nu tittar hon bara surt på mig och stegrar.....

T

trava

snälla någon hjälp mig. pga andra saker så började jag ge henne korn och betfor men så i samband med det så har hon flippat ut helt. hon stegrar sig när hon kommit in till skötplatsen och sliter sig och travar ut till hagen.

detta är en häst som varit lungnet själv tills för ca 1-2 veckor sen nu. jag kan inte rida henne längre, för hon totallvägrar gå någonstans än till hagen, stegrar sig och bara blir skitsur på en.....

nu när jag var hos henne igår, så gick jag in i hagen och då gick hon i rask takt från mig och sen slängde hon huvudet mot mig med öronen bakåt. och jag blev bara så paff så jag stod där och tittade på henne, mitt hjärta bara gick i tusen bitar.

ALLTID kommer hon i snabb skritt mot mig och kelar med sitt huvud på mig och jag bara älskar henne..... men inte nu längre

jag har ju inte gjort något annerlunda med henne. vad kan det vara med henne?

kan kraftfodret göra så här med min älskling.....????
vi har tagit bort det igen så nu i 2-3 dagar har hon ej fått nått och det verkar hålla i sig.

jag vägrar tro att ägaren av stallet gjort någon men nu börjar jag undra..........

skulle ta in henne i dag, kom till utgången av hage, hon lättar på frambenen så jag bara släppte henne igen för jag ville inte bråka. + att dom andra hästarna sticke ut i samband med att jag försöker få in henne.

kan hon vara svartsjuk på dom andra hästarna.
en liten ponny som har fått övertaget på henne????? så fort denna ponny kommer sticker min tös.......

HJÄLP!!!!!!!!!!!!!!

Sv: nu tittar hon bara surt på mig och stegrar.....

Jag skulle be en veterinär undersöka hästen. Det du beskriver tycker jag låter som om hästen försöker säga till dig att något är väldigt fel och oftast är det att något gör ont.

Efter den där veterinärundersökningen skulle jag (om det inte var något medicinskt fel på hästen förstås), grovt misstänka ren och skär trots. Hur länge har du haft henne?

har haft veterinär. inget fel på henne. men kan hon bli så här kanske om hon är extra känslig från korn och betfor?

vi får väl se hur det går. bara känns för jävligt. mn vet liksom inte om det är något fel och då vill man ju inte vara sträng till henne. eller om hon bara jävlas.....

har haft henne i 1 år. ALDRIG har hon gjort så här. skulle inte ens tänka på det....

Desto större anledning tillatt misstänka att något ÄR fel!
Ta ut en equiterapeut eller massör, de kan ibland upptäcka saker som inte veterinärer ser.

idag gick allt lite bättre, verkar som hon lugnat sig igen. hoppas på att det är kraft fodret som gjort detta. verkar ju nästan så.... får se imorron hur hon är, annars får jag ringa någon annan häst expert...... :(

Jag tycker det låter konstigt att hon har reagerat så starkt på kraftfoder, men dte är ju inte omöjligt.

men jag skulle nog ta ut en fysioterapeft och kiropraktor för att gå igenom hela hästen. Den kan ha ramlat i hagen och gjort sig illa, utan att det syns. Många hästar får svåra humörsförändringar av sånt.

Mitt sto har også reagert og blitt hel knapp efter hon begynnte eta Betfoder! Hon eter havre og betfoder(speedi beet) og tydeligen kan hon inte eta dom to forderslagen tilsammans i dom mengder jag vil. Så nu må jeg rakna om hele foderplanen :(
Men mitt sto er inte elak, hon e bare stressad i trening og slik.

uansett, en sjekk av massør eller equiterapaut eller noe skader nok inte.

NU idag har jag ÄNTLIGEN fått tillbaka min häst :)
hon är sig själv igen. har kommit fram till att betforet har blivit för mycket för henne och jag kan ej ge det i dom mängder som hon behöver så nu har jag ordnat annan mat till henne och åter är allt bra. snacka om att man blir lycklig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! men tråkigt att jag ej kan ge betfor... men men. hon e glad igen, min älskling. :) :) :rofl: :bump: :banana:

konstigt att dom kan reagera såhär. men man blir ju aldrig fullärd precis. skönt att det finns andra som också varit med om detta!!

ha en bra dag,,,,,mvh lyckliga jag!!

Detta är ett ledarskapsproblem, hästen saknar respekt för dej.

Byt foder. Varken korn eller havre är naturligt för hästens mage.

Min kompis hade en häst som med helt plösligt börja bli agresiv stegra sig och sånt
Han hade Brorelia.
Nu 6 mån efter är han värdens snällaste igen.
Kan tilläga att vetrinärena hitade inget fel utan det behövdes ta ett blodprov. Som tur är hitta dom det i tid.

Min har varit dålig i ben, rygg och börjat så med men ska upp till Djursjukhuset igen för att kolla igenom hästen från topp till tå en gång till med blodprov m.m

Senast ändrad av en moderator:

cherican skrev:
Mitt sto har også reagert og blitt hel knapp efter hon begynnte eta Betfoder! Hon eter havre og betfoder(speedi beet) og tydeligen kan hon inte eta dom to forderslagen tilsammans i dom mengder jag vil. Så nu må jeg rakna om hele foderplanen :(
Men mitt sto er inte elak, hon e bare stressad i trening og slik.

uansett, en sjekk av massør eller equiterapaut eller noe skader nok inte.
Speedi-beet är ju inte samma som betfor, mest bara fibrer och liiiite socker. I alla fall det som min häst åt ett år och det var aldrig nåt problem.

Senast ändrad:

Jag känner precis igen symptomen, från en glad häst till en som jag inte visste om jag nånsin skulle få in i stallet eller ens nånsin mer kunna få tag i. Hon har fri tillgång på hö inne och hon har alltid fått tre nävar betfor på vintern och en näve på sommaren, och det har aldrig vart nåt problem. Problemet var att hon blivit så enormt frusen så jag får ha en byggfläkt att värma stallet med på vintern. Nu står hon och häckar utanför dörren och när jag öppnar så har hon jättebråttom in i värmen. Täckespåklädningen på morgonen är en historia för sig, bita husse och sparka lite på honom,men försiktigt.
Ledarskapsproblem visst, men vi har inte kunnat enats om vem som ska vara herre över vem så vi får försöka skärpa oss så gott det går, vilket det sällan gör. Vi har i alla fall kul åt varanns egenheter.

Bill skrev:
Detta är ett ledarskapsproblem, hästen saknar respekt för dej.

ALLT behöver inte bottna i ledarskapsproblem! Tydligen var det ju fodret. Har en häst i stallet som inte klarar av vanlig havre...han blir helt enkelt koko...inte elak...men koko.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 902
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 879
Senast: Takire
·
Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som...
2
Svar
20
· Visningar
2 930

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka