Ny häst nästan varje ridlektion.. vanligt?

Newbie

Trådstartare
Är vuxen nybörjare på ridskola och undrar om det är vanligt att man byter häst varje gång?
På min 7 ridlektion så har jag hittills ridit 2 hästar och 2 ponnyn.
Idag hoppade vi för andra gången och det var helt galet..
Har aldrig galopperat och hur många lektioner jag har ridit totalt - 7! Alltså totalt i hela mitt liv..
Överreagerar jag eller är det vanligt? De som jag ridit och trivts med och sagt att jag trivts med har jag inte fått rida nästa gång utan idag red jag på en som är en hopphäst tydligen.. Otroligt känslig sådan... Gjorde nog alla fel i boken men det gick ok till slut dvs jag ramla inte av haha..

På min ridskola så har vi samma häst 4 veckor i rad om det inte är något speciellt exempelvis att en häst är skadad eller kanske inte bör hoppa eller om det behövs bytas av annan anledning

Nybörjarna hoppar inte alls utan börjar med skritt och träna på halter och styra, sen kanske trava och försöka lära sig rida lätt sen då dom kan det hjälpligt så får dom galoppera en långsida eller så, har inte full koll men bommarna plockas iallafall bort mellan min lektion och nybörjargruppen efter som bara ridit ett fåtal gånger.

Men när man kommit lite längre så har vi
vecka 1: Dressyr
vecka 2: Dressyr
vecka 3: Markarbete (exempelvis bommar på marken, cavaletti/små hinder)
vecka 4: Hoppning

Efter hoppningen så byter vi hästar och så rullar schemat på så hela terminen, tror rätt många ridskolor har nått liknande upplägg

Men då är det vanligt att man gör hoppning första terminen? En nackdel för mig som hoppade in i gruppen i mitten av terminen...
Jag måste erkänna att jag lärde mig mycket idag, men jag tyckte det var sjukt jobbigt... läskigt framförallt..

Men då är det vanligt att man gör hoppning första terminen? En nackdel för mig som hoppade in i gruppen i mitten av terminen...
Jag måste erkänna att jag lärde mig mycket idag, men jag tyckte det var sjukt jobbigt... läskigt framförallt..
Men visste de om att du var helt nybörjare? Jag fick inte galoppera förrän andra terminen :( fast vi ville. OM vi hoppade vilket jag inte minns så var det i trav.
Vi hade samma häst 3 veckor i rad

Om du inte känner dig trygg med att hoppa så behöver du inte. Prata med ridläraren, kanske finns en annan grupp eller kanske kan du pyssla med något annan när de andra hoppar.
Du betalar för det här, du ska inte behöva känna att det är jobbigt eller läskigt.
Säkert kan du fråga om du kan få samma häst. Prata med människorna där :D

Är vuxen nybörjare på ridskola och undrar om det är vanligt att man byter häst varje gång?
Har aldrig galopperat och hur många lektioner jag har ridit totalt - 7! Alltså totalt i hela mitt liv..
Överreagerar jag eller är det vanligt? De som jag ridit och trivts med och sagt att jag trivts med har jag inte fått rida nästa gång utan idag red jag på en som är en hopphäst tydligen.. Otroligt känslig sådan... Gjorde nog alla fel i boken men det gick ok till slut dvs jag ramla inte av haha..

Men är det en nybörjargrupp du går i då? Det låter som en vanlig grupp om ni hoppar såpass mycket?

Ja både mailade om det och talade om det för dem som håller i ridlektionen.. Fast nu när jag tänker efter har jag bara berättat för den nya jag hade idag att jag inte har galopperat tidigare.. Får berätta nästa gång om jag har denne igen..
Jag vill lära mig att galoppera men kände idag att det var läskigt då hästen var ny och otroligt känslig mot dem jag har ridit innan..

Jag går en vuxen nybörjarkurs.
Äsch får prata med dem, kanske de andra har önskat häst för de rider samma hela tiden.. bara jag som får nya..

Har man börjat mitt i en termin så kanske alla hästar är ''upptagna''. Men som sagt hör med dom :up:
Hoppas det känns bättre snart

Där jag rider varierar det lite. Ibland får man rida samma häst några lektioner på rad och ibland byter man. Ridläraren bestämmer. Men alla grupper har hoppning (utom dressyrgrupperna) men nybörjarna har bara bommar på marken.

Prata med ridläraren om hur du känner det. Är det en bra ridlärare så kommer hon/han ge dig hästar som får dig att känna dig trygg och så får du hoppa låga hinder eller kanske till och med bara bommar på marken.

