Nummermärkning på hästen

mahlmt

Trådstartare
Någon som har förslag på vad man kan använda för att märka hästar på tävling förutom "griskrita"?
Tyvärr är det i stort sätt omöjligt att få dit färg när hästarna fäller vinterpälsen. Man drar av päls med kritan i stället för att färgen fastnar i pälsen.
// Linda

Sv: Nummermärkning på hästen

Det finns ju grisspray med, men jag är tveksam till om alla hästar uppskattar det.
Sen är ju ett alternativ att klistra fast nummerlappar på baken.

Hästen ska ha nummer när den är naken (endast huvudlag).

Ang spray så fungerar det säkert på distansrävarna men kanske inte så kul för nya, unga o osäkra.
// Linda

Spray låter smart. Det blir ju också ett spexigt inslag på tävlingsdagen när man ska spraya ovana hästar på rumpan. Förslagsvis får den som ska utföra sprayningen ha stålhätteskor, benskydd, hjälm och säkerhetsväst, samt en skylt på ryggen som säger "Säkerhetsavstånd minst tio meter" så inga oförberedda kommer för nära. :rofl:

Men skämt åsido, de flesta hästar är väl vana att bli sprayade med olika saker, även om det inte alltid är helt populärt. Och det skulle ju helt klart vara ett sätt att gå runt vinterpäls-problematiken.

På min egen häst vore det bäst om man kunde spraya nummer på halsen istället för på rumpan, till exempel, för spray är äckligt baktill, men helt okej framtill. Av någon outgrundlig anledning. :grin:

Fast om det blir etablerat med spray så lär nog ryttarna hästarna att acceptera spray, om de inte gör det innan?

Jag kan inte heller komma på något annat än spray heller. Ev men nu börjar det kännas krångligt, så om det finns ngn färg man kan 'svampa' dit, och så får man ha 0-9 i sifferschabloner.

Vattenlöslig går ju inte? Då kommer färgen rinna bort så fort hästen blir blöt. Och det blir det - garanterat.

akrylattäckfärg och pensel.. fastnar som f-n.. men vinterpälsen trillar ju av ganska fort så det är bara att ta några tag med ryktstenen så bör det lossna sen efteråt.. kan ju ta nån timme att torka innan man är good to go och rida genom nån djup bäck..

hudfärgad kirurgtejp då? klistrigt det, jag måste tvätta huden med bensin om det klistret ska gå bort efteråt.. är hästen ljus får man klistra tejpen först och sen skriva med spritpenna på tejpen.. borde väl gå?

eller vänta, vinterpäls sa du? KLIPP in siffran! :idea: klipp in den nere på låret så kan du klippa lågskuren täckesklippning, nästa tävling rakar du in numret precis i kanten, sen klipper upp täckesklippningen lite till..

Det som är bra med fetkritorna är ju att det inte behöver torka med tanke på täcken (lite färgat brukar täckena bli). Samt att det står emot vatten men går ändå bort hyfsat fort.

Har funderat på om man i proppen kan önska (inget krav) nummerbrickor på tränsen. Fast det blir så små siffror då. Kanske är lite dumt med A4 format på tränsnummerbrickor;)

Vad har man för färg till ansiktsmålning av barn?
// Linda

Vad har man för färg till ansiktsmålning av barn?
// Linda

Vattenlöslig.

Är väl inga problem med nummerbrickor? Klarar ryttarna i andra discipliner samt utställning av det vore det väl skit om inte distansryttarna skulle klara av det? ;) Är ju ett bra tag sen det är ryttarens ansvar tillhandahålla nummerbricka, och de kostar typ 20 spänn (de små runda för tränset) och går att köpa bokstavligt talat 'överallt'.

Jag trodde dock det fanns ngn mer 'vits' med den STORA märkning med krita man gör med distansekipage? Behöver det inte vara stort är väl den enkla och billiga lösningen att se till att ryttarna har nummerbricka med sig och fäster på tränset? Alt köper ni in ett antal nummerbrickor och lånar ut mot deposition? Så var det förr när man ställde ut t ex, men fick deponera typ 60 spänn, fick nummerbrickan i sekretariatet, och sen när man efteråt lämnade tillbaka den fick man tillbaka pengarna.

Men som sagt, 20 spänn i 'närmsta affär', och de andra disciplinerna (vet ej ang western och körning) klarar att själv sköta brickeriet, så är det okej med så små brickor är ju det absolut enklast?

Jag tror inte nummerbrickor på tränset är ett alternativ.
Vitsen är ju inte att RYTTAREN ska klara av det, utan att funktionärer lätt ska se vilka hästar är på väg in i grind osv.

Med nummerbrickor på tränsen måste man göra syntest på funktionärerna.

Numrerade schabrak kanske+ I Travet användes förr :plastskynken (fin förklaring:p) med siffran på. Kanske en större variant av dessa skulle kunna fungera?
fast då kommer man ju till kostnaden och det blir säkerligen inte lika roligt längre..

Kan man inte spraya de hästar som "tål" det och krita övriga?

Jo, jag hade som sagt fattat det så, att den stora märkningen på rumpan hade ett syfte. Därför jag blev så förvånad över förslaget med tränsbrickor, dock just det att 'man kanske inte kan kräva det av ryttarna', så det kan man ju.

Men nu har jag löst det :devil: Sådana där 'nummerskyltar' som sitter på en 'pinne' (syntes förr iaf ibland på travet, men satt på selen). Och så får de ha den på tränset mellan öronen ;P

Mena du dom här: http://trav.ifokus.se/Sites/5c5eb461-47cb-4e07-8b10-a8735e6f3d4c/050417_agria.jpg?

Kan bli lite dyrt men en toppen ide. Hörde något att det gick på över 400kr styck och då köpte de ju in en hel del.

Även om man jagar tag på och får gratis av någon travbana så får de inte starta mer än 15st för längre räcker ju inte siffrorna :D

Ska vara om man har sådan tur att sådan där plast med klister bakom fäster på dom.

Ja precis sådana, jag var dock inte riktigt seriös, jag tror inte det skulle uppskattas riktigt, men det är ju vattenfast i alla fall ;P

De där är ingen vidare bra idé då de kan vara rent farliga om hästen slår med huvudet. ( i monté loppen red man utan då dessa användes)
Annars kan man säkert få en hel massa sånna från travet, och sen skulle man kunna ändra siffrorna bara.

Hästen ska ha nummer när den är naken (endast huvudlag).

Åhå - :o så klart!

Men om man har tydliga stora nummervojlockar som syns på håll (med sadel på) kanske det räcker med vanlig nummerlapp på huvudlaget då det enbart är för att identifiera i vet-kontroll. Såå dåligt ser de väl inte där?

I målgång, pliktportar mm finns väl nummerlapp på ryttarna också som syns bra?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 329
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 609
Senast: Lavinia
·
Utrustning Min shettis har märkbart varit störd av sin tjocka päls (väldigt kliig, vill rulla sig när hon rör sig etc), men hon har inte kommit...
Svar
16
· Visningar
1 255
Senast: Ise
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 540
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar