NV-hästinriktning Naturbruk-NV

M

millansnillan

Någon som gått de linjerna eller den vanliga natur?

Vilken linje gick ni på, var det mycket pluggande (eller ja, hur mycket), och vad tyckte ni om linjen?
Om ni var tvingade att gå om gymnasiet igen vad skulle ni välja då?
Vad tänkte ni söka för jobb och vad blev ni?

Går bara i åttan men vet inte riktigt än. Har kommit på iallafall att jag vill bli veterinär (har jag viljat bli sen jag var 6 år). Hade tänkt att försöka komma in på Naturvetenskap med hästinriktning. Men kan bli veterinär med bara den linjen eller får man läsa till ämnen. Eller kan man välja de ämnena i de vanliga valen?

Sv: NV-hästinriktning Naturbruk-NV

DET undrar jag med!

/En annan åtta, och ev blivande veterinär ;)

:bow: Äntligen någon mer som funderar på det! När alla andra säger "Sam", "Teknik", "Media" och man själv säger att man blir veterinär genom natur så ser de på en som om man var en alien :crazy:

http://www.gymnasieguiden.se/ hittade jag en del fakta. Men det står ju inte om vad någon tycker. Hittade en artikel om det från gymnasiet jag helst vill läsa på: http://www.dalslanningen.se/artikel/arkiv.asp tryck på "Lillerud och hästar" i den blå menyn. Där fick med en någorlunda uppfattning.
Vet jag inget annat så tar jag nog det men man vill ju höra mer om hur det är. Folk kan ju tycka så olika.

Hej!
Jag går Naturbruk: Turism med NV-inriktning. Valde inte turism för att jag verkligen ville gå det, men på min skola (som är pendelavstånd hemifrån) finns det Jakt, Skog, Turism. Så valet var enkelt Är dock jätteroligt, är ute o reser och lär oss en massa som man har nytta av i sitt liv.
Började på Plönninge utanför Halmstad först. Ridsport med NV. Perfekt! Slutade dock o flyttade hem. Orsaken är att jag inte vill bo på internat, utan hemma. Annars verkar den utbildningen superkul!

Jag har gått vanlig NV ett helt år oxå, men det var alldeles för tufft och tråkigt (roligt med häst, turism mm som variation i NV-vardagen)

Om du går NV så har du behörighet!
Det krävs:
- matematik D
- fysik B
- kemi B
- biologi B
- svenska B
- engelska A

Och du måste ha 20,0 (alltså MVG rakt över..)
Fast dem tar ju även in på Högskoleprovet.

Lycka till med vad du än väljer!
Även om du kommer på att du inte vill bli vet. så är det ALLTID bra att ha NV-kurserna med sej i bagaget!

Sen måste jag fråga: Var det svårt att komma in på de olika kurserna? Hur stora var klasserna?

Vet att det är olika men man kanske kan veta på ett ungefär då.

Jag går på Tenhultsnaturbruksgymnasium, om man vill kan man läsa NV inriktning om man vill (utan språket då). Tycker att de är jättebra här. Sök på tenhult på leta så hittar du nog hemsidan. Pma gärna om det är ngt du undrar över.

hej.

jag går första året NVNV.

har lätt för mig så det blir inte överdrivet mycket plugg, ett par timmar i veckan om jag jobbar bra på lektionerna.

det är absolut ingen linje om man är skoltrött. men jag tycker den är perfekt efterssom nanurvetenskap är något av det roligaste jag vet ;)

skulle absolut inte valt annorlunda..

Jo, jag är rätt så skoltrött redan nu så därför tror jag inte att jag skulle klara av NV/NV :crazy:

då är det kanske ingen bra idé. kanskeen naturbruksskola skulle passa. fast då brukar man få bo på internat, men det gör kasnke inget?

Hej!

Jag läste naturbruksprogram med hästinriktning och naturvetenskap, och läser just nu på vet-programmet. Jag tyckte det var ett mycket bra program och rekommenderar det verkligen. Dock kan det vara svårt att få lika höga betyg som om man läser enbart NV eftersom t ex ridning finns med som ämne och iallafall på min skola var man tvungen att rida på svår nivå för att få MVG i ridning...
Vilket skola är det du/ni funderar på?

Jag går Naturprogrammet och har specialidrott ridning som tillval... själva programmet är rätt så tufft och jobbigt... men med ridningen så blir det ju lite roligare...
:bump: :banana: :bump: :banana: :bump:

Lillerudsgymnasiet i Värmland.

Ämelie: Vart går du?

Jag gick vanliga naturvetenskapliga programmet med inriktning natur. Det var mycket pluggande. Har alltid haft lätt för mig i skolan men fick slita rejält och verkligen jobba för mina betyg (gick iofs. ut med kanonbetyg).

Jag trivdes kanonbra med de flesta lärarna, klassen var underbar :love: och de flesta ämnena var intressanta (men det krävs ju att man tycker om att plugga och är intresserad av matematik och naturvetenskap). Visst fanns det stunder när man undrade hur i fridens dar man hade hamnat där men skulle jag börja gymnasiet nu och välja program skulle jag inte tveka en sekund; en gång naturare alltid naturare helt enkelt. :D Min erfarenhet är att naturvetarprogrammet brukar ha klasserna med bäst sammanhållning och trevligast stämning och det är nog inte så konstigt för det är väldigt många spännande människor som väljer att läsa natur.

Jag valde natur för att jag alltid haft en dröm om att bli veterinär. Ska söka i höst, får se om jag kommer in. Annars blir det nog något inom miljövård eller astronomi. The sky's the limit, speciellt om man gått natur med tanke på att det ger bred behörigt och är väldigt eftertraktat ute i "verkligheten". Det finns någon slags stämpel på natur som att vara snobbigt/pluggigt och det ligger nog, tyvärr, en del i det. Det är ett väldigt tufft program så man måste verkligen vara beredd på att lägga ner mycket jobb på skolan, men har man drömmar om att bli veterinär är man nog motiverad sedan innan. Och i och med att man läser många "svåra" ämnen blir man lätt stämplad som lite "snobbig" men det bottnar nog mer i avundsjuka hos omgivningen, det är ett val som så många andra att läsa naturvetarprogrammet och det bidrar till att man blir allmänbildad (om man pluggar då... :angel: ) och det tenderar ju att sticka i ögonen på vissa människor. :(

Nu har jag svamlat på tillräckligt men jag kan bara säga att väljer du natur så gör du både ett roligt och ett smart val oavsett vad du väljer att läsa senare. Se fram emot tre tuffa, händelserika och underbart minnesvärda år på gymnasiet. :bow: Har du fler frågor är det bara att PM:a.

Jag är nog väldigt dum men som jag läser det så frågar du om man kan bli veterinär genom att läsa NV på gymnasiet? Det är ju en 5,5 års högskoleutbildning?

Fast nu kom jag på att du nog menar om man blir behörig att söka till vetrinärhögskolan genom att läsa NV? Det kan jag säga att man blir men det krävs 20,0 alltså enbart MVG i alla ämnen för att komma in. I alla fall har det varit så de senaste åren. Då är det en del plugg men inte oöverkomligt tycker jag iaf..beror ju på vad man gillar för ämnen, har man lätt för matte så är det ju enklare.

Fast på veterinärutbildningen är det ju väldigt mycket annat än hästar. Man läser ett år med smådjursvård och sådant och endast ett år av de fem och ett halv är verkligen hästar..

Vill man hålla på med hästar men inte läsa till veterinär kan man ju läsa till Hippolog eller någon annan av SLU:s utbildningar. Det finns massor och många av dem verklar himla roliga!

www.slu.se

Jag igen :crazy: Vill bara säga att natur behöver inte alls vara så himla jobbigt även fast man vill ha bra betyg. Det handlar ju inte om att man måste sitta flera timmar om dagen om man har hyfsat lätt för sig. Är man bra på matte men inte tycker att det är så lätt att läsa så kan ju natur vara enklare än sam. På Sam måste man ju lära sig en massa trista saker utantill medan det på natur oftast räcker att fatta en formel eller så och när man väl gör det så är det enkelt. Tror mer att det handlar om vilka ämnen man tycker är roliga än om natur är svårare än något annat. I min naturklass var det väldigt ont om trista pluggisar, tycker jag iaf. Fast jag gick ju natir med räddningstjänstinriktning, leka brandman en dag i veckan var helskoj :-)

Jag upplever att många är rädda för natur i onödan bara för att man tror att det är så himla svårt. Och som någon sa: Går man natur så är "the sky the limit" då finns inga begränsningar när man ska plugga vidare.

TAck alla som svarat (och ni får gärna fortsätta att svara)

Nu vet jag vad jag vill. Ska försöka komma in på NAtur med hästinriktning och jag ska klara det! :D

Någon som vet vad man behövde ha för poäng för att komma in där förra året? På ett ungefär och på olika skolor (antar att dte är olika?)

jag går andra året NVNV

tycker inte det är speciellt jobbigt, kemin kan vara ibland, men det går. och jag pluggar inte speciellt mycket,har varit lite lat på sistone..
har ruskigt lugnt schema, sovmorgon 3 dagar i veckan. 3 timmars hål på onsdagar..o hyffsat lugn torsdag.
det som är bra med natur är ju att du i princip kan söka till vad du vill efter gymnasiet.

går nv mest för att jag inte vet vad jag ska bli...:P

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 124
Senast: Rosett
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag inte kan få bort från hjärnan som jag blir så jävla ledsen för är att det är så JÄVLA orätt vist 😭 För att egentligen så...
Svar
18
· Visningar
1 972
Senast: LiviaFilippa
·
Skola & Jobb Hejsan! Jag är en 15-årig tjej som går i nian och det innebär att gymnasievalet snart nalkas. Jag tycker mycket om skolan och jag...
2
Svar
22
· Visningar
3 491
Senast: macbeth
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 779
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar