Ny häst nästan varje ridlektion.. vanligt?

När jag red som yngre fick vi aldrig välja hästar själva än mindre byta med någon annan i gruppen. Man skulle ha den man fick och därmed basta. Vi fick önska på teorin men det var sällan man fick någon av dem ändå.
Det gjorde att ridningen inte kändes rolig utan mest jobbig, speciellt när man fick en häst man var rädd för.
Vi "hoppade" bommar på marken i början och sedan Väldigt låga kryss. Handlade mest om att stå i lätt sits och styra.

Nu som är äldre har jag haft lite olika instruktörer som alla haft olika åsikt om byte av häst. Om alla var nöjda hade vi samma häst hela terminen om inte ngn blev skadad eller så. Med nästa fick man önska och fick oftast någon man själv ville ha som man kanske red 8 gånger och ville sedan byta osv.

Hoppningen har varierat otroligt mycket med olika instruktörer, vissa har låtit gruppen hoppa väldigt högt och avancerat trots att hälften egentligen inte är redo (tacka gudarna för duktiga och stabila hästar!)
Senaste instruktören är duktig på att se elevernas begränsningar och styrkor, trots att eleverna ( i detta fallet över 50+) tror sig klara mer bara låter dem hoppa höjder som de klarar av.
Och de av oss som inte vill hoppa alls får "hoppa" när bommarna ligger på marken som hinder för att öva takt, väg osv bara det att man slipper själva hoppet :)

Känns skönt att bli sedd och lyssnad på.

Oj, långt det blev! ;P

På vår ridskola byter man oftast häst varje gång. Men det betyder inte att det är individanpassat, dom lite osäkra kanske växlar mellan lite stabilare hästar dom känner sig säkra på och dom duktigare får dom känsligare hästarna. Vi har inte så många hästar (ca 11st blandat hästar och ponnyer) så det blir inte jätte stor ruljans på hästarna av den anledningen, det måste ju passa storleksmässigt också.

Våra nybörjare hoppar inte första terminen, möjligen att man får testa vid sista lektionen för terminen, då brukar vi göra något nytt, lite roligare men bara om gruppen är redo.

Nu började jag rida på ridskola som barn, och då började vi inte galoppera förrän termin två och hoppa förrän termin tre. Dock hade jag ridit privat tidigare, så jag fick lämna nybörjargruppen tidigare och hoppa in i en annan grupp som redan hade ridit i flera år, så jag vet inte om det hade tagit ännu längre tid om jag hade fortsatt i en grupp där alla började samtidigt som jag.

Vi hade normalt sett hästarna tre gånger i rad, varav sista gången var tänkt som hoppning. Sen kunde ju vad som helst hända, och någon häst bli skadad, men så var tanken. Dock vet jag att min ridskola och min ridlärare var ganska ensamma om det tänket häromkring, kompisar som red på andra ridskolor fick byta häst varje vecka. Nu pratar vi sent 90-tal.

Som äldre red jag alltid samma häst. Men det var för att ingen annan ville, och jag älskade å andra sidan den där hästen så pass att vi egentligen hade tänkt köpa den. Ridläraren var bara tacksam att slippa tvinga någon annan att rida på den. :angel:

Som nybörjare kan det vara väldigt nyttigt att byta häst ofta, så att man snabbt får förståelse för att olika hästar är olika känsliga, lär sig följa med i olika rörelsemönster och inte hinner befästa några större olater.
Däremot låter det dumt att börja hoppa med en grupp innan alla i gruppen behärskar galopp och har god balans i sin lätta sits.

Det låter galet att hoppa som nybörjare om man aldrig ens galopperat innan. Kanske råkade det bli så då du började mitt i terminen och ligger lite efter de andra som kan ha galopperat en del redan? Mitt råd är att prata med ridläraren/lärarna och berätta hur du känner och vilken nivå du känner dig bekväm på och att du gärna rider samma hästar lite mer. Det ska vara kul att rida! Och du betalar för att få en korrekt utbildning.

Det är väl bra om man lär sig rida en häst innan man börjar byta? Jag tycker det är alldeles för höga krav att ställa på en nybörjare som kanske inte ens kan trava.
Jag upplever det som om tycker byte av häst är ett problem men inte att TS är rädd på något sätt.

Jag fortsätter att tro att TS är en väldig talang :-) :wtf::banana::banana::cry::heart

För en talang är det inga problem att byta häst, ger bra erfarenhet.

Är TS rädd måste hen naturligtvis prata med ridläraren men det behövs väl inte sägas på ett forum, eller?

Tack för alla åsikter och svar. :-)
Till de som undrat, det är en nybörjarkurs där man inte behöver ha någon erfarenhet alls.. De finns fler kurser för de som ridit tex. 2 terminer.. Jag kommer inte börja på en av dessa på ett tag haha! ;)

Men tusen tack för era svar!

Vad konstig indelning av grupper ni verkar ha på era ridskolor! På min ridskola så delas man inte in i grupp efter hur länge man ridit utan efter vad man kan. Det finns olika nivåer: Nybörjare, nivå 1, nivå 2 och nivå 3. För varje nivå finns beskrivning av vad man förväntas lära sig i gruppen (och kunna innan man börjar i gruppen) innan man blir uppflyttad till nästa nivå. I nybörjargrupperna t.ex. galopperar man inte, på hopplektionerna rider man över cavalettibommar eller bommar som är lite upphöjda på sockerbitar. När man har bra balans och är redo för att lära sig galoppera flyttas man upp till en nivå 1 grupp. Så vissa blir uppflyttade snabbare än andra, allt beror på hur snabbt man lära sig. Inte hur länge man ridit.

Helt galet att börja hoppa så tidigt!!! Farligt för eleverna och SYND om hästarna. Vad i hela friden tycker de att det är för vits med det, kan man undra..? Att byta häst ofta ser jag däremot inga som helst problem med.

Är vuxen nybörjare på ridskola och undrar om det är vanligt att man byter häst varje gång?
På min 7 ridlektion så har jag hittills ridit 2 hästar och 2 ponnyn.
Idag hoppade vi för andra gången och det var helt galet..
Har aldrig galopperat och hur många lektioner jag har ridit totalt - 7! Alltså totalt i hela mitt liv..
Överreagerar jag eller är det vanligt? De som jag ridit och trivts med och sagt att jag trivts med har jag inte fått rida nästa gång utan idag red jag på en som är en hopphäst tydligen.. Otroligt känslig sådan... Gjorde nog alla fel i boken men det gick ok till slut dvs jag ramla inte av haha..

Jag rider själv på ridskola just nu, och har tidigare arbetat som ridlärare för nybörjare.
Jag gissar att med hoppning så menas hinder på kanske max 20 cm?
Jag höll "hopp-lektioner" så fort eleverna hade lärt sig styra hyfsat i skritt och trav. Att lära sig styra hästen från punkt A till B är för många inte särskilt spännande, och det blir roligare om man slänger in lite rekvisita (jag hade förutom vanliga hinder och bommar diverse WE prylar).
Jag tror att man får räkna med att inte få samma häst på en ridskola, men det är olika. Där jag rider har de flesta haft samma häst varje gång, någon har haft två hästar och jag har ridit 5-7 olika (på tio lektioner). Men det beror enbart på att jag inte har något emot att ta vad som blir över. Hästarna är alla trevliga, och det är alltid nyttigt att lära sig att hitta knappar på nya hästar så jag ser det som träning.

När jag gick på ridskola för ett par år sedan bytte man häst varje gång och ridläraren bestämde (ibland kunde man dock byta med någon annan om man ville), men det var ett ganska litet stall med runt tio-femton hästar och majoriteten var över femton år gamla, ett par över tjugo, och många var kallblod så de var runda, lugna och trygga, iallafall när jag började. När vi blev lite mer erfarna så kunde hon ju se vilka hästar som passade oss etc, t.ex så fick jag alltid en särskild häst som hoppade väldigt högt över hindren därför att jag hade så bra balans (han och jag gillade inte varandra alls, vi passade verkligen inte bra ihop egentligen) och så hade de en fuxmärr (het som tusan och väldigt envis) som tydde sig mycket till mig så henne fick jag ofta rida när det var markarbete då hon blev väldigt het (men jag var den enda som fick henne att få i form i dressyren:p). Så många fick nog de hästar de gillade efter ett tag, när ridläraren sett vilka ryttare som red vissa hästar bäst, även om vissa, som t.ex jag och en eller två andra tjejer i min grupp, fick rida de svårare hästarna.

Tror för övrigt att vi inte fick galoppera på åtminstone tre terminer, istället fick vi jobba mycket i skritt och trav med grunderna osv, och när vi väl började galoppera har jag för mig att vi först gjorde det på en fjordhäst/nordsvenskkorsning som var rund som en tunna i gymkhana och sedan fick vi galoppera på henne plus två haflingervalacker och byta med varandra medan resten av hästarna stod på medellinjen. De tog det väldigt lugnt och metodiskt med oss, så jag tycker definitivt att sju lektioner låter ganska sjukt att börja både hoppa och galoppera på.

Där jag rider har vi ofta samma häst ca 3-4 gånger innan vi byter. Ibland får vi välja vilka hästar vi vill ha, då får vi bestämma själva. Nu är vi bara 4 ryttare i min grupp och vi brukar turas om att välja först så det blir rättvist. Dessutom är hästarna alla både trevliga och välutbildade så vi är rätt nöjda oavsett vilka hästar vi får. :D
Vad gäller nya övningar som t.ex. så frågar vår instruktör alltid om vi känner oss bekväma med en övning innan vi gör den och individanpassar där det behövs. :)

På min ridskola så får man häst som kan passa en kunskapsmässigt och men byter efter erfarenhet. Man får önska men är det inte passande så blir det ett nej.
Hoppning sker som tillval och du måste ha uppnått en viss nivå för att få delta i hopplektioner. Man anser det vara bäst för hästarna då det annars skulle innebära hoppning var och varannan dag vilket slitet enormt då det är obalanserade ryttare.
Jag tycker ärligt talat att det är extremt dåligt säkerhetstänk om man låter någon som ridit 7 ggr hoppa i galopp.

Liknande trådar

Ridning Har ganska nyligen börjat rida som vuxen. Räknas som nybörjare ännu och har aldrig ridit på något annat stall. Därför undrar jag hur...
Svar
3
· Visningar
907
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
1 935
Senast: ameo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 870
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 092

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka