Ny fråga - när min fölis blir frisk...?

dee79

Trådstartare
Jag har ju en 9 månaders som drog på sig luftvägsinfektion och står just nu på stall och får PC samt finadyn. Hon fick vara ute en halvtimme medan jag skottade och hade då sitt fleecetäcke på sig.

Nu är det ju en köldknäpp på gång och jag hade hoppats på att kunna släppa ut henne som vanligt åtminstone på tisdag.

Febern är borta, hon hostar inte mkt, men fortfarande en del snor. så de får vara inne större delen av dagen imorrn. Till saken hör att hon var väldigt smal när hon kom och lite förkyld, sen vägrade hon äta mat de första 2 veckorna (förutom en del hö) och blev alltså ännu smalare. När jag väl fick igång ätandet så klickade det på en gång och hon har ätit mkt bra sen dess, men inte riktigt gått upp i vikt utan växt på höjden i stället. Alltså fortfarande smal, men pigg och med mycket päls.

Vågar jag släppa ut henne efter den här infektionen utan täcke eller ska jag åka och köpa ett utetäcke? Kyla är ju vanligtvis inte problemet och gör dem ju inte sjuka, men hon ligger gärna ute i hagen och som det ser ut där vi står nu är det rätt isigt och inget som skyddar egentligen.

Om ni rekommenderar täcke, är det bara vid skitväder (blötsnö/regn) eller dagligen om inte solen skiner?

Jag brukar inte vilja ha täcke på de små mer än i nödfall, men frågan är ju om hon är lite känsligare än jag trott iom att hon drog på sig det här.

Vad säger ni?

Sv: Ny fråga - när min fölis blir frisk...?

Jag hade köpte ett täcke att lägga på för säker hets skull. de finns ju inget som säger att hon inte kan ha de å sen att man kan ta av de när de e fint väder å man e säker på att pållen e frisk.

Min kille på 9 mån har haft täcke på sig när de varit mkt dåligt väder. man behöver ju inte köpa ett fullt fodrat vinter täcke utan de räcker med ett flis fodrat regn eller ett vår/höst täcke.. mvh misen

Köp ett täcke räcker att det skyddar mot blåst/regn så behöver inte vara fodrat.
För sök ordna en torr liggplats i hagen tex en stor hög halm.
+ se till så den har mat och äta i hagen är magen mätt så fryser man mindre.

(jag har just nu täcke på två snoriga fölisar eftersom de aldrig blir friska snorat i snart 2månader trots pencelin)

Tack båda! Då köper jag ett täcke (fast visst känns det skumt att täcka dem i så låg ålder).

Liknande trådar

Hästvård Jaha, då var det dags för oss med vår första "riktiga" hälta. Hittills har vi bara haft problem som massören kunnat lösa åt oss. I...
Svar
13
· Visningar
4 254
Senast: alice
·
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 193
Hästvård Jaha, så har jag ägnat några veckor åt att föra dagbok över skakningarna. Om vi exkluderar NEDERBÖRD (då fryyyser hon, inget snack om...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka