Nu vill andra ägaren inte svara

B

Buckingham

Har inte prata med ägaren på ett tag nu sist så bestämde vi att han skulle komma och hämta sin häst i januari. Då jag inte orkar att han ska ringa en gång i halvåret och säja att han kommer och avlivar hästen. Men hur gör jag nu när han inte svarar vill veta när han kommer och hämtar hästen?? eller om han skickar ut någon som avlivar honom i stallet.
http://telliban.bilddagboken.se/ind...kPTE0Mzk3MzIyOCZ0PTExOTI5MTc2MDEmY3VycmltZz05 nu ser ni honom utan täcke.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nu vill andra ägaren inte svara

Har ägaren stall hemma? I så fall hade jag brevledes meddelat att jag den 10 januari kl. 14,00 kommer och lämnar hästen i stallet.

Allt för att få ett slut på följetongen.

Varför skall han avliva hästen?
Om du ändå har hästen så kan du väl få den om han inte vill ha den kvar,eller???

Nu är det ju lite knapphändiga uppgifter om vad som gäller i det här fallet.
Men jag kan ana att du haft hästen på foder och kanske inte har något riktigt avtal om det.
Det du kan göra i så fall är att skriftligt skicka en uppsägning på det avtal ni ändå har om att du har hästen o s v.
I denna uppsägning ska du sätta ut ett datum innan vilket hästen ska vara hämtad/avlivad. Du ska skriva in att om inte detta sker kommer du från och med det datumet att debitera ägaren för alla kostnaderna för hästen. Alltså allt som rör hästen ska du dokumentera från det daumet, foder, hovslagare, veterinärvård, stallplats eget arbete m m.

Om det nu blir så att hästen ändå inte kommer bort skickar du faktura till ägaren enligt de kostnader du har dokumenterat. Förslagsvis skickar du en faktura i månaden. Om dessa inte blir betalda går du vidare till Kronofogden för indrivning. Du kan då också begära kvarstad på hästen tills att det blir betalt eller efter en hel del juridik även över ta ägarskapet på den. Beror lite på värdet på hästen och sådant.

Jag tror att hon ägde en del av hästen men det fanns inga papper på det hos ATG ( lr. vart det var) . Var det så Ts?
Synd att du inte fick köpa ut honom.

Lycka till!

precis så är det!

Masse: Den proseduren kan ju ta oändligt långt tid! Buckingham håller på att leta ny häst och behöver bokplatsen till den nya, därför måste dett ske ganska snabbt. finns det inget annat sätt att gå tillväga?

Om ägaren finns hos kronofogden (med skulder) kan man be om handräckning, då tar fogden hästen i beslag.

Det räckte med att jag hotade om det (efter samtal med KF) så hämtades hästarna när jag var i samma sits, och hade jagat ägaren i månader och försökt få henne att hämta sina hästar samt betala uppstallning/foder. Jag skickade aldrig betalningkravet till fogden. Jag var heller inte fodervärd eller liknande.

Har ägaren stall hemma? I så fall hade jag brevledes meddelat att jag den 10 januari kl. 14,00 kommer och lämnar hästen i stallet.

Allt för att få ett slut på följetongen.

Jag vet inte vart h*n har stall ågonstan vet faktist inte ens om h*n har något stall alls. Jag har ringt hem mobil och skickat sms, så kan väll prova att skicka brev med.

Jag tror att hon ägde en del av hästen men det fanns inga papper på det hos ATG ( lr. vart det var) . Var det så Ts?
Synd att du inte fick köpa ut honom.

Lycka till!

så är det. mm det är det, det är jätte tråkigt att jag inte kunde köpa låss honom.

Om ägaren finns hos kronofogden (med skulder) kan man be om handräckning, då tar fogden hästen i beslag.

Det räckte med att jag hotade om det (efter samtal med KF) så hämtades hästarna när jag var i samma sits, och hade jagat ägaren i månader och försökt få henne att hämta sina hästar samt betala uppstallning/foder. Jag skickade aldrig betalningkravet till fogden. Jag var heller inte fodervärd eller liknande.

Hur vet man om ägaren finns med hos kronofogden då?

När du skickar brevet, var noga med att inte ställa frågor utan bara informera.

Eftersom jag är lusfräck och inte ett dugg intresserad av att bli utnyttjad som slagpåse och fri stallplats, hade jag nog - vid närmare eftertanke - meddelat ägaren att om inte hästen är hämtad innan xx xxxxx kommer hästen att lämnas till stallet Xxxx för fullinackordering á XXXX kr i månaden, på ägarens betalningsansvar.

Det gäller ju då att du har bra på fötterna att avtalet är uppsagt, att uppsägningen är giltig.

Vi har inge avtal överhuvud taget jag och ägeren. utan jag skulle ha hästen på foder men så fastna jag för den och fråga om jag kunde köpa nej sa h*n kan jag äga halva ja svarade h*n och skicka ett papper som ägaren hade skrivit på om att jag vart delägare. Men nu har h*n ringt och gjort bort sig så mycket så då orkar jag inte mera.
Jag tänkte skriva något liknade om sista datum mm.

Så enkelt är det inte. Det ska mycket till för att fogden ska ta en häst. Då ska det vara en mycket värdefull häst.
Har suttit i liknande situation.

Men ring fogden och prata med dom, men du måste börja med att skicka en uppsägning där du skriver att du from det datumet kommer ta ut en hyra på X kr per dag. Sen får du skicka faktura, sen vänta och se om den blir betald. Blir den inte det, då först kan du kontakta fogden för att försöka få loss hästen. Men det tar lång tid. Jag höll på i över 9 månader....

MVH Russin8

oj kan det ta så lång tid. Pollen kommer nog få stå i samma stall då så jag kan ha lite koll på honom. Om det skulle hända något.

oj kan det ta så lång tid. Pollen kommer nog få stå i samma stall då så jag kan ha lite koll på honom. Om det skulle hända något.

Bara för att kronofogden har sagt en sak betyder det inte att det lagligt är så, tyvärr. Har också råkat ut för det.

Den som är registrerad ägare på STC är ägaren. Du sitter verkligen i klistret här. Det kan inte vara kul. Jag hade kontaktat en advokat om jag vore dig.

Hälsning Maja

Nej inte bara sådär för att ägaren har en skuld kanske, men när jag satt i den sitsen att jag inte fick tag i ägarna eller fick dom att hämta sina hästar samt betala för sig så var det så enkelt... Vi ringde fogden och de erbjöd hjälp med handräckning. Inte vet jag om just de ägarnalåg särskilt´illa till, men så var det iallafall.

Jag kan tillägga att detta rörde sig om två travare, ej värda mkt pengar. och jag skickade inga fakturor, jag bad bara om hjälp att bli av med hästarna.

Ägaren ringde upp mig för ca 1 tim sen och sa att h*n kommer antingen låta hästen stå kvar men stå för alla kostnader om det inte blir för dyrt med mockning fodring och insläppen och nu går det på 2500 i mån i stallhyra sen tillkommer skoning och vet besök. Annars så skulle h*n flytta honom närmre sig ,stallet h*n har sina andra hästar. Och de skulle vi kolla upp i morgon och säja vad allt som allt går på i pris. Hoppas att h*n inte bara hittar på nu. Men det bästa vore nog om pollen flytta till ägaren så att h*n inte kan hitta på något nytt, eller struntar i att betala.

Senast ändrad av en moderator:

Jag kan tillägga att detta rörde sig om två travare, ej värda mkt pengar. och jag skickade inga fakturor, jag bad bara om hjälp att bli av med hästarna.

Detta är en travare som nu blivit 11 år.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 536
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 863
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama