Nu är jag inte riktigt med.
Menar du att det är "norm" att vilja begränsa asylinvandringen, eller begränsa anhöriginvandringen eller ha tidsbegränsade uppehållstillstånd?
Det är ju åtminstone inte riktigt politiskt korrekt att i Sverige uttrycka den uppfattningen högt bland människor man inte känner. Inte förrän nu, när det inte enbart är SD som ger uttryck för uppfattningen.
Det har ju länge varit ganska illa sett att uttrycka sig kritiskt mot asylinvandringen.
Personligen ser jag en hel del problem med "integrationen" där vi (Sverige) inte lyckats så väl. Segregerade bostadsområden där det finns områden där svenska knappt är förstaspråket, socialt utsatt med hög kriminalitet, mycket gäng-bråk (Hisings Backa i Gbg till exempel), hög arbetslöshet både bland unga vuxna och äldre vuxna.
Dåliga språkkunskaper som förstärkt segregationen.
Jag ser problem som det är nu att asylsökande "egentligen" inte får lära sig svenska redan under asylprocessen. Om det vore kort handläggningstid så tycker jag att det vore rimligt, men när man kan vistas på asylboende i väntan på handläggning i flera år, så är det vansinne att inte få språkundervisning under tiden. Praktik på någon arbetsplats vore också bra: inte som arbetslivsintroduktion men för möjligheten att träffa svenskar och höra svenska språket. Det skulle ge mycket större möjligheter till "integration" när väl uppehållstillstånd medges. Och för dem som får avslag, så har det säkerligen inte varit till nackdel att ha någon vettig syssla under väntetiden.
För ett vettigt asylmottagande med förutsättningar för vettig integration, krävs det att organisationen är dimensionerad efter antalet asylsökande. Eller möjligen vice versa: man tar emot "lagom" många asylsökande som organisationen mäktar med.