Ny foderstst/ för lite proteiner

ankic

Trådstartare
:confused:Har pga att hästen blivit för tjock ( han har varit skadad sedan midsommar och skrittas nu ca 40 min/dag) fått göra om foderstaten. Han är rent överviktig nu
Så vi har änteligen fått tag i halm ; men jag får får lite proteiner hur jag än räknar , har då lagt in 0.4 kg hackad lucern , 2kg hö och 5 kg halm.
Är inte foderjäst proteinrikt? Ngn som har värderna på den ?
foderstatsprogramet visar behov :293,1 tilldelat:157,7 balans: -46,2 det är det närmaste jag kommer , för att inte energin ska bli för hög

Sv: Ny foderstst/ för lite proteiner

Ja hade samma problem med min forderstat, fick inte proteinet att räcka till och för mycket energi. Har nu börjat ge henne sojamjöl som är mycket rikt på just protein. Både billigt och drygt. 130kr för en 30kg säck och så använder ja 3 dl om dagen,0,2kg.

Så nu står hon på Hösilage,lussern,sojamjöl och ytterst lite betfor. Fungerar riktigt bra än så länge.

:D

Varför ge proteinfri halm om det fattas protein i foderstaten? Varför inte bara mera hö och mycket lusern? HH

Vi måste få ner honom i vikt , och eftersom han står skadad och endast skrittas så förbränner han inget. Vårat hö har så bra värden att det inte passar honom i det syftet.
Han behöver mängden grovfoder , annars så kraschar hans mage.
Vi har tillsammans med veterinär( klinik) kommit överens att vikten måste ner snabbast möjligt , så bästa alternativet var halm för att behålla mängden grovfoder

Han är en Nordlandshäst som är mycket lättfödd och har stor risk för fång så veterinären menade ingen soja

Jag förstår tanken men jag instämmer inte i slutsatsen. Ni vill ge mkt halm för att tillfredsställa fiberbehovet och undvika koncentrerade aminosyror som kan ge överväxt av oönskade bakterier.

Nu är halm inte särskilt lättsmalt för hästar och hakar inte sällan upp sig en stund på vägen när man ger större mängder. Det blir inte alls samma goda, fångmotverkande bakterieflora i grovtarmen av halm som av mer lättsmälta fibrer som hö, lusern och betfiber.

Soja i stora mängder kan iofs skapa en miljö i tarmen där vissa bakterier trivs, även om det inte alls är de bakterier som förknippas med fång. Men om man vill undvika soja av det skälet bör man förståss också undvika andra proteinkoncentrat som t ex foderjästen du nämnde.

Gissningsvis behöver din häst i storleksordningen 220-240 gram smältbart råprotein om han väger 350 och 30-35 MJ. Jag vet ju inte värdena på ditt hö men jag gissar att det är i storleksordningen 40 gram SMRP per kg utifrån dina uppgivna proteinsiffror. MJ värdena är svårare att gissa. Räkna på vad 1 kg ren lusern och 4 kg hö ger. HH

I dags läget väger han nog 480kg och vi vill i första hand ha ner honom 50-60kg.
Om/när han blir friskförklarad så kommer ju motionen att öka och vi kan gå tillbaka tills hans gamla foderstat som fungerat super tidigare. Så detta är en tillfällig lösning , har han inte gått ner så kommer veterinären att kolla mera varför han fortsätter att öka i fett. Vi har återbesök på 4 veckor.
Höet vi har har bra värden :torrsubstans 84% Mj/kg 8.2 smältbart råprotein/kg 55 Ca 2.9 P 1.8 Mg 1.2

Men ditt förslag med 5 kg halm, 2 kg hö och 0,4 kg lusern ger ju 48 MJ och 170 smp medan 5 kg hö ger 41 MJ och 275 gram smältbart råprotein. Du kan till och med kosta på litet mer hö utan att komma upp i MJvärdet från foderstaten med halm. Och få glada mikrober i tarmen på köpet. HH

Men det är ju det han äter nu ( 6 kg) hö och ändå går han upp i vikt hela tiden . Det var därför vi kände att vi måste prova att ge halm för att viktuppgången ska stanna av och förhoppnings vis börja gå neråt.

Prova att fodra som HH tycker hon är mycket kunnig, men det som du kan prova med höet är att blötlägga det innan utfodring, då får du bort de lättlösligaste kolhydraterna och hästen kanske går ner lite i vikt i alla fall, utan att tappa muskler.

Läste ett inlägg tidigare där någon beskrev att de kunde ge hästen mer hö utan att den blev tjock om de lade det i blöt, de hade problem med tjock häst och för låg grovfodergiva innan!

Ska hästen väga ca 400kg som du skrev så borde du kunna banta den genom att ge 5 kg hö ett tag, motionera vad som går och se vad som händer.
Halmen ger ju bara energi och bukighet.
Följ Helenas råd! :-)

Han har tappat näst intill alla muskler redan , det som är det stora problemet är att han fortsätter att öka i vikt ,trots att han går på 6 kg hö ( ungefär det som HH skrev)

Hm, någonting är konstigt. Kan analysen vara fel, föder sig andra hästar bra på bara höet?

Mina nordlandshästar hade matchvikt på 325-360 kg men om du har finnblod i din kanske den kan ha en trivselvikt på 400 men knappast mer. Vad jag förstår så har din häst stått sen midsommar pga av en gaffelbandsskada men inga omfattande vävnads skador eller stora sår.

Den har alltså en längre tid fått 6 kg hö som uppges ha 55 gram smältbart råprotein och 8,2 MJ. Dvs 330 gram SMRP och 49 MJ. Han har tappat alla muskler och är väldigt fet.

Det går inte riktigt ihop för mig. Mina nordlänningar drog vagnar 1-flera timmar om dagen på mindre näring än vad din får i vila. Om han har ett stort fettlager är det ju osannolikt att maskar äter upp maten också. Det som ligger närmast till hands är att analysen är åt skogen. Vet du när höet är skördat och är det första eller andra skörden på åkern?

Om analysen verkar vara fel är det bästa att antingen byta till ett garanterat bättre hö eller byta ut en stor del av höet till ren lusern eller lägga till ett proteinkoncentrat - det ökar inte risken för fång.

Hur många cm späck är det mellan huden och revbenen? HH

Han har nog legat på ca 380 kg den mesta tiden vi har haft honom ( 4 1/2 år) Men vi har haft otur med skador i stort sett de sista 2åren . Han fick först en spark på bogbladet och ståd 3mån , var sedan i gång för att skada sig på betet förra sommaren ( stod 3 månader igen , i mars var det dags för en varning på gaffelbandet ,åter 2 månader ,han var under igångsättning då han åter drog upp gaffelbandsskadan i juni) en kort skaderedogörelse.

De andra hästarna i stallet äter mer kg ( ponny) än vad våran fått och föder sig bra.
Betet vi har är ett magert bete , men han ökade ganska ändå snabbt i vikt.
Hade ökningen stannat av nu ( finns inget gräs kvar att äta) så hade det ju varit bra, men han fortsätter att öka i omfång .
Tog upp med veterinären att han dricker mycket , har rejält med pink att mocka ut ur boxen ( en halv kärra) Detta har han gjort hela tiden vi har haft honom . Han har saltsten i boxen men det är ingen hård åtgång på den .
Hans mage blir kass under vinterhalvåret , halvlösa blöta högar. Men direkt det blir ljust och gräset kommer blir han bra. Han avmaskas 2 ggr /år.

Jag skulle uppskatta ca 1 1/2 cm späck över revbenen + att magen ökar.
Man mår jätte dåligt av det här , måste hitta en lösning på viktproblemet . Kan det vara någon form av ämnesomsättningsfel?
Ang. höet så vet jag att det är första skörden , vi tar från samma bonde alla år och analysen ändras inte så mycket från år till år. Det är torrhö.
1000-tack för att du försöker hjälpa oss

Det var snällt skrivet av mig; ca 1 1/2 cm späck - det är nog 2 1/2 över revbenen högst upp , men ser man honom bakifrån så är det ca 5-6cm på varje sida som buktar ut.
Har räknat på ett annat hö Ts 76 mj/kg 7.4 smrp 59 ca 2.9 p 1.8 mg 1.2

Men då det är ett hösilage så skulle jag inte våga ge mer än ett par kg av det . Han äter torrhö för magens skull.
Men räknade på 3.5 kg och 3.5 kg halm ( har ju redan inköpt halm ,då detta var veterinärens förslag) sedan så skulle jag kunna skippa lucern och bara ge fosforbalans +selen. Vad tror du? Kan det vara värt att testa?

Det måste vara så att höet inte innehåller det man tror. Jag vet inte om när ni kunde skörda i Norrbotten men första skörd hö i södra Sverige blev ofta rena skräpet ur proteinsynpunkt i år. Ibland kan slumpen låta de enda klöverbladen på hela åkern komma med i analysen och göra att den slår fel.

Om hästen har tappat rygg- och ländmuskler så har den också tappat magmuskler och då får buken också en väldigt stor volym. Jag tycker prio 1 är att få i hästen protein. När det nu saknas muskler får du göda dem med mer protein än vad han behöver sen. Underhållsbehov borde vara minst 240 gram smältbart råprotein. Jag skulle nog lägga mig på 4-500 under en uppbyggnadsperiod. 3, 5 kg av det nya höet blir ca 200 gram SMRP så det räcker inte som proteinkälla. Jag förstår att du vill använda halmen när du nu fått hem den men du kanske kunde byta ut ett par kg av den till ett par kg lusern. Mitt lusern har värdena 150 SMRP o 7 MJ. HH

Vi har bara kraffts lucern här uppe , och enligt dom så innehåller den 8.5 mj/kg smrp 105 . Vad använder du får märke?

Hörde mig för ang. höet ; vi har bara en skörd på höet här uppe.

Har räknat på den gamla foderstaten ; 4.5 kg torrhö och 2.5 kg hösilage = Då har proteinen( smrp ) legat för högt 400.7 och mj/kg 56. Denna foderstat har jag fått hjälp att räkna ut. Så det verkar som han har legat på hög kvot av smrp kan detta ha betydelse?

Kvarnbyfoder och Dangro har rena lusern som inte är utspädda.
Nej du har inte gett hm för mkt protein. Men rysligt mkt MJ! HH

Liknande trådar

P
Foder & Strö För några månader sedan bad jag någon vänlig själ här hjälpa mig med foderstat och Jessica fick ihop en bra till mig. Men då jag har...
Svar
18
· Visningar
1 258
Senast: patty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • GHS - dagens dressyr.