V

valborg

Hur "säkra" svar kan man få? Jag vet att det är olika riskfaktorer som vägs samman och att man får riskbedömningar tex 1:135 eller 1:2350 och att de över 250 rekommenderas Fv-prov. Men kan man få ett väldigt tydlig riskbedömning som 1:2 eller 1:10?

Orsaken till min fråga är att jag fått veta att jag har 2 stora myom som troligen gör det svårt att ta fostervattensprov. Min sambo vill att vi ska försöka få NUPP trots att det inte finns i vårt landsting för att få någon vägledning.

Jag misstänker att det i alla fall inte gör någon nytta eftersom jag troligen pga av ålder (40) i alla fall kommer under 1:250. Och när ska man tycka att det inte är värt risken att föda barnet? 1:10 känns fortfarande som att det är värt risken för mig efter som jag troligen inte får så många fler chanser.
 
Sv: NUPP-test

Jag är inte säker på att jag förstår frågan. Men vad jag fick veta är NUPP-test 80% säkert. Dvs visar rätt i 80% av fallen.

Pga detta valde vi att göra fvp istället. Gjorde det i måndags o väntar nu nervöst på svar.
 
Sv: NUPP-test

När vi gjorde var det så att de rekommenderade alla som fick under 1:300 fostervattensprov och hade vi fått så dåligt resultat hade vi gått vidare med det provet för att få veta säkert och utifrån det ta ställning.

Nupp/Kub är väl ett sätt att slippa göra fostervattensprov!
 
Sv: NUPP-test

Jo det där med 80% och 90% med KUB har jag läst. Men då handlar det om att man får veta att ens risk är ganska stor. Dvs större än 1 av 250 eller en av 300 och det är ju fortfarande en rätt liten risk.

Jämför att ta en lott och veta att det finns en vinstlott bland 300, då är chansen ändå inte så stor att vinna.

Vad jag menade var att om jag ändå inte kan ta fv prov har jag bara nytta av ett test som med mycket stor säkerhet visar att barnet är skadat. 1:1 eller 1:2 kanske eftersom jag även om risken är 1 på 10 är beredd att ta den.
 
Sv: NUPP-test

Att det troligen inte går att göra fv prov på mig fast vi vill.

Sambon vill försöka få NUPP för att få någon vägledning.

Jag tror inte att NUPP hjälper oss eftersom vi redan på förhand vet att jag troligen har en risk som är klart större än 1:300 även om jag skulle ha mindre risk än normalt för min ålder.
 
Sv: NUPP-test

Det finns ju blodprov man kan göra också, kolla med BM om det.
Jag tror att du kan få rätt tydligt svar på Nupp i o m att de också kollar näsa, fingrar med mera. Fattas något är det ju klart att det är något fel.
 
Sv: NUPP-test

Ska till BM idag, med sambon. Tyvärr verkar hon inte så kunning överhuvudtaget, därför anlitar jag Buekalos expertisen.

Honn visste tex inte att gravhormonerna kan ligga kvar i kroppen en månad eller mer efter missfall och tyckte att jag kunde ta nytt g-test dagen efter en blödning för att se om det var missfall eller ej.

Hon visste inte heller att navelsträng och moderkaka börjar fungera först i v 10 -12. Hon trodde att det var efter 3 -4 veckor!
 
Sv: NUPP-test

Jag läste om en som fått mindre risk när hon var äldre 37 än när hon var 35. Själv har jag också gjort nupp fick risk 1:1186 och läkaren sa att det var lika stor risk att jag skulle få ett barn med kromosonfel som en tonåring. Jag hade nyligen fyllt 34 när jag gjorde det. Födde en frisk gosse 1 maj.
 
Sv: NUPP-test

Att det troligen inte går att göra fv prov på mig fast vi vill.

Sambon vill försöka få NUPP för att få någon vägledning.

Jag tror inte att NUPP hjälper oss eftersom vi redan på förhand vet att jag troligen har en risk som är klart större än 1:300 även om jag skulle ha mindre risk än normalt för min ålder.

Men kan du inte göra moderkaksprov då?
 
Sv: NUPP-test

Varken läkare eller BM har nämnt något om det, men jag antar att problemet är det samma som för fv-prov. Pga 2 stora myom på utsidan av livmodern har de svårt att hitta ett bra ställe att sticka på. Obs! De har inte sagt att det är omöjligt, bara att det kanske inte går. Om det går eller inte kan de inte säga förrän jag är där för provtagningen. Då får den läkaren bedöma om han vågar sticka eller inte. Det går ju inte att bedöma nu hur mycket myomen växt tills dess.

Har nu varit hos BM och frågat om NUPP. Vi kan inte få någon remiss till det fast det finns i vårt landsting. Bara de som bor i den kommun där sjukhuset finns får det. Vill vi ha NUPP/KUB måste vi söka privat och betala själva.

Denna gång fick jag upplysa den förvånade BM om att det är vanligt att myom växer under graviditeten.
 
Sv: NUPP-test

Tyvärr går det nog inte. Jag bor på en liten ort där det bara finns en bm. Jag får se till att läsa på ordentligt själv istället. Tur att internet finns. Och särskilt buke förståss!
 
Sv: NUPP-test

Nu har jag fått svar från en klinik. Man kan få så "säkra" svar som att risken är 1:2. Dvs 50% risk.

Men det hjälper inte oss eftersom jag måste ha en tid inom 3 veckor och ingen av de två privatkliniker jag hittat har några tider.

Har också fått veta att jag har immunisering mot annan blodgrupp. Det talar ytterligare mot fostervattensprov eftersom det då är större risk för att mitt och barnets blod kommer i kontakt.
 
Sv: NUPP-test

Lycka till, hoppas allt går bra! Det låter mycket på en gång.

jag kan säga att jag hade ett myom på 4 cm vid första ul, men när de kollade några månader senare hade det krympt till hälften. Jag håller tummarna för att det händer dig också.
 
Sv: NUPP-test

Nu har jag i alla fall fått tid för NUPP på en privatklinik. Det känns som att turen har vänt lite!
 

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 921
Senast: shia
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 494
Senast: Kirie
·
Hundhälsa Viktor fick frukost vid 8.30 imorse. Han äter fort och har alltid gjort det. Nu har han flickvännen här och äter lite extra fort, så jag...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
24 387
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Hur gör man då? Mitt 16-åriga sto, som varit i min ägo i 10 år, är en arbetsmyra utan dess like, och älskar att hoppa och arbeta...
Svar
2
· Visningar
2 033
Senast: Balahé
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp