Fast när nu vissa envisas med kommentarer om att problemet är att flyktingarna inte får jobb är det tämligen relevant att upplysa om arbetsmarknadsläget. Det är således inte mig du borde vara trött på utan de som har icke realistisk syn på hur problemen ska kunna lösas.
Fast en del av problemet är att asylsökande inte FÅR jobba under tiden asylansökan prövas.
Jag tycker utifrån hur det ser ut lokalt, att det verkar som om många av våra asylinvandrare är väldigt arbetsamma, kreativa, självförsörjande.
Visst finns det många som fastnar i "bidragsträsket" också och visst finns det en attityd att man ska bli försörjd.
Men det vore spännande att se siffror på andelen egenföretagare bland första generationens asylinvandrare.
I "mitt" lilla samhälle om ca 2500invånare finns en blomsteraffär, en konsumaffär (som inte räknas i det här fallet eftersom det inte är en egenföretagare som startat), en klädbutik, två pizzerior, en antikaffär (med internationellt rykte), en tatueringsverkstad, två bilverkstäder och en outletaffär (räknar nu inte de "riktiga" industrierna utan småföretagen som har "butik" eller verkstad.
Majoriteten av invånarna är definitivt inte asylinvandrare.
Båda pizzerior drivs av "invandrare". Antikaffären drivs av en invandrare. Så av åtta lokala "butiker" drivs tre av invandrare.
Ganska mycket, faktiskt!
Hustrun till mannen som driver en av pizzeriorna, har också startat egen firma inne i stan drygt 3 mil bort.