Nu vill jag utvecklas som ryttare - ge mig tips!

bananna

Trådstartare
Vet inte om den här tråden ska ligga här, flytta den gärna annars.

Jag har allt mer börjat fundera på att byta yrkesbana och börja jobba med hästar efter min mammaledighet. Jag har ett drömjobb som jag satsar mot, men för att ens ha en chans att få det krävs att jag först utvecklas som ryttare. (Givetvis är det inte bara detta jobb som jag kan tänka mig, men det känns bra att ha ett mål att satsa mot).

Så, nu vill jag ha lite tips från er här hur ni tror att jag bäst kan komma framåt. Mina förutsättningar ser ut såhär:

Jag har ridit "hela livet" (närmar mig 30), på ridskola och som medryttare. Jag rider mest dressyr och tränar på MSV nivå. Jag har dock ingen egen häst utan har genom åren ridit många olika hästar på olika nivåer. Alternativ som jag funderar på är:
- försöka hitta en välutbilad medryttarhäst och träna privat för tränare. Detta är ju dock inte så lätt att hitta.
- börja på ridskola igen, förutsatt att ridskolan har bra skolhästar.
- praktisera någonstans när min sambo är pappaledig. Det känns kanske som att jag är lite för gammal för det och dessutom har jag ju min son så jag är inte helt flyttbar och dessutom kan jag inte jobba helt gratis.

Det bästa vore ju att hitta ett hästjobb där jag kan utvecklas som ryttare men samtidigt få en rimlig lön, är det omöjligt tro?

Alla tips mottages tacksamt.

Sv: Nu vill jag utvecklas som ryttare - ge mig tips!

Jag tror på att du ska skaffa dig ett "vanligt" jobb och i början jobba med hästar vid sidan om. Hjälpa till i ett stall mot att du tex för rida lektion på en utbildad häst ett par gånger veckan, sen om du fortfarande känner att du kan tänka dig att ta skitjobb såsom att mocka bära vatten + allt annat som ska göras i stall för en ganska låg lön så ta ett jobb som hästskötare.

Kanske är detta att bara se det dåliga med det är faktiskt ofatast såhär det ser ut, usla arbetstider, slitgöra och dålig lön. Fast vi hästmänniskor är ju lite knäppa och många tycker det är värt det bara genom att se hästarna varje dag :D

Det jag vill säga att ett hästjobb kommer inte utveckla dig som RYTTARE men du kommer säkert lära dig en massa runtom!

Senast ändrad av en moderator:

Jo, glömde skriva att jag har redan testat på att jobba i stall, med bara "skitgörat"; mocka, borsta etc. Jobbade ett par månader med det i fjol och jag kan tänka mig något liknande men att jag då även vill ha möjlighet att rida. Och möjligheterna att få ett sådant jobb blir väl troligen större om jag först blir en duktigare ryttare, därav mina funderingar.

Som svar på din fråga säger jag tyvärr Ja.

Du har en extremt minimal chans att få ett arbete med vettig lön.
Praktik lär du inte få någon lön och antagligen även där göra mest skitjobb och lite ridning. Dessutom är de få bra platser som finns eftertraktade som tusan - vilket innebär att om någon vill ta in dig som "skyddsling" ska du visa en sjutusan talang och vilja.
Om du ridit och tränat hästar på MSV nivå och ridit på ridskola tidigare, bör du veta att den skillnaden är så katastrofalt stor att ens tänka på att börja på ridskola försämrar din ridning mer än något annat. ( Mao nej, börja inte på ridskola, komme i mina ögon inte att ge något alls öht )
Det alternativ jag vill påstå är det bästa är att hitta en medryttar häst. Om du har ridit hästar och tränat på MSV nivå tidigare, finns det nog gott om hästägare som vill att du rider deras häst någon dag i veckan. En majoritet av hästägare har hästar på LA nivå som dom säkerligen endast blir glada om någon tävlar och tränar upp till högre klasser ( och du lär dig undertiden ). Att hitta en häst som går GP ( över din utbildningsnivå) är kanske desto svårare.

Vad är det här för pessimistiska svar?
Det är klart att du kan hitta någonstans att rida. Du blir inte rik men om du absolut vill så går det. Det är bara att höra sig för och prova sig fram. Ring till dressyrstallen i trakten och presentera dig, fråga om du exempelvis kan mocka mot en ridlektion iveckan eller nåt. Du lär få några nej innan du får napp, men som sagt, vill du verkligen så...

Jag har inte skrivit att hon inte kommer hitta någonstans att rida.
Det är att ljuga att säga att hon förmodligen kommer hitta ett välbetalt jobb där hon får rida mycket.

När det handlar om sånna saker tycker jag man bör lägga fram alla för och nackdelar?

praktik är skitlön, jag praktiserar nu, får 240 kr/dag, praktisera inte!

men det jag tycker att du skall göra är att du anmäler dig till en dressyrspecialkurs på ridskolan, då på ridskolehäst, där kommer du att jobba igenom grunderna och få hjälp.
Sätt även upp lappar om att du letar hästar att träna och tävla i dressyr, för att utbilda hästen, och skriv med vilken tid du rider och att de gärna får komma och titta på när du rider dressyrlektion.. i början innan du har gjort ditt namn känt kanske du får stå ut med att inte få betalt för att rida en tävlingshäst, men det kommer att komma efterhand när folk börjar komma till dig och vill att du skall få deras häst programriden och få meriter för att öka försäljningsvärdet, även om det då kanske bara handlar om L:A..

och det finns ju dressyrtävlingar varje helg, nånstans, har du 3 dressyrhästar du rider kan du åka varje helg med olika hästar..

Om du är duktig så kanske du kan hjälpa någon uppfödare att rida in/tävla hästar? Det finns många som behöver hjälp med att plocka fram hästar.

Det handlar inte alltid om att vara jätteduktig, utan om att våga rida busiga unghästar och ta hjälp av duktiga unghästutbildare. Då får du förhoppningsvis hästägaren/uppfödaren att betala för träning och tävling, samtidigt som du lär dig jättemycket.

Och jag rekommenderar då ett vanligt jobb vid sidan av, i alla fall tills du fått bra kontakter där du kanske kan få in en fot längre fram.

Jag själv är gravid och har därför en duktig ung tjej som hjälper mig med mina hästar. Hon är både modig och duktig, och jag hoppas hon har tid att åka till träningar/clear rounder med åtminstone en av mina pållar i vår. Synd att du inte bor lite närmare :angel:

Senast ändrad:

Det låter som att du funderat på ungefär samma saker som jag. Hur har det gått för dig?

Nu har jag ju inte bara sambo utan dessutom en liten son, så jag har ju ännu mer begränsade möjligheter. Känns som det kommer bli svårt att hitta något som funkar.

Tack till alla som kommit med bra tips!

Mja, det har inte gått alls. Tyvärr:(

Jag har inte samvete att lämna min sambo med en månadshyra ensam, speciellt inte i dagsläget då det i runda slängar kommer kosta honom 8000/mån. Visserligen söker vi hela tiden nytt boende för att få ner kostnaden till kanske 5000, men det går ju i snigelfart att hitta nytt i en större stad... Dessutom är han ju inte superpositiv till att jag åker iväg heller, och 5000 är mkt även det. Sanningen är ju den att jag kommer inte att dra in några nämnvärda pengar, så att skicka hem en halv månadshyra är inte tänkbart.

Just nu är jag medryttare på en d-ponny men jag vill ju egentligen rida stor häst (är ju överårig med ganska många år). Jag har börjat rida ett hbl och kommer att övergå till att endast rida denna så småningom. Däremot har jag fått sänka kraven lite vad gäller ridningen. Helst hade jag önskat att jag kunde träna någon gång per månad men där hbl står finns vintertid ingen ridbana. Så jag får väl lägga allt inkl mig själv på is ett ganska långt tag framöver. Tråkigt men sant :(

Klart det går, man måste bara leta. Jag sökte praktikplats och ska börja på måndag på ett bra ställe. Det är en ridskola med tävlingsverksamhet. Jag har klargjort att jag inte ens kan alla baskunskaper i skötsel och suttit på en häst 1-2 ggr per år de senaste 5 åren. Jag kan inte ens rida på LC nivå.
Det viktiga var att jag vill lära mig och att jag inte är rädd för pigga hästar.

Så nu ska jag börja där och ska gå mot hästskötarexamen, jag får lära mig att driva en ridskola, ridutbildning och vara med på tävlingar.

Jag är vuxen (nära 30) och är barnsligt förtjust att börja :D Det är ett heltidsjobb, mån-fre med en ganska dålig lön men det är ju bara i 6 mån, lönen ligger på runt 13-14 000 innan skatt.

Jag funderar på varför att skaffa egen häst inte är ett alternativ?

Det låter ju toppen, vad kul för dig! Då känns det inte helt hopplöst ändå, hittar jag något med den lönen du får skulle det nog funka.

Egen häst har jag tyvärr inte råd med - eller tid. Eller, det skulle kanske funka med ett vanligt, välbetalt jobb men då känns det svårt att få ihop tiden med både häst och barn. Det är därför jag hellre vill satsa på att jobba med hästar.

Jag är vuxen (nära 30) och är barnsligt förtjust att börja :D Det är ett heltidsjobb, mån-fre med en ganska dålig lön men det är ju bara i 6 mån, lönen ligger på runt 13-14 000 innan skatt.

WTF?! Det skulle jag kalla BRA lön... herrejisses. Det är vad jag tjänar nu inom vården och jag har knappt råd att tänka tanken på att köpa häst. Skulle jag få samma lön om jag bytte folk mot hästar så skulle jag göra det utan att blinka. Du har ju hittat en guldgruva :eek: (Vart ligger detta ställe? ;))

Jag blev också lite nyfiken på hur du hittade din praktikplats, och var det ligger? Dom kanske vill ta emot en till praktikant när du är fullärd ;)

fullärd! Då kan du nog vänta en 100 år :angel:

Det ligger i Sthlm :D

Alltså, jag räknade så här att skillnaden mellan en hygglig lön minus kostnad för egen häst torde blir snarlik med vad en praktikplats ger i pengar.

Jo, det är klart. Jag har räknat på att jag skulle behöva ca 10 000 extra i månaden för att kunna ha häst och det är kanske ungefär skillnaden mellan vanlig lön/praktiklön. Så visst, det skulle kanske kunna vara ett alternativ att skaffa egen häst men just nu känns det mycket lockande att arbeta med sin hobby. Det är ju inte bara en fråga om pengar heller.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
627
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 693
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar