I

Isidor

har funderingar att köpa en ny dator ?? Vad tycker ni man ska ha Processor interminne och sånt? vi har datorn till att surfa och titta på små filmsnuttar som ligger på nätet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ny dator

Tja nu vet man inte riktigt vad mer ni ska använda den till men idag kvittar det om det är AMD eller Intel. Minne ska vara minst 512 enligt min mening eftersom många av dagens program kräver lite mer minne så det rullar på.

Har du redan en bra skärm och tagentbord/mus så kan man ta en titt på

www.komplett.se
www.datorbutiken.com
färdiga paket från 2200 kr och uppåt.
 
Sv: Ny dator

Vad tänker du ha för operativsystem på den? Olika operativsystem flyter olika bra på olika datorer.
 
Sv: Ny dator

NeaNott skrev:
Vad tänker du ha för operativsystem på den? Olika operativsystem flyter olika bra på olika datorer.

mm jo det stämmer men idag är det nästan enbart WinXP Home eller XP Pro som gäller hemma hoss privatpersoner.

Visst är Win2000 Pro bra men supporten och det har börjat gå ut.
 
Sv: Ny dator

Laban: Jag undrade mest om hon övervägt någon linuxdistribution. Allt är inte windows här i världen...
 
Sv: Ny dator

NeaNott skrev:
Laban: Jag undrade mest om hon övervägt någon linuxdistribution. Allt är inte windows här i världen...

Hoppla tänkte inte på Linux fast jag själv jobbar en del med det :)

Inte så många familjer kör Linux på deras familjedator så det kom aldrig upp i skallen
:)
 
Sv: Ny dator

Jaha vad skulle ni rekomendera mig att ha då? Jag fattar inte mycket om datorer men jag vill ha så kottarna kan spela spel, lägga in foton och ha skrivare mm alltså bara lite smågrejer. Nu har jag (skratta inte) win. milennium.har ej tillgång till bredband. än....
 
Sv: Ny dator

Nej, och det är egentligen synd. Okej att en del saker kan strula så man får gråa hår flera gånger om, men det är så kul när allting fungerar och man VET varför... :D

Nu finns det dessutom riktigt bra desktopsdistributioner (Tänker på Ubuntu/Kubuntu) som funkar i princip out of the box. Jag petade in det på min laptop (Min favvodist är annars Debian som jag har på min stationära, har även haft gentoo ett halvår) och det flyter rätt hyfsat med en lättare fönsterhanterare. Det är då en 233MHz:are... :)

Till trådskaparen: Vad är det för spel? Är det nyare köpta spel typ "skjuta döda" eller strategi? Isåfall är inte linux något alternativ ännu. Nästan inga spel portas till linux och "program" som man kan köra winspel igenom klarar inte alla.
Däremot klarar det lätt de andra sakerna du skrev. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Ny dator

åke skrev:
Jaha vad skulle ni rekomendera mig att ha då? Jag fattar inte mycket om datorer men jag vill ha så kottarna kan spela spel, lägga in foton och ha skrivare mm alltså bara lite smågrejer. Nu har jag (skratta inte) win. milennium.har ej tillgång till bredband. än....

WinME är inga problem, har själv kört den och tycker inte alls den är så buggig som andra säger. Hade inga problem med den alls.

WinME fungerar ju lätt på en 500 Mhz med 64 MB internminne.

För att få det billigt så får man bygga ihop den och jag kan gissa att det du inte vill göra.

Hmm kanske ser fel men det verkar som datorbutiken inte säljer en ihopbyggd dator billigt under 4000 kr och komplett är dyrare.

Faktist så undrar jag inte om du skulle ta en DELL, då får du en komplett dator till ett bra pris, den klarar en hel del och du får alla delar.
Detta betyder att du kan ha kvar den gamla datorn till surfdator eller skrivdator.

Dell brukar vara rätt så billiga om man inte väljer själv vad det ska innerhålla för då blir det dyrare.
 
Sv: Ny dator

NeaNott: Jag kör Suse 9.2 på min bärbara dator, fungerar perfekt.
 
Sv: Ny dator

När det var Win98 som gällde så kunde ju vem som helst få gråa hår och börja fundera på Linux, men nu sedan Win2000 och framåt så funkar allt stabilt som tusan tycker jag, om man vet lite vad man sysslar med och inte har hundra trojaner och spyware på datorn ;)
 
Sv: Ny dator

Jag tröttnade på att XP var så stort och tungt och tog evigheter att göra något alls med - och jag har en 1ghz:are med 256mb minne (lite minne men tillräckligt med processorkraft att surfa, skriva och pyssla med bilder med). Jag måste säga att en mer slimmad fönsterhanterare än explorer.exe ger världens lyft till en dator med medelprestanda... Och så är ju explorer.exe så FULT! ;) (jag vet att man kan konfigurera det med program man laddar ner, men dels är risken för virus/spyware stor, dels måste de ligga igång och stjäl då processorkraft och RAM och dels känns det som onödigt jobb om man jämför med tex FWVM och XFCE.)
 
Sv: Ny dator

Fast kolla över DELL, de brukar har en del erbjudande typ www.dell.se/tv så får man bra garanti och en färdig dator.

En del gillar inte DELL eller ens märkesdatorer men behöver man bara en rent basic dator och vill inte bygga den själv så är det ett alternativ.
 
Sv: Ny dator

Ska man varken spela eller syssla med någon form av bild/filmbehandling så kan du i princip ta billigaste paketet du hittar, fast se till att den har 512Mb Ram minst.
 
Sv: Ny dator

Japp minst 512 MB internminne, är inte så dyrt idag och du kommer säkert att behöva det.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Har en gammal MacBook som är typ 13 år. Den funkar ok men börjar bli ganska trött och hänger sig ofta. Har kollat runt på nya datorer...
Svar
2
· Visningar
288
Hemmet Jag har en luftvärmepump som jag har påslagen denna vinter. Den låter illa. Ofta när jag sitter vid datorn som är precis under den, så...
Svar
12
· Visningar
572
Senast: bettysmatte
·
R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 123
Senast: Gunnar
·
IT & mobiler Min lap top börja bli gammal och sliten och börjar ha lite åsikter om vad jag ber den om. Jag kan dock inte leva utan dator, men har...
2
Svar
35
· Visningar
1 615
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp