Ny flockmedlem

Sv: Ny flockmedlem

Jag är inte helt insatt i hur hela fodervärdsbiten fungerar. Det jag däremot har förstått är att det är en enorm brist på hundar som håller måttet hos polisen och jag tror inte att försvarsmakten är dummare än att de hör av sig om de har något de tror är lämpligt. De har ju en budget de också och sälja en tjänstehund är ju trevliga pengar in.

Jag hoppas att han klarar sig hela vägen och att han och sambon får många busjagarår ihop. Det är en trevlig krabat om man gillar de udda. Vi gillar särlingar i denna flocken så han är välkommen :D

Kurants Joker är bror till Jade som är mor till en av Sveriges högst korade schäferkullar (kombon har gjorts om, kurants P-kull) . Träffat två Jade"barn" som är urtrevliga! :) De har såna svenska "klassiker" i stamtavlan som Silverpilens Arko på fädernet mfl.

Har inte hört talas om mamma och pappa till tiken bakom er hund. Men morfar är iaf en son (Yoschy von der Döllenwiese) till Troll von der bösen nasbarschaft. En hane som har varit väldigt framgångsrik på tävlingsplan men även som avelshund (lämnat bra HD och flera söner som gått i avel. Bla Yoschy och hans egentlig bättre bror Aly von Vorsteinwald).

Det var iaf lite info om stamtavlan :)

Senast ändrad:

Jag är inte helt insatt i hur hela fodervärdsbiten fungerar. Det jag däremot har förstått är att det är en enorm brist på hundar som håller måttet hos polisen och jag tror inte att försvarsmakten är dummare än att de hör av sig om de har något de tror är lämpligt. De har ju en budget de också och sälja en tjänstehund är ju trevliga pengar in.

Jag hoppas att han klarar sig hela vägen och att han och sambon får många busjagarår ihop. Det är en trevlig krabat om man gillar de udda. Vi gillar särlingar i denna flocken så han är välkommen :D

ÖH stor koll *not*

Försvarsmaktens avel förstör för varenda svensk schäfer kennel som bedriver seriös bruksavel.
Om de såg trevliga pengar in skulle dom inte sälja L-testade hundar för priser mellan 5-12000:- . Medans en kennel vill ha 15000 och uppåt för samma typ av hund. För så pass mycket jobb ligger det bakom. Dom spyr ut 200 hundar varje år och ynka 40st behåller dom själva. Om dom bedrev seriös avel så skulle dom kunna lätt halvera antalet valpar. Dom bara kastar rent ut sagt våra pengar i sjön skulle bli så mycket billigare om de köpte in hundar istället och slog igen avelsstationen i sollefteå. För dom kan knappast vara nöjda med sitt avelsarbete därifrån.

Att det är svårt att hitta bra hundar åt polisen är också nonsens tvärtom svårt att hitta bra förare till rejäla hundar snarare. Dom tvär dissa min lilla härliga tik för det var för mycket hund för dom. Hur tänker man då? för mycket kamplust aldrig ens hört talas om nåt liknande.

Tja eller så kan man vända på det och säga att det säkert finns rutinerade och duktiga hundförare som skulle klara av henne men ingen av just dem behövde hund just då. Kanske inte heller något man vill se i händerna på en nybörjare?

Jag vet inte var din hund testades och hur det ser ut norröver, det finns ju ingen central enhet för testning. Hörde att de testar på 20-talet olika ställen. I området sambon tillhör, har man varit väldigt noggrann med att de som är nya ska få hundar som de kan fungera ihop med. Dessutom är det inte som om man får välja. Råkar man ha fått nys om en hund så kan man föreslå och önska men det sitter chefer och bestämmer vilka hundar som tas in, baserat på behov, statusen på förarna och sist men viktigast budgeten. Annars får man köpa själv och hoppas att hunden klarar testerna.

Vad gäller försvarsmaktens avel, jag är inte insatt, jag lägger mig inte i. Jag vill minnas att jag har hört samma åsikter om den tiden då statens hundskola var i drift. Men visst kan kan jag hålla med om att det är tråkigt om det bara tokavlas. Sedan är schäferaveln en djungel och jag har haft en schäfer under mitt tak i 48h och har inte hunnit ens ta ett kliv in förbi första lianen ;)

Kurants Joker är bror till Jade som är mor till en av Sveriges högst korade schäferkullar (kombon har gjorts om, kurants P-kull) . Träffat två Jade"barn" som är urtrevliga! :) De har såna svenska "klassiker" i stamtavlan som Silverpilens Arko på fädernet mfl.

Har inte hört talas om mamma och pappa till tiken bakom er hund. Men morfar är iaf en son (Yoschy von der Döllenwiese) till Troll von der bösen nasbarschaft. En hane som har varit väldigt framgångsrik på tävlingsplan men även som avelshund (lämnat bra HD och flera söner som gått i avel. Bla Yoschy och hans egentlig bättre bror Aly von Vorsteinwald).

Det var iaf lite info om stamtavlan :)

Tack snälla :bow:
Kul att veta lite om vad som finns i stamtavlan :laugh:

Liknande trådar

Relationer Jag har skapat ett nytt nick då jag vill vara anonym... (OBS långt!) Hur som helst, för ett år sen ungefär träffade jag på en kille som...
2
Svar
25
· Visningar
4 733
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 922

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka