Nu storknar jag...

CK

Trådstartare
Sitter och kollar i prislistan, nu när jag ska registrera årets arabföl

Registreringsavgift, föl, året det föds: 1700 kr
DNA-typning vid nyregistrering 700 kr
Pass 450 kr
Registerhållaravgift 350 kr

Summa 3200 kr. :eek:

Om jag kan ha fattat fel och har tur så ingår passet i reg.avgiften, men jag tror inte det.

Travfölet kostar 875 kr. Då ingår ALLT, pass, DNA, frysmärkning.

Makalöst.

Sv: Nu storknar jag...

Hej!

Har betalt in till ARAB här i dagarna och betalade då 2190:-

Registreringsavgift 690
Registerhållaravgift 350
Hästpass 750
DNA typning 700

Men tycker absolut att det är för mycket att betala...

Det var väldigt dyrt! Vill dom inte ha hästar reggade eller kan de ta vilka priser de vill eftersom det inte finns några konkurrerande förbund?

Har för mig att dna-test för att regga hos ASVH kostade 400-någonting, undras varför araberna är så mycket dyrare?

Priserna på DNA hänger ihop med hut många en ras har. För det är rasföreningarna som själv förhandlar fram priset. Det är bra mycket dyrare om man vill gör ett eget. Om jag inte kommer ihåg fel så ligger ett enstaka prov en bra bit över tusenlappen.

CK,
registerhållaravgiften på 1700:- du såg är för året efter att fölet fötts.
Barscha har rätt totalsumma 2190:- (det är fel delsumma skrivet för pass: "bara" 450:- mot 700:- som h*n skrev).

Håller med om att det är alldeles för höga avgifter! Jag undrar bl.a. varför registreringsavgiften är 690:- för en äkta arab men bara 350:- för en partbred? Är det inte samma pappersarbete som utförs?

/Anne

Tack gode Gud, du har rätt, jag läste fel.
Då blir det en tusenlapp mindre, men ändå för mycket för det man får.

Att en partbreed är billigare beror nog på att de har konkurrens på registrering av korsningar. :grin:
Min PRE-arab kommer t ex INTE att registreras i ARAB....

ARAB har varit svindyra länge, och helt obegripligt. För mig är det obegripligt att de fortfarande tar 'extrabetalt' för pass dessutom, när det är ett måste.

Priserna på DNA hänger ihop med hut många en ras har. För det är rasföreningarna som själv förhandlar fram priset. Det är bra mycket dyrare om man vill gör ett eget. Om jag inte kommer ihåg fel så ligger ett enstaka prov en bra bit över tusenlappen.

500:- kostade det 06 att få gjort en DNA som inte gick genom ASVH.
Året efter när ju alla skulle DNA testas så förhandlade ASVH till sig priset 380:- om jag inte minns fel. Sen kan ju priset på egeninskickad ha stigit sedan dess men den borde ju inte ha fördubblats.

Jösses!!

Jag ger 300kr för att skaffa pass till ardenner. Visserligen så ska det konturdiagrammas och chippas. Efter att det är fixat så skickar man in papprena och sen får man lösa ut ett pass för 300kr.

500:- kostade det 06 att få gjort en DNA som inte gick genom ASVH.
Året efter när ju alla skulle DNA testas så förhandlade ASVH till sig priset 380:- om jag inte minns fel. Sen kan ju priset på egeninskickad ha stigit sedan dess men den borde ju inte ha fördubblats.

Konstigt att det skiljer på priserna även när man skickar in dem privat? -05 skickade jag DNA själv till SLU (för att SCID-testa ett nytt avelssto) och då betalade jag 650:- direkt till SLU alltså.

och med tanke på muls svar:
eftersom det ju tyvärr tillkommer konturdiagram och chip på araberna också :crazy: ... så kanske man skulle börja med ardenneravel istället?! ;)
/Anne

kl
Eller fjordhäst!

Pass till föl - 300
Reg.bevis - pass 175
Gamla födda före 89 med reg.bevis - 300
Gamla(efter 88) utan reg.bevis - 500
Utan härstamning - 300

exklusive konturdiagram pch chips

Jag chippade mina föl för två veckor sedan och fick då betala 416:- per föl och då var det Chipp,konturdiagram, tagelryckning,resekostnad och moms, sen kommer det till 300:- för passet så 716:- blir totalsumman för ett fjordhästföl.

:o

Jösses! Även om du läst fel så var det ju hutlöst dyrt!

Mitt xx föl reggades förra året, kostnad? 300kr
Då ingick registrering, pass och DNA typning...

Var glada att ni inte ska registrera i spanska stamboken. (PRE) det går loss på mellan 3500-8000:- beroende på var i landet man bor....
Bara 3 veterinärer i hela Sverige som har "licens" från Spanjorerna att chippa, rita av och ta DNA-prov på guldklimparna. De bor i Stockholm, på Gotland och i Skåne. DYRT blir det alltås för de stackarna som bor i Norrland...

MEN, det ändå otroligt dyrt för att registrera en arab i Sverige!

Ja, man skulle kanske föda upp shettisar istället !!! Jag importerade ett arabsto i år, betäckt i utlandet 2008 och 'smakar det så kostar det'..eh?!

DNA-typning & Exportavgift (i utlandet) 1.350

ARAB:
Importavgift EU inom 6 månader (inkl reg. avgift) 920
Registerhållaravgift (engångsavgift), 350
Stämpling av pass 250
DNA-typning (kontroll med exportlandet) 700 !!

Betalt för stoet totalt = 3.570 (ARAB = 2.220)

Registreringsavgift för föl under födelseåret 690
Tilläggsavgift för föl fött i Sverige och avlat i annat land 900 :eek: !!
Registerhållaravgift (engångsavgift), 350
DNA-typning vid nyregistrering 700
Pass produktion 450

Fölet = 3.090

*Går genast o handlar mer nudlar 3pkt för 12:- o knäckebröd*;)

Jag fattar inte att det inte blir revolution på allvar!

Men systemet med stiftelser osv har satt ARAB i en helt skyddad värld, där ingen kan påverka demokratiskt.

kl

Bedrövligt..
Vad är det för bunt med kärringar som sitter och tar så mycket betalt???
Är det Ullared dom åker för pengarna?

Eller är Arabpassen exklusiva med guldkant?? :cool:

Kasta ut tanterna eller skicka upp dom till STC så dom får se hur det skall vara :devil::devil:

Ni arabfolk blir ju rånade.

AM

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka