperament och tar sig fram överallt och är otroligt målmedveten, samtidigt som hon gör precis vad du ber henne om :D Jag själv tränar denna hästen åt henne någon gång i veckan och det är hur roligt som helst, det känns verkligen vilken styrka hon bär på! :love: Vi har även ett föl efter henne, en valack som är 2½ år gammal som jag ska rida in snart. Även han har en fantastisk personlighet :)

Själv har jag en lite grövre arab på 155cm (jag är 170 cm och väger ca 65-70kg), men om du letar efter något viktbärande så är vil inte direkt det något alternativ. Dock är du såpass liten att du lätt skulle kunna lära något lite mindre viktbärande. En D-ponny hade funkat fint! :D

Jag har titta en del på welsh cob, inte hittat något intressant än, men den som väntar på något gott.. :)
Jag letar inte efter en grovare typ, snarare en häst som är grov nog. Jag har inte ridit annat än islandshäst på 3-4 år :o så jag har ju ingen aning om hur det känns. Men det känns som att en normalbyggd svensk d-ponny är för smäcker? Jag kanske har fel men :P

Jag skulle vilja säga att allt som ser ut som en islandshäst, med samma muskelmassa, mankhöjd osv. kan bära dig utmärkt! :D I mina ögon är en islandshäst inte mer än en ponny, eftersom det är det den är :)

Men jag förstår dina tankegångar! Både jag och min mor (båda lite "grövre" ;)) har många gånger haft funderingar på om hästen orkar bära och klarar balansen, men efter prat med diverse tränare, uppfödare, och annat hästfolk så har vi kommit fram till att det går finfint ! :D Hästar klarar oftast mer än vad man tror, men för det ska man ju inte säga att den klarar hur mycket som helst.

Mitt råd är att åka och provrida alla möjliga hästar av olika raser, typer, storlekar. Ha med någon som fotar/filmar kanske? =) För den hästen du tycker att det känns (och ser?) bra ut på skulle jag tro passar ^^

160 är inte för stort för dig.
Om jag va du skulle jag letat efter häst på 155-160.
sedan ska du inte leta rasm utan individ.

Haha nej en häst på 160 är ju inte för stor, men om man är van vid hästar på 140 KÄNNS den galet stor ;) men det är ju en vanesak, men det gör ju att man drar sig för att provrida lite

Jag är närmare 170 och jag har en d-ponny på 147 cm, och är över 18. Om jag vore du så skulle jag leta efter en d-ponny! För min ponny är i prima! storlek för mig :p
Tror inte att en maxad normalbyggd ponny är för liten för dig.

Tänkte också welsh cob först men jag skulle faktiskt ta och titta på några små stora hästar om jag var du :) kolla runt och prova iallfall? Om du inte ridit andra hästar än islänningar på länge kan det ju som sagt vara svårt att veta.
En islänning är väl inte särskilt "maffig" att sitta på? (länge sen jag red islänningar) och då passar det kanske bättre med en större men inte så grov häst.

Är det höjden som skrämmer finns det ju många trevliga raser som håller sig på 145-155 cm som du säkert passar på.

Bara lite exempel på raser...

Arab
Tinker / IC
Kallblodstravare
Haflinger
Fjording
New Forest

Annars har du en uppsjö av sk juniorhästar (små stora hästar) till salu som är lätta i typen och sällan ligger på över 1,60 i mkh. :)
Provrid många och olika hästar så får du en hum om vad det exakt är du letar efter.

En D ponny är ju inte alls för liten, och eftersom du är van vid isisar så tror jag inte du kommer känna dig stor.

Jag älskar isisar också, men om du inte är intresserad av deras gångarter så är det nog lika bra att ha någong annan mysig häst för det finns mycket mer att hitta och välja på när man itne restrikterar sig till en ras.

JAg tycker absolut du ska titta på D ponny eller kanske en pytte liten 'storhäst', jag har en arabdam på 152cm ungefär och precis som du så gillar jag itne direkt att rida stora hästar (isisryttare och dressyrryttare) och mina top 3 raser är Araber, isisar och connemaror!

JAg är 170cm o cäger mer och kan rida D ponny lite kraftigare utan att det ser konstigt ut och liten stor hsät är precis lagom.

JAg skulel vara öppen för alla hästar oavsett ras, även korsningar, så länge du tycker den ser trevlig ut "din typ" liskom av häst, dvs. nån du gillar, och helt enkelt bara vara öppen så tror jag du hittar en som är lagom stor och du komemr ha kul med :)
Araber är ju trevliga priser på faktiskt om man jämför med en del ponnys, eftersom det är en större markand för D ponnys än araber tyvärr inom ponnyvärlden, och en lite storhäst är ju inte så eftertraktat så alla storhästar som är riktigt små, dvs. under 155cm, brukar vara ganksa överkomliga, speciellt om man jämför med isis priser.
Connemaror finns ju många av och är generellt bra allroudn hästar som är trevliga att ha och göra med, emn egentlgien så hittar man ju jätte trevliga individer inom alla raser, det handlar ju mer om att hitta en som är lämplig för det man vill pyssla med, och i vissa fall har man ju sin favoritras så då kanske man vill hålla sig till det mend et verakr ju itne vara fallet här.

Vad jag kan säga om araber är att även att det såklart finns alla slags hästar där med så gillar jag dom och isisar för att jag tycker dom är lika faksikt, båda är ofta välhanterade på marken (undantaget är min då haha) men piggnar till när man rider, dom är känsliga utan att vara egenltigen galen heta, bara du vet, sådär mycekt vilja som man vill se hos tävlings isisar.
Jag gilalr känsliga hästar utan att dom ska vara galen heta, men vill ha dom mysiga o coola på marken, så det är nog därför jag gillar dom två mest.

Som sagt, connemara skulel jag också titta på om inte araber är nåt för dig, just för att det finns ganska mågna och dom finns i lite olika typer, men oftast är dom lite lagon grova sådär, att man som vuxen kan rida utan problem men inte att dom är som fjordingar i grovhet.

lycka till och hoppas du hittar din perfekta häst snart :)

Jag letar nu ny häst i lugn och ro, efter att min islandshäst gick bort i början av sommaren. Tänkte leta lite smått medan jag har en häst på foder i vinter. Men jag är väldigt osäker på vad jag vill ha för häst! :crazy: jag älskar islandshästar, men jag är helt ointresserad av deras gångarter, tycker trav är roligare än tölt ;) har stort dressyrintresse också. Så jag tänkte titta på "vanliga" hästar också. Men då är frågan, vad ska jag leta efter? :confused: är 1.60 lång och väger 50-55 kg, så en vanlig d-ponny är ju för liten! Och jag som är van vid de små raggsockorna tycker storhästar är riktigt skrämmande stora :o
Så jag tänkte fråga er bukefalister om tips på någon ras som skulle passa, tanken på en "monsterhäst" (i mina ögon) på 1.60 cm känns lite, osäkert :crazy:

En arab låter som något för dig, eller ett litet halvblod. Men häng inte upp dig alltför mycket på rasen. Gå och titta på hästar i rätt storlek, rätt utbildning och rätt temperament. Det är inte lått att hitta rätt häst.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Jag har titta en del på welsh cob, inte hittat något intressant än, men den som väntar på något gott.. :)
Jag letar inte efter en grovare typ, snarare en häst som är grov nog. Jag har inte ridit annat än islandshäst på 3-4 år :o så jag har ju ingen aning om hur det känns. Men det känns som att en normalbyggd svensk d-ponny är för smäcker? Jag kanske har fel men :P

Ja, det har du.

Hälsning Maja

Rider själv fjording och ar ca 170 cm lång. Inga problem.
Om du tycker att fjordingar är för "tunga" (håller inte med), så skulle jag föreslå en stor new forest el connemara, eller varför inte welsh cob som flera föreslagit.
Eller kallblodstravare. Maffiga hästar (känns stora efter en islandshäst) och har mycket lätt för sig när det gäller dressyr. Jättelätt för samling.
Eller ett litet halvblod eller annan liten storhäst.

Jag tror att du kan få ganska mycket häst för pengarna om du tänker kallblodstravare. Eller förstås fjording:devil:

det finns olika typer av fjordingar. en tyngre (som kanske du tänker på) och en lättare som passar bra som ridhäst. jag har en lätt fjording och hon känns och ser ungefär ut som vilken ridponny som helst i kroppsform.
sen beror det ju på vad du har för plånbok. alla raser är superfina på sitt sätt men vissa sååå dyra....

(Delvis knapplån)
Hade inte tänkt lägga mer än 50.000, eftersom jag inte tävlar så behöver jag ju ingen häst med stora tävlingsambitioner så en billigare häst duger fint :) Jag gillar ju mycket att "rida runt i skogen", så jag skulle gärna ha en robustare häst, i skogarna här omkring får man ibland göra sina egna stigar ;) jag har fått lite intryck (av andra människor osv. i islandsvärlden) att smäckrare hästar inte alltid håller för sådan ridning. Det låter ju super dumt! Men sånt sitter ju i bakhuvudet när man letar, särskilt när man är osäker på vad man vill ha :/ självklart provar jag många olika hästar osv, och Hästen är ju viktigast! Är väldigt mån om att hästens personlighet passar mig... Har inte heller bråttom, har ju foderhäst nu :) Har fått jätte många kloka och bra tips! Tack så jätte mycket! :D

Hej!!

Jag har varit i likvärdig sits som du!
Jag hade en islandshäst under 5 års tid, och jag älskar honom som individ men varken jag eller han tyckte själva "islandsridningen" var nåt värst kul! Han valde helst trav. och vi tävlade hoppning och dressyr och han var inkörd. När han sedan såldes (jag var ej ägare o hade ej råd att köpa loss honom då) så visste jag inte heller vilken typ av häst jag skulle leta efter... Jag gillade ju MIN islandshäst, men det kanske var just för att han inte var som en "vanlig" islandshäst, bara lagom i storlek o temperament osv. :banana:

Kunde inte tänka mig stora hästar trots att jag är lång, men det hela har faktiskt, trots allt, slutat med att jag har en stor häst på 168cm (!) nu.
Och visst, tyckte det var läskigt i början. Men han är inte så stor i steget och nu skulle jag inte kunn tänka mig något annat...

Så en "vanlig" häst skulle inte alls vara fel för dig, men du behöver ju inte ha en sån jätte som jag har. Men upp till 160cm finns det många trevliga hästar av olika raser.

:bump:

Skönt med någon som förstår ^^ haha skämt åsido. Ja, stor häst skulle nog funka. Men stallet jag står inackorderad i (och där jag också har mina bästa kompisar) har lågt tak så helst ska hästen i vara över 155... Vill verkligen inte behöva flytta :( men är rätt häst en stor häst så finns ju inget att göra!

Men är det någon som kna berätta mer om fjordingar? Har aldrig ridit någon förut och vet väldigt lite om dem öht :) men de verkar vara väldigt trevliga hästar. Hur är de som ridhästar?

Dom kan vara jättetrevliga, även att jag verklgie inte är nån fjording männsika så har jag inget emot dom och har käns flertal välutbildade och mycket trevliga fjordingar, och egentligen så kan ju alal bli bra ridhästar oavsett ras sålänge man kanske itne vill tävla i vanlig dressyr, det kan IBLAND blir ltie svårt mot halvblods gången men å andra sidan beror det ju på domare också och deras fördomar ltie.
Googla på Guus så hittar du en jätte underbar fjording, välutbildad och abra underbar, men visst, alla är ju itne som honom men abra för att visa att även fjordingar kan utbildas bra. Och så finns det flertal trevliga jätteifna här på, bla. den Raider (?) rider som heter Linus har ajg för mig, han är ju bara underbar coskå!

Du ahr dock fel om att lite smäckrare hästar inte tål ute i skogen ridning ;), men ajg förstår liskom hur det kan tänkas detta, jag som har hållt på med både isisar o araber i hela mitt liv har ju fått stå ut med fördomarna från båda hållen (för oftast gillar folk inte båda haha) och i nästan alla fall har dom ju fel.

Nu vet du ju säkert hur fel fördomar mot isisr kan vara eftersom du haft en så där behöver jag ju inte säga nåt, men araber har ju generellt fördomar som 'går sönder lätt' -'tål inget' 'hispiga' etc. men precis som andra hästar så finns det shälvklart sånna individer, men inte mer än vanligt.
Det enda som KAn vara negativt är att många, men itne alla, är känsliga, fast inte hispiga.
Det är ju faksitk en markant skilland mellan en känslig häst och en bara 'galen' en.
Frågan man måste ställa sig är om man själv vill ha en känslig häst och om det är något man klarar av och liskom vill ha.
MEn, även om man inte vill ah en känslig häst så finns det många jättecoola slappa runt i skogen araber, många många...och hästar blir ju ltei vad man gör dom till också ;) och araber är lättlärda tycker jag, just för att ofta är dom ganksa smarta, och därmed lite känsligare.

Ang, tåligheten så visst, det finns dåliga araber, men jag tycker inte dom är värre än nån annan ras, och eftersom dom faktiskt är viktbärande och tåliga i rasen generellt, så kan dom abolut vara nåt för dig.
Tönk på vad dom är avlade för, distans egentlgien faksikt, och där är minimum vikten 75kg i hörgre klasser och dom går ju långa långa strcäkor, och visst, det är absolut inte alla som klarar det, MEN det är vad dom är avlade för från urminnes tider egentligen så om hästen är byggt någorlunda korrekt coh är en trevlig individ ås kommer den klara av den tycpen av ridning du är ute efter liak bra som vilken anna hsät som helst.

Det var min lilal släng för att motarbeta arabfördomar, inte att du måste ha en men vore synd om du itne ens övervägde en pga, av fördomar som är fel som du hört av folk.
Dom är ju ganska låga i pris iallafall om man jämför med vissa hästar så det är ju alltid ett plus :)

lcyak till, ajg vet hur svårt det är att hitta rätt häst tyvärr.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 816
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 336
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
5 119
Ekonomi & Juridik Hejsan! Det måste väl vara fler än jag som märkt av den stora höjningen på hästarnas priser sedan Corona?! Jag letar efter en helt...
Svar
16
· Visningar
2 546
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama