Ny bilbur, vilket alternativ tror ni på?

Blueberry

Trådstartare
Om man (som jag) har två hundar, ska man satsa på en singelbur, eller en dubbelbur då?

Vi ska köpa en bur från mim och är lite osäkra på vad som passar bäst. Nu åker hundarna i samma bur, och det fungerar bra. Hur har ni som har fler än en hund gjort?
Är det smidigare att ha dem tillsammans eller åtskilda?

Billy (den äldre hunden) tycker att det är ganska jobbigt att åka bil, han var åksjuk som valp och har svårt att komma till ro, blir lätt orolig och gnyr en hel del. Ivan (valpen) bryr sig inte ett skvatt och har hittills haft väldigt bra inflytande på Billy med sitt helt obekymrade bilåkande.
Jag vill gärna ha dem i samma utrymme, eftersom de är såpass trygga tillsammans.

Men... Eftersom mellanväggen går att ta bort kanske vi ska satsa på en dubbelbur ändå?

Vad säger ni? :bow:

Sv: Ny bilbur, vilket alternativ tror ni på?

Jag har hellre dom åtskiljda eftersom det känns säkrare vid kollision + att hundarna inte skulle kunna göra ett omriktat beteende om dom blir arga/frustrerade över något utanför. Sitter dom då i en liten bur utan att kunna öka avståndet till varandra så kan det gå illa. Jag tvivlar starkt på att mina skulle göra så, men man vet aldrig, "plötsligt händer det".

Mellanväggen är dessutom av galler, så dom kan ha rätt mycket kontakt iaf :)

Dina är ju så små så om du vill ha dem tillsammans borde det vara fullt tillräckligt med en av MIMs enkelburar?

Att ha dem åtskillda är säkert att föredra ur säkerhetssynpunkt men om Billy då kommer bli orolig kanske det ändå är bättre att ha dem ihop.
Har du möjlighet att testa att ha dem åtskillda innan ni köper ny bur?

En sak till.. Blir inte MIMs minsta dubbelbur lite stor för dina? Sitter de för rymligt är ju även det mer osäkert om något händer.

Senast ändrad:

Du har bra poänger där...
Jag ska in till hundshopen under veckan, och de har alltid några modeller inne, så det borde ju vara lätt att prova och se skillnaden på en enkel- och en dubbelbur.

MIMs mellanvägg är helt täckt.

Inte min (ja, jag har också en MIM). Jag vet inte hur gammal min bur är, den köptes begagnad för några veckor sedan. Jag hade inte råd att köpa en ny och fick denna billigt av en träningsvän från bruks :laugh:

Oh jaha. Sorry missuppfattade. Men jag tror alla man köper nya är helt täckta :)

Ja, jag kikade på hemsidan för ett tag sedan och det såg ut så på bilderna (att de var täckta alltså), så jag blev lite förvånad när polaren drog fram ett galler ur bilen, men tänkte att jag nog sett fel helt enkelt :)

Är väggen helt täckt? Inga små hål ingenting?

Väggen är liksom regelbar (alla burar har ju ställbart djup) så det finns några hål/springor som skruvarna fästs i. Annars är den täckt.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har nyligen påbörjat jakten på en ny bilbur, eftersom den vi har nu är för stor (!) och det känns svårt att motivera att ha den kvar...
2
Svar
36
· Visningar
4 290
Senast: Blueberry
·
Övr. Hund Nu har äntligen bilen kommit och jag har börjat leta bur. Blev ganska ledsen när MIM burarna är för höga och Proline typ 5 cm för djup...
Svar
5
· Visningar
1 163
Övr. Hund Jag är alldeles snart på väg att köpa kombi och ska köpa en bur till bilen. Jag har bestämt mig för att köpa en dubbelbur av olika...
Svar
5
· Visningar
1 291
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag har börjat drömma lite om att skaffa en till hund, även om det ligger långt fram i tiden innan det är praktiskt möjligt. Det hindrar...
Svar
6
· Visningar
1 372

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka