Ny granskning om blå tungor

9 av 17 hästar på GHS enligt Sportbladet, mycket bra att veterinärer nu säger ifrån för deras ord väger tyngre. Och förklaringen att det bara är "ögonblicksbilder" är närmast genant, ingen tunga blir blå av syrebrist för ett kort ögonblick med för hårt tryck utan det är ryttare som drar konstant i tyglarna, det förstår alla.

Senast ändrad:
Det pratas mycket om blåtunga virus nu det var i alla fall på nyhetsmorgon idag och även på SVT förra veckan tror jag
Flera gårdar i Sverige verkar ha drabbats
Redan flera gårdar såhär tidigt på året:( .
Usch ja förra året vet jag flera som råkade ut för det, tur det finns vaccin nu som inte fanns förra året även om det kostar en del.

Redan flera gårdar såhär tidigt på året:( .
Usch ja förra året vet jag flera som råkade ut för det, tur det finns vaccin nu som inte fanns förra året även om det kostar en del.
Ja jag har sett inslag om att det fötts missbildade kalvar :(

Efter spridningen av virussjukdomen blåtunga bland nötkreatur i södra och västra Sverige kommer nu larm om kalvar som föds med missbildningar eller hjärnskador. På kort tid har över 50 kalvar bekräftats smittade och nu växer oron bland lantbrukare.

Jag tycker filmerna är jobbiga att se faktiskt men här är inslaget
https://www.tv4.se/artikel/7tId1znH...aerna-lantbrukare-foertvivlade-oever-blatunga

Ja jag har sett inslag om att det fötts missbildade kalvar :(

Efter spridningen av virussjukdomen blåtunga bland nötkreatur i södra och västra Sverige kommer nu larm om kalvar som föds med missbildningar eller hjärnskador. På kort tid har över 50 kalvar bekräftats smittade och nu växer oron bland lantbrukare.

Jag tycker filmerna är jobbiga att se faktiskt men här är inslaget
https://www.tv4.se/artikel/7tId1znH...aerna-lantbrukare-foertvivlade-oever-blatunga
Missbildningar blir det på fostret när kon smittas dräktig. Sjukdomen sprids med knott.

Missbildningar blir det på fostret när kon smittas dräktig. Sjukdomen sprids med knott.
Jag vet så själva drabbandet skedde ju förra året inte nu i år som jag nog felaktigt antydde

Hur tillförlitligt är vaccinet? Och vad kostar det?
Vi hade en tråd om nationell köttråvarubrist i vintras nu verkar det onekligen se ut att kunna bli brist

Jag vet så själva drabbandet skedde ju förra året inte nu i år som jag nog felaktigt antydde

Hur tillförlitligt är vaccinet? Och vad kostar det?
Vi hade en tråd om nationell köttråvarubrist i vintras nu verkar det onekligen se ut att kunna bli brist
Hur tillförlitlig det är vet nog ingen än då det är först nu iår det fina vaccin och som jag uppfattade det är det inte bara nytt i Sverige men kan ha fel.

Hittade detta om priset
"Just nu finns vaccinet endast i 50 dosförpackningar och en förpackning kostar 1813 kr + moms. Använder man hela förpackningen motsvarar det ca 37 kr/dos. Observera att en öppnad förpackning endast håller i 10 timmar." Och sedan tillkommer veterinärarvode.

Förstår inte varför det inte fortfarande är försök med att förhindra sjukdomen i Sverige som det gjorts innan.

Hur tillförlitlig det är vet nog ingen än då det är först nu iår det fina vaccin och som jag uppfattade det är det inte bara nytt i Sverige men kan ha fel.

Hittade detta om priset
"Just nu finns vaccinet endast i 50 dosförpackningar och en förpackning kostar 1813 kr + moms. Använder man hela förpackningen motsvarar det ca 37 kr/dos. Observera att en öppnad förpackning endast håller i 10 timmar." Och sedan tillkommer veterinärarvode.

Förstår inte varför det inte fortfarande är försök med att förhindra sjukdomen i Sverige som det gjorts innan.
Vad menar du med din sista mening? Sjukdomen sprids med knott, hur ska man stoppa knotten tänker du?

Spridningen stoppades 2008 genom dom insatser som gjordes då.
Lägger till lite från Blåsjärnan
"Nu är sjukdomen alltså här igen. En större vaccinationskampanj, som den som genomfördes åren 2008-2010, är dock inte aktuell denna gång. Så här skriver Jordbruksverket på sin hemsida:
Då Sverige senast drabbades av blåtunga genomfördes obligatorisk vaccination enligt en EU-gemensam strategi. Detta är inte längre aktuellt, då det inte längre anses möjligt och inte heller kostnadseffektivt att utrota blåtunga. EU:s lagstiftning har också ändrats så att det är frivilligt för länderna att bekämpa sjukdomen och upprätthålla frihet. Baserat på den aktuella situationen kommer sjukdomen därför inte heller att bekämpas nationellt i Sverige."

https://svenskablastjarnan.se/blatunga-tillbaka-i-sverige/

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Blå tungor, misshandel och piskrapp. Skandalerna har dragit en skugga över dressyrsporten det senaste året. I en intervju med GP...
Svar
18
· Visningar
1 645
Senast: fio
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I samband med OS-tävlingarna i Versailles ska omkring fem dressyr-ryttare tagits in till förhör hos det internationella...
Svar
0
· Visningar
184
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sportbladet har tagit del av en mängd bilder som avslöjar hur flera toppryttare i dressyr sätter för högt tryck i munnen på sina hästar...
Svar
0
· Visningar
349
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Dressyrstjärnan Patrik Kittels häst tappade syret i tungan under två världscuptävlingar. På en serie bilder som Sportbladet har tagit... 20 21 22
Svar
422
· Visningar
31 330
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka