Då var det klubbat, klappat o klart med nya åtstramningar för flyktingarna. Med överväldigande 240 ja röster mot endast blygsamma 45 nej röster antogs lagen på ett demokratiskt sätt för att kraftigt minska asylsökanden och invandringen. Endast tillfälliga uppehålltillstånd och nästan ingen anhöriginvandring kommer att medges. Eftersom det inte finns några jobb här så kommer det heller inte att ges några permanenta uppehålltillstånd eftersom försörjningsplikten gäller för att få permanent uppehållstillstånd. Så det hela löser sig självt nu och den nya lagen ska väl ändå bidra till att man inte söker sig hit längre. Så hur ska nu MP förklara sig för väljarna dom som är så flyktingvänliga?
Det var ju ingen överraskning att resultatet skulle bli att nya lagen går igenom.
Man kan i sammanhanget fundera lite över handläggningstiderna (migrationsverket har för mycket att göra och för få människor som ska göra jobbet): i tre år ska den nya lagen gälla.
Men för vem?
Jag menar: en del asylsökande har funnits i Sverige i ganska många år utan att deras ansökningar är färdigprövade (de intervjuade en sådan kvinna på radio igår). Gäller lagen även dem?
Gäller lagen dem som KOM under tiden lagen gällt?
Kommer den att gälla retroaktivt?
Och när den upphör: gäller den fortfarande dem som kommit medan den funnits, men som ännu inte fått sin sak prövad?
Jag ser att vi "måste" begränsa asylinvandringen på något sätt: det skulle inte fungera att ta emot 150000-200000 personer varje år. Vi har inte kapacitet eller resurser.
Och ja, jag erkänner. Som ensamstående medelålders heltidsarbetande självförsörjande självständig kvinna är jag inte helt förtjust i en del av de strömningar som följer med vissa invandrargrupper hit, där mer muslimska traditioner verkar tillåtas i Sverige. Som ökad könssegregering.
Jag är bekymrad över att jag flera gånger varje vecka träffar på människor som bott i Sverige i ca 20 års tid men som ändå behöver tolk eftersom de inte förstår svenska.
Rasist?
Nej, det tycker jag inte.
Men man kan inte blunda för att asylinvandringen förutom att antagligen faktiskt vara berikande, också för med sig - och har fört med sig -- en del problem.