Ny grenledare i Stockholm

P

Prima

Jag har tagit på mig uppdraget att agera grenledare för Stockholmsdistriktet. Min ambition är att dra igång lite aktiviteter och annat. Det där med "annat" vill jag gärna ha hjälp med. Vad vill ni ha? Och främst alla ni som går och funderar på att kanske börja med distans, vad behöver ni för att komma igång? Låt mig veta, så skall jag göra vad jag kan för att ni skall ta steget. Och alla ryttare ute i distriktet som redan är igång, kom med idéer och önskemål i forumet eller PM:a mig. Är det fler träningsritter, kurser och vad skall de handla om? Alla förslag är välkomna. Snart är tävlingssäsongen över och det finns tid till annat. Hjälp mig så kan vi tillsammans göra något bra!

För er som inte känner min signatur så heter jag Anita och rider Mitzawi, min förra häst hette Come Prima (Prima).

Sv: Ny grenledare i Stockholm

hmm.. nu är jag ju nybörjare, men jag skulle önska mig en kurs i distans (grunderna, vad man ska tänka på i träning & tävling o.s.v.), kanske lite tävlingar (både Prova På, Clear Round och lite längre distanser) :) :bump:

Hej Anita och signaturen Liten!

Jag står kvar som ryttarrepresentant i stockholmsdistriktet sedan några år tillbaka. Det har varit ganska lugnt på stockholmsfronten sedan Annette lämnade över, men jag är gärna med och drar igång det igen!

Träningsritter håller jag gärna i, ni som är intresserade av att vara med på en träningsritt norr om stockholm hos mig eller på annan plats - hör av er! Vi kan säkert få till en träningstävling eller liknande längre fram, bara vi är fler intresserade!

Grundkurser i distans har vi haft, och det skulle inte alls vara omöjligt att göra om det.

Camilla Nordström

HEJ! :bump: måste dubbelkolla med biancas ägare innan jag anmäler mig till något (förstås) men vore jättejätte-roligt om vi/ni kunde fixa nån träningsritt på kanske 1-1½ mil :) ! bor i Vallentuna, norr om stockholm..vi ligger ca två månader före i träningen, hon har kommit upp i jättekondition jättefort (har ridit henne i ca 2 månader..), så det vore kul att prova att rida lite längre, se hur det går med henne på längre distanser, hur det går att hålla oss i bra tempo och så.

vill helst inte behöva ryttar- / häst-licens för träningsritten..har grönt kort, men tänkte inte lösa dessa förrän nästa år (har inte råd med 500-600kr för ett par månaders ryttarlicens..).

kramar //Louise (Liten)

Jag hoppas att vi kan ha lite träningsritter. Både i norra delen av distriktet och södra. För att följa med på en träningsritt behövs inga licenser, det blir i form av att vi ses ett gäng hemma hos någon och rider ut. En erfaren distansare som t ex neywaz leder och så får de som inte har så stor rutin lite hjälp med att få känsla för tempo, träna pulsing och liknade. Jag är som sagt ny på detta med grenlederi och det kan ta en stund innan allt planerande och liknande är klart, men ha tålamod någonting hoppas jag få ihop. / Anita

Hej!

Toppen att det äntligen finns en ny grenledare i vårt distrikt. Nybörjarkurser är ju alltid mycket bra att anordna. Finns det resurser över så vore även en föreläsning för dom som vill ta sig upp på lite längre distanser till stor nytta. Jag tror att det finns en ganska stort gäng som har prövat en eller ett par CR/PP och inte riktigt vet hur man tar sig till nästa steg, för här börjar informationen bli svåråtkommen. Jag tycker att det vore angeläget att försöka fånga upp dessa ryttare också, kanske med en till kurs på temat "50 km och längre" som Stockholmsdistriktet anordnade för ett par år sedan.

Vintern/senhösten är ju en bra säsong att hålla kurser och föreläsningar, så att de nya ryttarna har gott om tid på sig att förbereda inför nästa tävlingssäsong. Jag hjälper gärna till att arrangera och planera!

MVH Elin Joelsson

*knapplån*
Som nyinflyttad till norra sthlm tycker jag absolut ni ska ha massor av trevliga aktiviteter i höst/vinter. :)
Jag skulle gärna se en föreläsning me Ingrig Boström...kanske med temat "50km och längre" som Elin skrev??

Sen kan jag säga att vi mätt lite slingor för träningsritter i Väsby så det kommer ett par tillfällen där.

En tanke från mig:

Ett pass teori/praktik... så går det till i grinden för nya distansare och deras hinknissar. (Skulle kunna kombineras med en träningsritt)

Först berättar man hur det går till. Var är lämpligt att stå och möta sitt ekipage. Var får man inte stå. Hur kyler man och varför (t.ex. varför kyler man inte ryggen?). Hur mäter man pulsen? När är det lämpligt att gå in? Hur beter man sig smidigast för att släppa förbi ekipage i högre klasser utan att själv förlora tid? När är det viktigt att komma in snabbt till vet. Vad tittar vet på?

I pausen. Hur ska hästen tas om hand? Vad får den/får den inte äta? Finns det något man ska tänka på när man sätter upp sitt bo (tex. får man ha hage?)

Efter avslutad ritt - hur tar man hand om hästen? liniment eller inte? Vilka risker finns? (t.ex. vilka är tecknen på att hästen är uttorkad och kan behöva lite extra passning?)

Jag vet att alla gör olika, men lite tips och råd kan oerfarna nissar och ryttare behöva. Man kunde kanske berätta lite om att packa inför en ritt också (förrutom hästens utrustning kan det vara bra att ha...).

Om man kör denna typ av övning i samband med en tävlingsritt, skulle nissarna kunna möta upp ekipagen som om det vore skarpt läge.

det låter jättebra, tycker jag. också hinknissarna behöver ju veta en del :) det är inte bara ryttarna ..

Jag skulle tycka det var roligt att träffas och ha lite "pepptalks".. Man fikar och pratar och så kan ju alla där få en stund att tala om var man befinner sig nu i träningen, vad man har för mål... har man stött på ett problem kan man ju passa på att få andras synpunkter om hur man kommer vidare...

Man kan även dela med sig av/få roliga träningstips...

Tror det är lättare att få med sig folk till träningsritter om man träffas och pratar utan häst också..

Kanske tittar på någon bra film om NH/ Dressyr/ Sadelinpassning eller vad man nu kan leta fram för något?

Inspirationsträffar helt enkellt! :D

Mycket bra idé!

Vi distansryttare i distriktet måste ha en chans att träffas och diskutera träning etc nu när det som bekant inte alltid är så lätt att få tag på information om detta.

Jag tror också att det är lättare att locka folk till träningsritter om man först har en avsutten aktivitet, antingen en kurs eller en "peppträff" och sedan planerar en ritt på ett datum och en plats som passar de flesta.

/Elin

låter också jättekul och bra :D :banana: . snacka, kolla på "hästfilmer" (gärna med anknytning till distans ?), umgås, lära känna andra ryttare o.s.v. skulle ju kunna vara supertrevligt!

Vad bra att få veta lite vad som önskas. Stämmer för övrigt ganska bra med vad jag själv känner behövs och vad jag kan tänka mig att ordna. Håller som bäst på att dra igång en arbetsgrupp för att lyckas med allt detta. Det blir kurser och träningsritter. Sen tänkte jag försöka med en diskussionsgrupp där man kan träffas ett antal gånger och diskutera efter ett förutbestämt tema.

jag vill med på träningsritter i stockholmsområdet! äntligen! känner mig alldeles ensam här på ekerö och saknar framförallt vänner som delar mitt distansintresse och som man kan dela erfarenheter med, träningar och kanske även sällskapa på tävlingar. ett problem för mig som är färsking inom distansen är att få tag på bra hinknissar/hjälpredor på tävlingar så att man som ryttare slipper arrangera allting själv och lägga så mycket energi på detta så man knappt orkar rida:crazy:. jättebra ide att samlas innan en träningsritt och lära känna varann.

då har du förhoppningsvis hittat nån/några nu då :D har samma "problem" med kompisarna, de är helt ointresserade av distansritt. men känner ju några här i vallentuna som rider det/är intresserade, så det funkar :)

Vi har bokat in en träningsritt i Väsby den 21:a okt, för att det inte ska bli reklam så får ni PM:a om ni är intresserade.

synd att jag bor i Vallentuna..och inte har nån transport :( . hade varit kul att haka på.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka