Sv: Nu undrar jag...
Det är väl toppen om hästen vill själv!!
Antar att det kommer lättare för vissa hästar.
Det är väl toppen om hästen vill själv!!
Antar att det kommer lättare för vissa hästar.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag ser inget fel i att jobba med rörelser "innan hästen är helt färdig" om man tar det piano och har hjälp av någon tränare som vet vad h*n gör. Men, det gäller också att vara oerhört lyhörd för hur hästen svarar.
Ja, precis. Det beror ju på om man ser en rörelse/övning som ett träningsredskap eller ett slutmål. Att nosa på svårare rörelser då och då tror jag är bra för att ta sig vidare, bara men precis som du säger - lyssnar på hästen och inte pressar, helst tar hjälp av tränare (då förutsätter jag att tränaren inte är för resultatinriktad för att ta hänsyn till hästen).
Ett litet knapplån..
Allmänt: vad anser ni egentligen med att rörelser "kommer av sig själv"? Det är klart att man inte strävar efter att piska fram en piaff men jag tycker nog att man kan påbörja en rörelse s.a.s innan hästen är tillräckligt stark för att utföra den fullt ut. Hur kommer man annars framåt?
En f.d. beridare på SR fick frågan "när börjar ni med samling och hur?" under en kurs. Han svarade så här (ungefär): vi jobbar med samlingen hela tiden. Om man gradvis kräver mer samling av hästen blir det inget konstigt, vi gör inte det ena först och det andra sen.
Åsikter om detta??
Under helgens kurs för en fd beridare på SR så har jag fått göra saker som jag egentligen inte trodde vi var redo för. Handlar inte alls om piaff eller liknande men om öppna i galopp tex. Han menade att jag måste ta hästen ur "kindergarten" och gå vidare till grundskolan. Att när man visar hästen nästa steg så kommer den att begripa att det finns andra saker, som är jobbigare, och då tycka att det är ju inte så farligt att ex bara gallopera på en volt. Vad gäller öppnan så gör den också att hästen måste lyfta sin framdel bättre för det funkar inte att bara slänga ut frambenen när de måste korsa varandra... Resultatet blev att vi fick till endel riktigt fina galoppsprång.
Precis som Anky sa på sin clinic igår i Flyinge... *hukar mig*
"Variera hela tiden, var inte rädd att göra fel, låt det hända något nytt hela tiden, påverka, påverka, påverka!".