Nutramigen...

LitenIsa

Trådstartare
Någon som har barn som äer nutramigen? S är troligen mjölkallergisk då hon kräks får ont i magen och utslag kring munnen då hon får i sin något med mjölk. Ska till en barnallergiläkare nästa vecka och fram tills dess fick vi rådet av honom att testa mjölkfritt för att se om det blir bättre.

Eftersom hon i dagarna blir 6 mån så skulle vi proga enagos mjölkfria välling men den är restad i hela sverige och kommer inte finnas i butik förrän tidigast v30. Fick då rådet att köpa nutramigen på apoteket men den smakar ju ve och förbannelse rent ut sagt;). Saga blåvägrar och jag förstår henne:D.

Någon med erfarenheter? Vänjer dem sig vid smaken? Känns ju grymt att försöka ge henne när hon klöks av det.

Jag ammar fortfarande men pga halvdålig viktuppgång skulle hon behöva få i sig något annat med. Gröt och mat går otroligt segt, får i sig max nån matsked åt gången.

Sv: Nutramigen...

Rasmus åt nutramigen en period, jag blandade det med bröstmjölk i början.

Du kan väl fortsätta försiktigt med gröt, kanske kopplar hon att gröt är bättre än äcklig ersättning ;) Hur är det med vanlig mat?

Rasmus kräktes jämt som liten och vi fick börja med mat och gröt när han var 3½ månad gammal.

Hon äter mjölkfri gröt så den tål hon ju iallafall. Bara det att hon fattar inte riktgt hur man ska göra. Hon försöker sörpla i sig från skeden. Så hon får inte i sig så mycket i taget.

Hon kräktes ytterst sällan när hon var riktigt lliten. Hade dock mycket magknip. Kaskadspyorna kom först då hon började med vanlig gröt (nestles milda havregröt som innehåller mjölkskumpulver) samt när hon åt nan. När hon utsattes för mjölken på det viset reagerar hon nu även på min mjölk om jag äter eller dricker mycket mjölk då får hon utslag runt munnen.

Har faktist inte tänkt på att blanda med bröstmjölk:o det kan jag ju prova, men jag tvivlar på att den vidriga smaken försvinner:D.

det ska finnas andra mjölkfria ersättningar - vet att läkaren tyckte att det inte var någon ide att prova nutramigen ens när storskrutt var liten eftersom han var så gammal då (8 mån) och antagligen skulle vägra det... vi fick en burk prosobee - sojabaserad ersättning istället (men det här var 9 år den)... man kan även prova att sockra nutramigenen så att de tar den och sen fasa ut sockret... (rekommenderades när storskrutt var liten i alla fall)

Båda mina har vägrat allt i nappflaska, så jag har ammat (och ätit mjölkfritt) och sen gett mjölkfri mat... men det är ju knepigt om man inte har tillräckligt med mjölk...

Min lilla på snart 9 månader äter nutramigen. hon skrek, blev hård över buken samt fick hårt bajs av NANen så vi fick rådet att byta till nutran. Hon blev en helt annan bebis så vi har fortsatt med den, men vi har den på recepet så blir det inte så dyrt.

Hon har alltid slukat den med hull och hår, aldrig tyckt den smakar illa.

Du vet väl att det finns en nutramigen från 6 månader nu? Det ska vara bättre smak i den så testa om du inte gjort det :)

Vi fick rådet av bvc att införa lite mjölkprodukter i Isabelles kost nu för att se om hon fortfarande är allergisk, med tanke på att det är vanligt att små reagerar på mjölk när dom är nyfödda/mindre men inte senare. Å det verkar funka bra. Hon äter yoghurt varje dag och hon har inte reagerat på det, men vi tar det lilla lugna ändå så hennes mage får vänja sig. Jag tror att skulle vi byta välling nu så skulle hon troligtvis reagera igen eftersom det blir en mjölkchock för hennes mage då, men inte om man bara tar lite i taget.

Hoppas för eran skull att hon snart vill ta vällingen. Äter hon välling nu så kanske du kunde blanda den 50/50 med den andra till ni gjort en hel övergång. Vet inte om man "kan" det men testa går ju alltid.

Visste inte att det fanns en annan nutra från 6 mån. Blev lite satta på pottkanten när enagos mjölkfria välling inte fanns att få tag på.

Jag provar lite under veckans gång så får vi se vad läkaren säger nästa torsdag.

RIA: Hon äter ingen välling alls ännu och jag vill inte blanda med nan då hon får problem med magen, utslag samt slem i luftrören av den.

Tydligen vanligt att mjölkallergi och luftrörsproblem hänger ihop. Någon som har det så med sina barn?

Visste inte att det fanns en annan nutra från 6 mån. Blev lite satta på pottkanten när enagos mjölkfria välling inte fanns att få tag på.

Jag provar lite under veckans gång så får vi se vad läkaren säger nästa torsdag.

RIA: Hon äter ingen välling alls ännu och jag vill inte blanda med nan då hon får problem med magen, utslag samt slem i luftrören av den.

Tydligen vanligt att mjölkallergi och luftrörsproblem hänger ihop. Någon som har det så med sina barn?

Jo, nutramigen 2 heter den, kom ut för bara 2-3 månader sen på marknaden. Isabelle äter den nu.

Nej, har hon inte ätit någon välling alls innan så ska du inte hålla på att blanda!

Här finns det ingen mjölkfri gröt att få tag på längre, men det gör inte så mycket än då Isabelle vägrar annat än välling och yoghurt...men vill gärna att den ska finnas tillgänglig så snart hon känner sig redo för lite mer mat.

Här finns iallafall mjölkfri gröt. Fick även hem nån reklam från semper om att de ska börja göra mjölkfri gröt.

Skönt att er lilla verkar ha växt ifrån sin allergi. Då finns det hopp om att även min gör det så småningom.

Kan du inte koka egen välling och gröt som man gjorde förr och använda havremjölk istället för vanlig mjölk? Gröten är ju bara havregryn och vatten. Ha en saftig klick med fett i bara.

http://www.coopkonsum.se/includefil...eID=180&sSideNavn=Recept+kort&iOpskrift=34001

1 dl vatten
2 dl mjölk, 3 %
1 msk vetemjöl
1 tsk socker
½ tsk smör eller margarin

Ett annat recept, en mamma vars barn inte åt något alls hon erbjöd och blev prickig runt munnen.

1 ½ dl. vatten
1 ½ msk. skrädmjöl *
1 msk. outspädd äppeljuice *
1 tsk. rapsolja ( den ekologiska smakar för nötigt, det blir grässmak åt den, så vi kör på svensk rapsolja istället)
1 dl. havremjölk *
1 msk. nyponpulver *

Som vanligt är ingredienser markerade med * ekologiska i vårt kök!

http://ekoblogg.blogg.se/2009/may/valling-recept.html

Senast ändrad:

Här finns iallafall mjölkfri gröt. Fick även hem nån reklam från semper om att de ska börja göra mjölkfri gröt.

Skönt att er lilla verkar ha växt ifrån sin allergi. Då finns det hopp om att även min gör det så småningom.

Aha, då kanske det kommer ut något nytt i butiken snart då, får hålla ögonen öppna :)

Ja, det är skönt att hon tål yoghurten. Så förhoppningsvis så har hon växt från det men vi tar det lugnt ändå ifall ifall. Kanske bara visar sig vid en större mängd mjölk. Jag är också känslig för mjölk men har dock aldrig gjort något allergitest. Men äter jag för mycket mjölkprodukter en dag så får jag grymt ont i magen och även dålig i magen. tål inte mcdonalds milkshake (men tar en sup då mannen köper) utan då får jag magknip på en gång. Men mycket annat fixar jag så tror det är mängden som är avgörande för vissa också.

Hoppas din lilla också växer ifrån det!

Hittade ett recept idag på kvantum. Hängde därt vällingen brukar st och det var med sinlacs grötpulver som grund. Ska testa det frammåt kvällen.

Dina två recept sparas också för framtida bruk:D

Nestle har en mjölkfri ersättning som heter Althera som ska smaka som andra ersättningar. Om din dotter inte vill ha Nutramigen vill säga...

Okej.

Säljs den också på apoteket eller? Finns inte på vårt kvantum iallafall.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka