Nummerlappen - var?

R

Real_Life

Var får man ha den, var brukar de flesta har den och var har ni den?
Är det typ tränset, stigbygeln, schabraket..?

Sv: Nummerlappen - var?

Bara man kommer ihåg att ha rätt nummer till rätt häst så spelar det nog inte så stor roll. Men på Shabraket eller på stöveln är nog vanligast. Huvudsaken är ju att den syns och att du ha en på varje sida.

Jag brukar alltid ha det på stöveln eller på schabraket (ibland på stigbygeln istället) men sist jag tävlade (på gladurs regionala i höstas) så fick jag en mindre utskällning av veterinären för att jag inte hade min nummerlapp synlig... (nej, jag brukar inte gå omkring i ridstövlarna vid sjutiden en kall morgon)

Jag var en av de första till henne så hon gav nog upp det där efter ett tag iofs..

Va, ska man ha en nummerlapp på varje sida? :crazy:

Ja, du rider ju i båda varven i en del grenar så en lapp på varje sida! De köps ju oftast i tvåpack!

Ahh denna krångliga islandsvärld :crazy:
Alltså, jag har en sån här vanlig rund nummerlapp som man köper på hööks (vanlig för mig är vanlig i hopp- och dressyrsammanhang) och den köper man lös. Men man måste alltså ha två på islandshäst?! Kan man ha två såna då, eller..?

Jag brukade alltid ha dem (2 st) på stigbygeln, men de blev så böjda efter ett tag att jag slutade med det.
Nu har jag dem på benen/stövlarna.

Real_Life. Ja, det funkar alldeles utmärkt med de runda som man köper på börjes/hööks. Ja, man behöver en på varje sida.

Jag brukar ha mina nummerlappar på mina ben när jag tävlar, men jag har sett nya och "fiffiga" nummerlappar som man kan sy på schabraket eller sätta fast med säkerhetsnålar.
Nummerlappar är ju ett MÅSTE på islandshästtävlingar!

*kl*
Inte för att jag tävlat i några större tävlingar men nummerlapp hos vet har jag aldrig varit med om.

Brukar fästa mina på stigbyglarna.

Kan berätta var nummerlapparna hamnade ;)
Det blev schabraket :D Enklast så tycker jag. Mamma sydde fast dom med några stygn och det fungerade så bra så :D

Små tävlingar räcker med att man kan nr. - identifikation.
Större tävlingar tror jag att man behöver nr.lappen med sig

grejen är att jag har tävlat diverse nationella och varit med på flera SM och har aldrig råkat ut för saken tidigare. Så jag är lite tveksam... men det kan ju vara så att man eg. ska ha det men alla struntar i det! :D Det här var ju en regional hösttävling så den var ju inte speciellt stor... ;)

Det ligger nog något i det.
Att det ska vara så betyder ju inte att det fungerar så.

Man får köpa nummerlappar, det är inget man får, de brukar kosta ungefär 100 kr på plats.

Vad är det för supernummerlappar? :crazy:
15-30 spänn är väl normalt?

Om man är smart nog att köpa dem i en vanlig hästsportbutik ja... ;) Sif gillar att ta ut överpriser på nummerlapparna som säljs via arrangörerna... (och ja, man kan hitta likadana för betydligt billigare peng i vanlig butik)

men va måste man ha nr lapp på en prova på tävling det har de inte ens sagt till om.

de har bara sagt att man ska ha med sig passet och lite andra papper.

Liknande trådar

Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
444
Senast: Blyger
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
763
Senast: Ajda
·
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som...
2
Svar
31
· Visningar
2 117
Senast: Reshästen
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
263
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025