Ny häst, hantering ? :)

LinneaH

Trådstartare
Jag har skaffat en ny häst, och jag ska låta hästen känna sig hemma nu i några dagar. Och vill gärna hålla på med den till hands så länge under den tiden i några dagar nu, ca 3.
Då undrar jag om ni har några tips på vad kan kan träna på under de 3 dagarna som ni tycker är bra att få in från början, gärna ledarskapsövningar och som är roliga och lätta. Har tillgång till paddock, och skog!

Tar i förhand :)

Sv: Ny häst, hantering ? :)

Jag brukar börja med att hästen ska följa mig på hängande lina, stanna när jag stannar och flytta för lätta tryck. Det är basic tycker jag :)

Jag förstår inte varför alla prompt ska envisas med ledarskapsövningar á la "jag ska minsann visa från början vem det är som bestämmer".
Basic vardagshantering som lite rykt/pyssel, en liten promenad i skogen och in/ut från box eller hage räcker gott och väl.
Bra rutiner och god hantering skapar en trygg och trivsam häst, inte en massa backande och snörviftande.

Jag förstår inte varför alla prompt ska envisas med ledarskapsövningar á la "jag ska minsann visa från början vem det är som bestämmer".
Basic vardagshantering som lite rykt/pyssel, en liten promenad i skogen och in/ut från box eller hage räcker gott och väl.
Bra rutiner och god hantering skapar en trygg och trivsam häst, inte en massa backande och snörviftande.

Det är ju skillnad på hur man gör ledarskapsövningarna. Man kan ju använda dom så som du säger, eller så kan man ha inställningen att man ska visa hästen att man är en god ledare som är värd att lita på.. Behöver ju inte vara massa backande och snörviftande bara för det

Jag tycker att du fick ett bra tips att leda hästen i lång lina. Låta hästen se sig omkring och skapa tillfällen att lära känna varann utan några större krav. Sen rida ut i skogen i sakta mak. Det räcker väl gott. :)

Och om man struntar i ordet ledare som så lätt misstolkas, så fungerar som sagt LEDövningen att leda hästen på slak lina utmärkt som aktivitet för att lära känna varandra. Utan att för den sakens skull ses som en övning.

:bow:
Precis, sikta på att skapa en relation istället för att snurra in sig bland repgrimmor och pekpinnar...

Fast att hästen ska följa mig med slak lina, stanna när jag stannar och svänga när jag svänger tycker jag är basic vardagshantering om något. Och jag har aldrig åstadkommit det med någon häst genom att vifta med snöre. Dock måste man ju flytta undan hästen om den springer ifrån en (backa tillbaka till rätt position), eller försöker tränga sig (flytta den ifrån mig). Ser inte vad som skulle vara konstigt med den typen av övningar? En häst som inte kan detta skulle inte jag våga ta på en "liten promenad i skogen". Men det är klart, det finns de som föredrar hingstkedja och stigbett istället för träning...

TS - börja med att stämma av i paddocken att kommunikationen från marken fungerar. Att du kan starta, stoppa och svänga (gärna i både skritt och trav). Funkar det så kan du börja ta promenader i omgivningarna så att hästen får se sig omkring. Det brukar vara en bra början när hästen kommer till ett nytt ställe.

Kom ihåg att se även promenaderna som ett träningstillfälle där du stämmer av att hästen är mottaglig för dina signaler och stannar när du ber den, kan svänga för små signaler och respekterar ditt utrymme så att den inte försöker gå över dig.

Bra inlägg!

Tycker också följa, stanna, backa osv är bra övningar. Lugnt och fint skapar man en relation till hästen, ber den om saker och visar att man är trygg med att ta ansvar för situationen.
Jag börjar de flesta pass från marken (rider inte så ofta). Ber hästen sänka huvudet, ställer åt båda håll, låter den följa... Eftersom jag är hos mina medryttarpållar förhållandevis sällan tycker jag det funkar bäst de gånger jag tar mig den här tiden. Allt blir liksom mer avslappnat, särskilt det gamla men ack så hispiga varmblodet som annars gärna är både dominant och lättskrämd. Han går som en klocka om man bara är konsekvent med detta.

Andra bra saker tycker jag är att pyssla, se till att hästen står stilla när du ryktar, kolla så att du får ta överallt på hästen, sådana saker. Och såklart: leta upp hästans "bästa" punkter. Var tycker den om när man kliar/masserar, klappar? Pannan, underhalsen, manken, manen? När slappnar den av?

Jag skulle tipsa om att gå ut och gå med hästen från marken så den får i lugn och ro bekanta sig med omgivningarna och ni får lära känna varandra. Börja i ridhuset och på ridbanan så ni är trygga med varandra innan ni går ut i terräng. :)

Det första jag gör när jag får en ny häst är att jag rider den!

Att låta hästen bo in sig några veckor (?) utan ridning skapar en häst med massa överskottsenergi och simsalabim så har man en massa problem från början.

Nä, en trött häst är en lugn o nöjd häst som bättre kan komma tillrätta i sin nya miljö.

kl*
Första 5 dagarna gick jag prommenader, pysslade, borstade och helt enkelt umgicks med hästen! Lät den känna in sig lite på nya stället utan att göra en stor grej av det hela. Då skapar du också en grund till relation. Jag skulel inte rida det första jag gjorde när det är nytt ställe OCH att du inte känner hästen. DEn har ju hage o springa i och göra av med lite energi i (vilket den nog gör om den är väldigt uppspelt) sant att promenader ger också utlopp för lite energi.

Hej!

Min erfarenhet är att de flesta hästar mår bättre av att jobbas på liknande sätt som de gjorde i sitt förra hem än att plötsligt slängas ut i vila. Min nuvarande vilade tex 1 dag innan jag satt upp och red, för det var rekommendationen från föregående ägare (hon åkte 30 mil eller nåt hem till mig så första dagen var bara vila i hagen och lära känna de andra hästarna lite).

Hade jag envist velat göra markövningar hade jag gått på promenad i skogen och snurrat runt träd, övat halt och fram igen och försökt hitta ett gemensamt språk. Ledarskapsövningar a la NH hade jag helt skippat, jag hade hållt mig till normalt hederligt hästvett enligt "din zon, min zon".

/Lavinia

amen to that.

Hämtade min nya för en vecka sewdan. Kom fram sent på kvällen och joggade honom uppsuttet dagen efter.
Sluta tramsa, bara kör på är mitt råd.

Jag tycker du ska känna efter lite hur hästen är. Vissa kan ju bli lite stressade av ett nytt ställe om det är stor skillnad från det förra stället. Då kan man ju ta det lugnt med promenader osv. Men om hästen är lugn och så är det bara att köra på som några redan sagt :)

Det är tydligt vad lätt man tolkar in saker i några enkla ord med hjälp av ens föreställningar :)

Sluta tramsa, bara kör på är mitt råd.

Så tänker jag också. Nej, man behöver inte köra skiten ur hästen dag 1 men en lättare ridtur i skogen eller på ridbanan ska vilken frisk häst som helst klara av.

Ibland undrar jag om många hästägare egentligen är rädda för att rida och att det är därför det blivit så vanligt med en massa mark- och ledarskapsövningar?

Ja, undrar samma och är ett dugg förvånad över alla problem folk sen får. Inte så konstigt om hästen fått stå i två veckor undantaget lite repviftande promenader.

Om hästen är en "normal" häst utan några problem så hade jag hellre suttit upp och ridit en liten runda i skogen första dagen, eventuellt ett lättare pass i paddocken eller manegen första dagen. När man tar hem en häst så får hästen komma in i nya rutiner, nya miljöer och hanteringssätt. Jag tycker det är bäst att hantera hästen så som man har tänkt hantera den sedan, då tycker jag dom brukar anpassa sig fort.

Ledövningar osv, var bara konsekvent i ditt hanteringssätt. Som tex in och ut från hagen, stannar du så ska hästen även stanna, låt den inte knö på dig eller liknande så tror jag det kommer gå jättebra, då vet hästen vart den har dig.

Grattis till nya hästen förresten.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 727
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 218
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 176
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
945
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023