Ja både mailade om det och talade om det för dem som håller i ridlektionen.. Fast nu när jag tänker efter har jag bara berättat för den nya jag hade idag att jag inte har galopperat tidigare.. Får berätta nästa gång om jag har denne igen..
Jag vill lära mig att galoppera men kände idag att det var läskigt då hästen var ny och otroligt känslig mot dem jag har ridit innan..

Jag går en vuxen nybörjarkurs.
Äsch får prata med dem, kanske de andra har önskat häst för de rider samma hela tiden.. bara jag som får nya..

Så alla rider samma lektionshästar utom du som få byta? Då är gissningsvis planen att alla ska rida samma hästar men att du kommit in mitt i kursen och inte riktigt platsats in i schemat ordentligt.

Säg till ridläraren, inte bara via mail utan säg till på plats. Samma sak om det känns otäckt på lektionen, säg till att du vill ha extrahjälp/stöd/inte göra just den övningen. Du är där för att lära dig och har all rätt att få ta det i din egen takt - men ridläraren är inte telepat, hen behöver raka besked. :)

Du är nog talangfull.

Ja du överreagerar. Att lära sig rida då måste en rida olika hästar. Var glad att du förmodligen både har balans och förmåga jämfört med övriga gruppen.

Du är nog talangfull.

Ja du överreagerar. Att lära sig rida då måste en rida olika hästar. Var glad att du förmodligen både har balans och förmåga jämfört med övriga gruppen.

Å andra sidan: att lära sig rida, då måste en lära sig förstå sig på hästar, och hur varje individ fungerar. Att lära sig rida, då måste en bli trygg med hästar, eftersom en väldigt vanlig anledning till att folk slutar rida är att de blir rädda. Alltså finns det en poäng med att inte byta häst varje gång, utan lära känna en häst lite grann innan man går vidare till nästa. Att lära sig rida olika hästar betyder inte att varje uppsittning måste vara på en ny häst. Man kan rida en häst två gånger någon gång, och ändå lära sig att rida olika hästar.

när jag red på ridskola red vi varje häst 3 gånger. två dressyr 1 hopp. kommer inte ihåg när vi fick hoppa första gången. om det var i slutet på första terminen eller om det var när vi hade kommit igång på andra terminen.

När jag red lektioner för evigheter sen så fick vi byta häst varje gång. Vill minnas att det var så även på nybörjartiden. Det var en av orsakerna till att jag slutade eftersom det kändes otryggt.

Jag arbetar på ridskola och har "hoppning" första terminen med alla. Men "hindren" ser ut olika beroende på grupp; knattarna har ex bara bommar.

Byta häst eller inte försöker jag anpassa efter vad vi ska göra och vilken typ av elev. Har jag ex en elev som varit väldigt rädd men känner sig trygg på en av hästarna får den ha den hästen under en period. Vet ungefär vad de olika ryttarna har för favoriter och försöker sätta hästar därefter, men även ibland ge dem en utmaning för att utvecklas mer. Vissa elever har mycket samma häst medan andra byter mer ofta; hos mig beror det på vad som passar eleven

Är det en ren nybörjargrupp du rider i? Vet ridläraren om hur lite du ridit?
När jag hade nybörjarlektioner så hoppade vi inte första terminen, däremot hade vi bommar. Men vi la mycket tid på att först öva på att stå i lätt sits i skritt och trav, kunna ta mantag och helst kunna styra i trav över en liten enkel bombana. Jag brukade också se till att man i alla fall testat lite galopp innan då hästarna gärna faller i galopp efter hindret. Vi brukade ha samma häst 4 gånger i rad men ibland var det inte möjligt av olika orsaker men jag försökte i alla fall. Det bästa tyckte jag var om man fick rida en häst man var trygg med första gången man hoppar. Sen varierar det en del hur mkt ryttarna vågar och känner sig bekväma med och det måste man känna av lite och anpassa sig efter.
Mitt råd är att du tar upp dina funderingar med din ridlärare. Har ni någon lektionsplanering? Det ska ridläraren ha. Skulle det vara så att resten av gruppen har ridit mer än dig så kanske det finns en bättre grupp som är mer på din nivå? Eller så kanske du kan ta några privatlektioner för att komma ikapp? Det gjorde vi ibland när det behövdes. Det kostar ju en slant men är värt det när man känner att man kommer vidare. Men som sagt, ta upp dina funderingar med din ridlärare. Fråga efter en lektionsplanering om du inte redan fått en.

Liknande trådar

Ridning Har ganska nyligen börjat rida som vuxen. Räknas som nybörjare ännu och har aldrig ridit på något annat stall. Därför undrar jag hur...
Svar
3
· Visningar
907
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
1 935
Senast: ameo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 870
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 092

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka