A
Anders
Så frågan är: Hur kan man få till en ändring?Ja fast dom ser det inte så så då funkar det inte så.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så frågan är: Hur kan man få till en ändring?Ja fast dom ser det inte så så då funkar det inte så.
Det avsätts för lite pengar till vården generellt. Pengarna är ju oxå öronmärkta om vad dom ska gå till. Man måste först och främst se till att vården får mer pengar. Det ligger ju i allas intresse eftersom köerna bara växer.Så frågan är: Hur kan man få till en ändring?
Men hjälper det att bara lägga till mera pengar? Jag tror inte det när man ser hur de medel som finns används, som ex.v. Karolinska.Det avsätts för lite pengar till vården generellt. Pengarna är ju oxå öronmärkta om vad dom ska gå till. Man måste först och främst se till att vården får mer pengar. Det ligger ju i allas intresse eftersom köerna bara växer.
Sen måste det nog prioriteras. Den där nyckelfria hemtjänsten som kostat många många kronor är knappast nyckelfri och fungerar inte, ändå läggs tonvis med pengar på system som inte fungerar och dessutom ger en ökad arbetsbelastning för personalen.
Politikerna skulle behöva gå brevid en dag och se vad som faktiskt krävs av oss i vården. Jag tror dock det är svårt att genomföra.
Jag skrev ju det, det måste prioriteras också men politikerna vill inte lyssna. Därav att man skulle behöva visa dom verkligheten. Lite välkommen tillbaka till verkligheten.Men hjälper det att bara lägga till mera pengar? Jag tror inte det när man ser hur de medel som finns används, som ex.v. Karolinska.
Jag blir så trött. Sverige har blivit "lycka till att lösa det om du blir sjuk!", Jag har alltid trott att vi hade ett skyddsnät... När jag blev sjuk ifrågasätte jag inte en sekund att jag inte skulle få ersättning, jag var ju för dålig för att arbeta och hade en läkare som intygade det!!Jag har faktiskt fått ersättning av FK för sjukskrivning på alla procent i olika omgångar under 365 dagar. Fick dock fylla i nån extra ansökan efter 180 dagar.
Däremot tycker FK att jag inte är berättigad till sjukersättning på deltid, de påstår att jag kan jobba heltid med "ett icke ansträngande jobb". Att min läkare skrivit intyg på det motsatta spelar ingen roll.
De har sagt till mig att jag helt enkelt får bli sjukskriven emellanåt istället .
Så istället för att få ersättning deltid och kanske slippa sjukskrivning på 100% tycker de jag ska krascha totalt emellanåt istället .
När min senaste sjukskrivning gick ut valde jag att ta tjänstledigt på deltid och kunde därmed slippa tjafsa mer med FK, det tog mer än det gav och tjänstledigheten gjorde att jag kunde fortsätta jobba 50% och samtidigt ha ett liv utanför jobbet 1-2 dagar i veckan.
Men vad konstigt. Vilka jobb är inte ansträngande, menade de?Jag har faktiskt fått ersättning av FK för sjukskrivning på alla procent i olika omgångar under 365 dagar. Fick dock fylla i nån extra ansökan efter 180 dagar.
Däremot tycker FK att jag inte är berättigad till sjukersättning på deltid, de påstår att jag kan jobba heltid med "ett icke ansträngande jobb". Att min läkare skrivit intyg på det motsatta spelar ingen roll.
De har sagt till mig att jag helt enkelt får bli sjukskriven emellanåt istället .
Så istället för att få ersättning deltid och kanske slippa sjukskrivning på 100% tycker de jag ska krascha totalt emellanåt istället .
När min senaste sjukskrivning gick ut valde jag att ta tjänstledigt på deltid och kunde därmed slippa tjafsa mer med FK, det tog mer än det gav och tjänstledigheten gjorde att jag kunde fortsätta jobba 50% och samtidigt ha ett liv utanför jobbet 1-2 dagar i veckan.
Fantastiskt påhittigt. Vad är det för "icke ansträngande jobb" som ger betalt?´
Den frågan har jag ställt mig många gånger. Jag tror att det är typ kanslist på ett litet bibliotek. En bibliotikarie har ansvaret för att beställa böcker osv, och kanslistjobbet går bara ut på att serva de ca 20-30 personer som besöker biblioteket under dagen.Fantastiskt påhittigt. Vad är det för "icke ansträngande jobb" som ger betalt?
Jag är med i en grupp på FB, där vissa har fått avslag från FK. Då FK anser att de kan jobba med ett jobb som är icke socialt, där det jobbet inte är stressigt, fria arbetstider osv. Undra vad det är för jobb.Men vad konstigt. Vilka jobb är inte ansträngande, menade de?
Kan man sitta ensam i ett rum och vända papper (bara vända alltså, inte läsa) med vissa pauser, så är man 100% arbetsför mot alla jobb på marknaden enligt en försäkringskassemänniska jag pratade med när jag blev arbetslös mitt i sjukskrivningen.
Skulle jättegärna ha det jobbet och full normallön
De vet ju att det är helt orimligt naturligtvis för såna jobb existerar inte, men av någon anledning så är det så att kan man andas, så kan man jobba. Det finns alltid ett jobb som man klarar av att utföra, oavsett hur låg arbetskapacitet man har pga sjukdom/skada och oavsett det faktum att det är rena fiktiva jobb.
99% av oss har större än 0% arbetskapacitet
Håller med, när jag var som värst i början så åt jag inte på hela dagen, för jag orkade inte gå från soffan till kylskåpet..Inte för att jag vet varför du citerade mig med det där svaret, men under en längre period där så hörde jag till de 1% och ansågs ändå vara 100% arbetsför.
Jag råkar ha det jobbet. Jag förväntas förvisso jobba under kontorstid men det är inte ristat i sten då det finns utrymme för viss flexibilitet.Jag är med i en grupp på FB, där vissa har fått avslag från FK. Då FK anser att de kan jobba med ett jobb som är icke socialt, där det jobbet inte är stressigt, fria arbetstider osv. Undra vad det är för jobb.
Inte för att jag vet varför du citerade mig med det där svaret, men under en längre period där så hörde jag till de 1% och ansågs ändå vara 100% arbetsför.