Q

qelzo

Hejsan

Är ny här på Bukefalos och även NY i hästvärlden och kommer säkert i era ögon ställa lite knasiga och dumma frågor:crazy::crazy: men till saken hör att min lilla tjej på 6 år har börjat rida, hon är inne på sin 3dje termin nu men jag känner att jag vill bli mer säker på vad som gäller hästar för att kunna stötta och stärka henne plus att jag själv har ett mål någongång att komma upp på hästryggen.;)
Självklart tycker ju vi som föräldrar att vår dotter är såååååå duktig men hon har faktiskt redan ridit en träningstävling i Lätt D (heter det så) och klarade sig galant, hon såg till att dommaren fick tårar i ögonen:D

Har en liiiiiten fråga;) Hur många timmar/dag/vecka bör man lägga ner om man skaffar en egen häst i själva hanteringen och ridning ja allt som ska fixas??

Kram Malin:banana:

Sv: Ny här;)

Välkommen till buke! :)

Ska man ha egen häst kan man ha det på olika vis. Ställer man hästen i ett inackorderingstall med fullservice t.ex så tar stallfolket hand om in/utsläpp till hagen, utfodringar och mockar och det blir då de "roliga bitarna" kvar, det vill säga ridning/körning/träning. De flesta ridhästar jobbar 5-6 dagar i veckan, skulle jag tro, och har en eller två vilodagar i veckan. Man kan nog räkna med att det i stallet då tar mellan 2-4 timmar per tillfälle. En del väljer att ha en medryttare som gratis eller mot en liten betalning rider hästen någon dag i veckan.
Detta är ett smidigt sätt att ha häst och nog det minst tidskrävande, men det blir då förstås dyrare. Hur dyrt beror på vart i landet man bor och hur mycket annat (ridbana, ridstigar, ridhus, tillgång till instruktörer) man vill ha i stallet. En fördel med att stå i större stall med kunnigt folk är man alltid har någon att fråga, vilket är väldigt bra när man är lite grön på hästar.

Det billigaste sättet att ha häst är nog om man har möjlighet att stalla upp dem hemma. Men då behöver den utfodras 3-5ggr/dag, tas in/ut i hagen och det är även en massa annat jobb som tillkommer. Mockning, stängla hagar, köpa in eget foder mm.

Själv körde jag på mellanvarianten. Hästen uppstallad, de fodrade och tog in/ut på veckodagarna och på kvällar och helger körde hästägarna några stallpass var i månaden. Jag mockade och förberedde fodret själv. Jag var sällan i stallet kortare tider än 4 timmar åt gången och var då där 6 dagar i veckan.

Sen finns förstås alla varianter där mellan! Det blir lite vad man gör det till men framför allt vad man har RÅD till.

Är man nybörjar och vill testa på att vara hästägare kan man välja att ta en häst på foder. Dvs någon lånar ut sin häst till er under en period och ni har den som er. Märker ni att det blir för mycket jobb så återgår hästen till ägaren. Man skriver då vanligen kontrakt och kommer överens om uppsägningstid och dylikt.

Mitt råd är att du själv även börjar på ridskola i en trevlig vuxengrupp till att börja med! Passa på att samla kunskap, så länge dottern är nöjd med att gå på ridskola så ägna tiden åt förberedelser.

Senast ändrad:

TACK Skogstrollet för välkomnandet :)

Vi har väldigt bra möjligheter att kunna ha egen häst. Grannhuset är en hästgård med jättefint stall och fina hagar. Har blivit lovad att ha "hästen" där om vi någon gång skaffar en.
Men först ska jag skaffa mer kött på benen innan så att man kan ge hästen det den behöver och flickan får bli lite större så hon kan bidra att hjälpa till. Men det skulle vara så mysigt att få ha en mor/dotter även mor/son tid i stallet och pyssla och mysa;)
Jag har ridit liiiiite men skulle vilja rida mera. Tyvärr har inte grannen någon häst hemma nu som funkar att rida på för en nybörjare som mig....men kanske snart;)

Tack igen för väldigt fina råd som du gett mig;)

Kram Malin

Kul att du har hittat dig hit!:)
Först och främst ska du känna dig mogen att kunna hjälpa din dotter och kunna så pass mycket om hästar så du kan hjälpa din dotter med en egen häst.
Hon är inte så pass gammal att hon klarar sig helt och hållet själv ute i stallet.
Men du verkar intresserad och beredd på att hjälpa din dotter och tror säkert det kommer gå toppen...!!:)
När man är så pass liten som er dotter ska ni som föräldrar även uppmuntra henne , köra henne till tävlingar, träningar osv, så det tar även mycket av er tid.
Nämner detta pågrund av att mina föräldrar bara skaffade en häst till mig men ställde aldrig upp på att köra till träningar eller tävlingar och var på en enda tävling under mina ponnyår och är fortfarande ledsen över det:(,jag menar bara på att det är inte bara att skaffa utan man ska underhålla både barnet och hästen och stötta i alla situationer, för att det ska vara kul och för självförtroendets skull.

När det gäller tiden man spenderar på hästen är det helt olika, beroende på om man tävlar, skogsmullerider eller något annat.
Men jag lägger ca tre timmar per dag /per häst om man räknar den sammanlagda tiden under en dag, mina hästar brukar också få stå en gång i veckan.
Ryktar gör jag varje dag oavsätt om jag har ridit eller ej för att se efter skador som kan orsakats i hagen eller i boxen.
När jag rider blir det ca en timme om dagen ,trekvart ca, beroende om jag rider för tränare eller själv.
Varierade ridning är viktigt.!
Ja nu har jag babblat om massa som kanske inte ens intresserar men men :)
Lycka till

Tack goa du för goda råd!
JAG kommer alltid att finnas där för min dotter när hon ska rida, tävla träna. Jag vill att hon ska bli "stark och självständig" i det intresse hon hittar och just nu är det ridning. Själv hade jag föräldrar som inte puschade mig till någonting så nu sitter jag här och blir väldigt stressad i situationer jag inte känner mig hemma i och därför måste jag lära mig saker NU för att hjälpa min lilla tös. Vill att hon ska få bätttre självförtroende än vad en annan haft.
Tuva red sin första tävling (mest på skoj) nu i våras och hon var så otroligt fokuserad men oj vad vi hade tränat med riktig häst och pinnhästen hon har här hemma bara för att hon skulle känna sig trygg därute på banan.

Mamma........när jag skulle räkna till 5 för dommaren så vågade jag inte............men jag gjorde det ändå"
Det kallar jag styrka!!!!!!!:love:
Efter att hon ridit klart apploderade och busvisslade alla som stod omkring banan.......gissa om mamma var stolt:love::love::love:

Tack igen!
Kram Malin

Tack Goaste du;)
Känner mig så välkommen här fast man är hur grön som helst på häst fronten;)

Krarm Malin

Välkommen!

Först och främst måste jag bara säga att det är jättekul att du vill lära dig och försöker! En annan önskar att sin mamma vore lite engagerad.

Jag började på ridskola 1 dag/vecka. Det gav mig faktiskt inte så jättemycket, utan det var när jag började vistas i stallet utöver ridningen som viktiga kunskaper började falla in. Jag tycker såhär, att det är bättre att känna sig säker på marken innan man ger sig upp på hästryggen. Funkar man inte med en häst från marken, funkar man inte till 100% uppsutten. Så mitt tips till dig som vill lära och utveckla, vistas så mycket du bara kan och orkar i stallet, så garanterar jag att du inom kort kommer känna dig säkrare!

Lycka till!

Tack goa du för goda råd!
JAG kommer alltid att finnas där för min dotter när hon ska rida, tävla träna. Jag vill att hon ska bli "stark och självständig" i det intresse hon hittar och just nu är det ridning. Själv hade jag föräldrar som inte puschade mig till någonting så nu sitter jag här och blir väldigt stressad i situationer jag inte känner mig hemma i och därför måste jag lära mig saker NU för att hjälpa min lilla tös. Vill att hon ska få bätttre självförtroende än vad en annan haft.
Tuva red sin första tävling (mest på skoj) nu i våras och hon var så otroligt fokuserad men oj vad vi hade tränat med riktig häst och pinnhästen hon har här hemma bara för att hon skulle känna sig trygg därute på banan.

Mamma........när jag skulle räkna till 5 för dommaren så vågade jag inte............men jag gjorde det ändå"
Det kallar jag styrka!!!!!!!:love:
Efter att hon ridit klart apploderade och busvisslade alla som stod omkring banan.......gissa om mamma var stolt:love::love::love:

Tack igen!
Kram Malin

Låter toppen, blir så glad när föräldrar är så engererade :)

Ha gärna med dig någon som kan mer häst när ni är ute och tittar, när det blir aktuellt.
Köp en stabil , lugn första häst :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka