Ny asyllag

Alla tror ju att den här nya lagen bara ska gälla i 3 år. Men det kommer inte att bli så. Både M och SD vill att lagen blir permanent och kanske ännu mer hårdare mot flyktingarna. Nu kommer ju lagen att gälla över kommande val och som det ser ut så vinner ju Alliansen valet och då kommer nog SD in i samarbetet :D

Just den här lagen kommer väl att gälla i tre år.
Men precis som du skriver, finns det ett riksdagsval 2018 som en okänd variabel.
Beroende på hur flykt- och konfliktsituationen ser ut i världen, kan lagen komma att permanentas, eller så ändras den helt och man hittar på något nytt.
Vad som blir utfallet av riksdagsvalet vet varken du eller jag - eller någon annan. Två år innan är det i mina ögon rätt ointressant vad opinionsmätningarna visar.

Nu är jag inte riktigt med.
Menar du att det är "norm" att vilja begränsa asylinvandringen, eller begränsa anhöriginvandringen eller ha tidsbegränsade uppehållstillstånd?

Det är ju åtminstone inte riktigt politiskt korrekt att i Sverige uttrycka den uppfattningen högt bland människor man inte känner. Inte förrän nu, när det inte enbart är SD som ger uttryck för uppfattningen.

Det har ju länge varit ganska illa sett att uttrycka sig kritiskt mot asylinvandringen.

Personligen ser jag en hel del problem med "integrationen" där vi (Sverige) inte lyckats så väl. Segregerade bostadsområden där det finns områden där svenska knappt är förstaspråket, socialt utsatt med hög kriminalitet, mycket gäng-bråk (Hisings Backa i Gbg till exempel), hög arbetslöshet både bland unga vuxna och äldre vuxna.
Dåliga språkkunskaper som förstärkt segregationen.

Jag ser problem som det är nu att asylsökande "egentligen" inte får lära sig svenska redan under asylprocessen. Om det vore kort handläggningstid så tycker jag att det vore rimligt, men när man kan vistas på asylboende i väntan på handläggning i flera år, så är det vansinne att inte få språkundervisning under tiden. Praktik på någon arbetsplats vore också bra: inte som arbetslivsintroduktion men för möjligheten att träffa svenskar och höra svenska språket. Det skulle ge mycket större möjligheter till "integration" när väl uppehållstillstånd medges. Och för dem som får avslag, så har det säkerligen inte varit till nackdel att ha någon vettig syssla under väntetiden.

För ett vettigt asylmottagande med förutsättningar för vettig integration, krävs det att organisationen är dimensionerad efter antalet asylsökande. Eller möjligen vice versa: man tar emot "lagom" många asylsökande som organisationen mäktar med.

Jag syftar på normen att vara förespråkare av s.k. generös flyktingpolitik som ju varit rådande under senaste åren. Om fakta hade beaktats hade dessa tankar slaktats illa kvickt, nu fick de istället styra landet med kännt resultat. Det hela kulminerar i att Sverige välkomnar världens flyktingar men efter det att de genomfört den farliga resan genom Europa får besked om att de måste resa tillbaka.

Sveriges generösa flyktingpolitik har inte varit bra för våra invandrare, den har inte varit bra för svenska folket och den har inte heller varit bra för flyktingarna. Däremot finns det individer som byggt sig ett varumärke som generösa och givmilda på dessa gruppers bekostnad

Senast ändrad:
Jag syftar på normen att vara förespråkare av s.k. generös flyktingpolitik som ju varit rådande under senaste åren. Om fakta hade beaktats hade dessa tankar slaktats illa kvickt, nu fick de istället styra landet med kännt resultat. Det hela kulminerar i att Sverige välkomnar världens flyktingar men efter det att de genomfört den farliga resan genom Europa får besked om att de måste resa tillbaka.

Sveriges generösa flyktingpolitik har inte varit bra för våra invandrare, den har inte varit bra för svenska folket och den har inte heller varit bra för flyktingarna. Däremot finns det individer som byggt sig ett varumärke som generösa och givmilda på dessa gruppers bekostnad
Det som är bra med den här lagen är att den är TYDLIG. Inga permanenta uppehållstillstånd ges bara om dom har ett jobb att försörja sig på. Alternativt skyddsbehövande ska inte ha rätt till återförening. Möjlighet till uppehållstillstånd för "övrig skyddsbehövande" tas bort. Flyktingar med tidsbegränsade uppehållstillstånd ska bara få återförenas med sin kärnfamilj. Med den här tydligheten blir det sen inget hallabaloo den dan dom får ett avvisningsbeslut eller utvisningsbeslut. Ingen ide att överklaga till migrationsdomstolen alltså

Jag tycker att det är hemskt mot flyktingarna. Tänk er själva att ha lyckats fly från is med livet i behåll och ha sin familj fast i kriget och så kommer en sån här lag. Jag hade aldrig orkat leva med alla dessa motgångar, rädslan och stressen.
Jag hade säkert gett upp hoppet.
Men sen är det otroligt många som utnyttjar syrienkriget för att ta sig in i europa på falska grunder. Jag träffade några så kallade flyktingar som kom från Turkiet! ? Dom har varit här i 14 månader och när jag frågade vad dom gör så sa dom "ingenting, vi har semester haha "

Jag har mest träffat turkar här i stan samt en från Marocko som blev avvisad till Schweiz vilket han sa var Skit. När jag frågade varför så sa han att det var tuffare där. Ogillade den attityden. Han ville till sverige men jag tycker att man ska ge företräde åt flyktingarna från Syrien speciellt då det knappast är krig i Turkiet eller marocko

Så här är det: Den nya lagen gäller från den 20juli MEN den gäller även retroaktivt för flyktingar som sökte asyl från den 25nov 2015. Så det hjälper inte att flyktingarna skyndar sig hit för den 20juli i år :angel:

Jaså. Jag har läst att för de med flyktingstatus gäller den från 20 juli, det är för de alternativt skyddsbehövande den gäller retroaktivt.

Jag har mest träffat turkar här i stan samt en från Marocko som blev avvisad till Schweiz vilket han sa var Skit. När jag frågade varför så sa han att det var tuffare där. Ogillade den attityden. Han ville till sverige men jag tycker att man ska ge företräde åt flyktingarna från Syrien speciellt då det knappast är krig i Turkiet eller marocko

Jag tror du kan ha missat en viss kille vid namn Erdogan... Honom är det nog en och annan som behöver fly ifrån. Även om det inte är brinnande krig, som i Syrien.

Alla som flyr gör det av olika skäl, inget av dessa ska rangordnas. Varje orsak är lika viktig för den enskilde personen.

Edit: och att inte alla väljer att vara ärliga med orsaken till varför de flytt för vilken random person som helst har jag full förståelse för. Varför ska de lita på att de inte ska bli angivna för vem det nu är de flytt från?!

Tvivlar på att h
Samtliga skulle ha sett mig som spion åt is eller erdogan. Tror du på det du skriver själv eller?

Att det finns rika unga vuxna som låtsas vara på flykt för att ta sig in i EU är knappast någon nyhet. Jag tycker att det är förjävligt att folk utnyttjar andra människors tragedier för att "ha semester " på skattebetalarnas bekostnad när andra människor stängs ute el inte får en chans att fly det värsta krig vi sett på länge.

Varför ha en sån attityd om man nu flytt någon? När jag frågade om dom sökt jobb så sa dom nej dom kan inte tyska. Nu råkar jag ha pratat även med syriska flyktingarna som jobbar åt röda korset mot matkuponger med en helt annan attityd, han jag träffade med visade bilder på hur han slogs mot is (försvarade stadsgränsen som krypskytt ) och han var märkbart traumerad. Han är 18 år och oerhört stark trots att ha lämnat hela familjen. Det gjorde mig så ledsen av att sitta och umgås med honom (bjöd på McDonalds för att prata lite till ). Då blir man såklart förbannad när folk med sån obehaglig attityd påstår sig vara flyktingar. Du var inte där så du kan knappast påstå att turkarna flydde erdogan.
Jag tror du kan ha missat en viss kille vid namn Erdogan... Honom är det nog en och annan som behöver fly ifrån. Även om det inte är brinnande krig, som i Syrien.

Alla som flyr gör det av olika skäl, inget av dessa ska rangordnas. Varje orsak är lika viktig för den enskilde personen.

Edit: och att inte alla väljer att vara ärliga med orsaken till varför de flytt för vilken random person som helst har jag full förståelse för. Varför ska de lita på att de inte ska bli angivna för vem det nu är de flytt från?!

Men det är just det som är så bra med den nya lagen. Vi rangordnar kriterierna för att kunna få tillfälliga uppehållstillstånd. Vad som sen är viktigt för den enskilda individen bryr vi oss inte om längre, enligt nya lagen. Även om det är synd om dom så är inte det ett giltigt skäl för att få uppehållstillstånd längre

Vi kan väl i alla fall konstatera att om barnkonventionen ska bli lag i Sverige från 2018 har vi en hel del att jobba på tills dess eftersom dessa lagar går rakt emot den. Det är kvinnor och barn som drabbas av dessa lagar.
Just nu bryr vi oss inte om detta enligt den nya lagen

?
Vad har det med att göra att du insinuerar att du vet vad jag har röstat på

Antar att man avser att SD också är ett parti.

Men sanningen är ju att vi ALLA har varit med och röstat fram den regering vi har, och den fördelning av politisk färg som sitter i riksdagen.
Det fattas en massa beslut som vi var och en av oss inte gillar, ibland för att vi har annan grunduppfattning och ibland för att de som beslutar har annat beslutsunderlag än den information vi själva sitter med.
Ibland för att de "måste" ta obekväma beslut som de inte själva gillar heller, av olika skäl.

?
Vad har det med att göra att du insinuerar att du vet vad jag har röstat på
Ja men du har ju varit med o röstat fram och gett ditt förtroende till den Riksdag som vi nu har. Å nu har Riksdagen beslutat om att strama åt flyktingarna och dess anhöriga som vill ta sig in i landet. Det är ju bara att acceptera detta demokratiska beslut.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka