A
Anders
Om jag bara tar min egen direkta förstahandserfarenhet: Jag behövde för några år sedan en allt-i-allo här på gården, via Arbetsförmedlingen hittade ungefär ett dussin personer i närheten som jag tyckte kunde vara lämpliga. Ingen hög lön kanske , men enligt fackets avtal och med stor frihet när det gällde arbetstider och det ingick dessutom även utbildning inom bygghantverk. Av de personer jag kontaktade var det bara ett par som överhuvudtaget var intresserade (=svarade) trots att de gick på arbetsunderstöd, en person var villig att komma ut och titta, den andra sa redan från början att han var endast intresserad av svartarbete för att kunna behålla ersättningen från a-kassa mm. Samma för den andre fast han berättade först efter att han varit här. Två av personerna som inte svarade fick jag i efterhand reda på arbetade på andra ställen svart samtidigt som de fick a-kassa.Enormt missbruk??? Vad baserar du det på?
Och då hade jag ändå sorterat bort de som man direkt kunde se var fuskare, som tex. Jens 22 år, erfarenhet kurser i programmering på universitet, sökt arbete lastbilsmekaniker, noll erfarenhet. Eller Eva, 25 år, utb. kurser inom drama och media, arbetslivserfarenhet teaterverksamhet, sökt arbete: grovarbetare (!) inom bygg och anläggning och skriver för säkerhets skull att hon bara väger 49 kg.
Som arbetsgivare hade jag tillgång till Arbetsförmedlingens databaser och det fuskas otroligt mycket. Samtidigt försäkrar man ut sjuka personer som objektivt knappast kan utföra något nämnvärt arbete.
Senast ändrad av en moderator: