Ny bil eller laga

Lejonelle

Trådstartare
Allvetande Buke :bow: kan jag få be om ett råd i en bilfråga. Jag har en Toyota som har gått 20.000 mil och som jag hade tänkt behålla ett par år till. Nu sade dom på servicen att kopplingen börjar bli dålig, en dyr reparation. Jag behöver också nya sommar- och vinterdäck. Allt tillsammans slutar väl på 20-25 tusenlappar och då är frågan - kosta på eller byta bil? Bilen har varit bra och bussig på alla sätt men frågan är om det är värt att byta kopplingen, för snart går väl något annat sönder. Och byta bil behöver man ju göra ändå förr eller senare. Ni som röstar för att byta koppling, tycker ni då att jag ska laga den nu eller vänta tills den går sönder? Det kanske aldrig händer.

Allvetande Buke :bow: kan jag få be om ett råd i en bilfråga. Jag har en Toyota som har gått 20.000 mil och som jag hade tänkt behålla ett par år till. Nu sade dom på servicen att kopplingen börjar bli dålig, en dyr reparation. Jag behöver också nya sommar- och vinterdäck. Allt tillsammans slutar väl på 20-25 tusenlappar och då är frågan - kosta på eller byta bil? Bilen har varit bra och bussig på alla sätt men frågan är om det är värt att byta kopplingen, för snart går väl något annat sönder. Och byta bil behöver man ju göra ändå förr eller senare. Ni som röstar för att byta koppling, tycker ni då att jag ska laga den nu eller vänta tills den går sönder? Det kanske aldrig händer.
Jag hade väntat utan att laga tills bilen inte går igenom besiktningarna. Bilen är inte värd att lägga de pengarna på. Om du inte vill vänta på raset så byt bil nu i stället.

Min förra bil hamnade i det läget, däck, krångel med värmen och ett stundande byte av koppling. (min hade förvisso gått 30 000+)
Hade jag varit själv och bara kört mellan hem - jobb - affären hade jag kört den tills den rasade.
Nu har jag småbarn, drar hästtransport och åtta timmars bilfärd till mina föräldrar (åker iaf varannan månad) vilket gjorde att jag valde att byta till en nyare bil.
(jag vet, nya bilar kan också rasa men jag har förhoppningsvis bättre odds med den som är nyare)

Tycker du om bilen, eller snarare modellen?
I så fall kan du ju köpa nya däck, köra tills lådan rasar och därefter köpa en likadan bil till och behålla den gamla som reservdelsbil. Då får du förhoppningsvis ett billigt bilägande ett tag framöver.

Jag tycker verkligen inte att du ska köra med däcken du har tills de blir underkända så som andra skrivit. Bra däck är en säkerhetsgrej, det är värt pengarna.

Var lite i samma läge som dig. Hade en volvo v-70 diesel årsmodell -06 som gått ca 33000 mil. Lite småfix fela tiden men det stora var att växellådan var dålig. Jag övervägde länge och väl att behålla bilen och byta låda eftersom jag gillade bilen i övrigt men valde ändå att köpa ny tillslut. Fick tag i en annan bil och är så himla nöjd med den. Ångrar att jag behöll min gamla så länge.

Åh jag har ett par sommardäck som du kan få;)
De satt på min Toyota avensis 98 års modell som jag älskade, men vandalerna krossade den och försäkringsbolaget kom och hämtade. Däckdimension
185/65R14 Ligger bara och skräpar.

Inga dyra delar, kopplingssats (lamell, tryckplatta och urtrampningslager) c:a 1000 - 1500:- och sen en kvälls "dumskruva". Det där är ju inte ens en utmaning och när jag fyllt 18 hade jag bytt lameller på många bilar hemma i garaget. Billiga däck finns på Blocket. :)

Det är ett alternativ :D
Inget dåligt alternativ alls. :up:

Det är ju så att man väljer sina "strider", jag har ju skruvat mig genom livet så bilar blir så basic för mig så jag tänker inte alls i banorna "problem" medans andra inte vill ta i verktyg och verkstadsutrustning med tång ens. Tur vi alla är olika för alla kan inte bli mekaniker eller kirurger eller kockar. :)

Det här var ett litet projekt jag åtog mig, inte bara byta motor utan helrenovera samt bearbeta delar av den också och just bara för att jag tycker det är kul. :) Finns säkert nån passande diagnos på mig också,,,,,,,,, :angel:

Liknande trådar

Fordon Hej, Ja som rubriken säger - när ska man byta bil? Jag har en Volvo V40 från 2015 som har gått 13’ mil, jag har ägt den 3 år. Rullat på...
2 3
Svar
53
· Visningar
1 649
Senast: Inte_Ung
·
Fordon Jag söker jobb allt vad jag kan och de flesta jobben ligger i stan en timme bort. Pendlingskostnaden blir ju kännbar om jag får ett jobb...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 994
Senast: Snubbelfot
·
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 312
Senast: lillkillen
·
Fritid Nu behöver jag göra mig av med min bil och köpa en annan. Jag kommer inte undan längre. Frågan är bara vad jag ska byta till. Dragkula...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
7 944

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka