Ny häst i flocken!

J

Jeeves

Jag brukar ha ett system när jag släpper ihop hästar här hemma - först en natt tillsammans i stallet så att de kan snusa och se på varandra genom boxgallren och över gången. Dagen efter slussar jag in nya hästen med en annan häst i taget för att slutligen släppa in fler o fler tills alla är samlade. Någon gång har jag, oftast om det inte gäller mina egna hästar, så får nya hästen gå i hage vid sidan om de andra några dagar så att de kan se varandra ute över staketen också.

Nu kommer det snart hem ett stoföl och det var ett tag sen jag fick hem en sån liten krabat så med vem släppa ihop? Flocken består av; ranglågt 16 årigt shettissto, kaxig 3 årig shettisvalack som gärna är stygg o vaktar sin "mamma", 3-årig valack strax över 1,50 i mkh ranghög för sin ålder, intensiv, nyfiken men inte stygg, lite bossig bara, och slutligen äldre varmblodsvalack, ranglåg, lugn men kan vara lite elak när han vågar.

Stofölet är 7 månader, nordsvensk.

Tips på lämplig ordning? Gör ni skillnad på ihopsläpp med föl?

Sv: Ny häst i flocken!

Då jag har fått hem någon ny häst så har jag släppt den med vår gamla varmblodsvalack. Han är ledaren i flocken, men när man släpper in en ny häst till honom själv blir han värdens snällaste. När de sedan gått ett tag så släpper jag in de andra hästarna och gud nåde den som försöker vara dum mot hans nya kompis.Nu brukar jag bara ha max 4 hästar tillsammans.Och han uppfostrar fölen också, så jag vet ej vad jag ska göra när han inte finns mer.(är nu 26 år) Hoppas det går bra för dig.

Jag har också en äldre valack som är ledare, nu har jag precis fått hem en ny häst och gjorde inte som du utan tvärsom, släppte in den nya med en ranglåg för att han (den ranglåge) inte ska åka på stryk när min ranghöge lagt beslag på den nya.

Jag tvekar mellan det gamla ranglåga stoet och 3-åringen ( den stora )som är så jäkla bufflig och ska kolla allting före alla andra men jag vet inte, har svårt att bestämma mig:crazy: Någon sa att föl + stoet skulle INTE bli bra av ngn anledning, jag vet inte så mycket om ston eftersom jag mest haft hingstar och valacker genom åren! Nu helt plötsligt blir man ägare till inte mindre än TVÅ ston:)

Jag skulle i första hand ta den äldre- kloka-valacken.

Den kommer att ta hand om den lilla väl- om den är vettig

Idag släppte jag ihop mina tre och som väntat jagar den ranghöge bort den ranglåge som inte får komma i närheten den nya längre. Antar att jag får vänta ut det och hoppas det inte blir några skador. Så länge jag är med går det bra men jag kan inte stå i hagen hela dan. Dumma hästar.

Jag hade valt att släppa med den äldre valacken. När de är trygga tillsammans hade jag släppt in de andra enligt principen snällast först.

Vi fick in ett hingstföl till vår hage (som då bestod av föl+sto samt en valack, numera utökad med ytterligare en valack). Vi släppte fölet med valacken först och sedan de andra och valacken tog utmärkt hand om fölet trots att det andra fölets mamma var lite sur i början.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 766
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 747
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 061
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Det börjar dra ihop sig nu och jag funderar på hur jag ska lösa och tänka kring två punkter när hästarna ska hem. Nya hästen ska...
Svar
8
· Visningar
1 585
Senast: Aslan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka