Nu ska olämpliga Förbjudas ha hund

PIRU

Trådstartare
Hundägare kan få förbud
Sköter de sig inte ska de kunna dömas till fängelse
Olämpliga personer ska inte få ha hund.
Den som bryter mot förbudet kan dömas till ett års fängelse.
I dag lämnar jordbruksminister Eskil Erlandsson förslaget till Lagrådet.
Flera allvarliga fall där människor har blivit svårt bitna av sina eller andras hundar har höjt röster för en skarpare lagstiftning.
Nu kommer den, men det är inte hunden som pekas ut som problem, utan matte och husse.
Enligt SVT ska de hundägare som inte sköter sig kunna förbjudas från att ha hund. Den som inte lyder kan dömas till fängelse. Polisen kommer också få rätt att kräva av hundägare att de kopplar sina hundar eller förser djuret med munkorg.
Inga hundraser kommer att förbjudas.

”Snälla och trevliga”
– I stort kan vilken hund som helst tränas till att bete sig dumt och aggressivt, och det är alltså inte rasberoende, säger jordbruksminister Eskil Erlandsson till SVT.
Han påpekar också att även så kallade kamphundar ofta är snälla och trevliga familjemedlemmar.
I dag överlämnar han förslaget till Lagrådet som ska granska innehållet. Träder lagen i kraft blir det första gången sedan 1943 som lagen om tillsyn av hund och katt ses över.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1071214,00.html

Sen kollar man undersökningen 97% säger ja
 
Sv: Nu ska olämpliga Förbjudas ha hund

Jag blev glad när jag läste nyheten, men sen undrar jag om det blir så stor skillnad? Kommer det verkligen få bort drägget med bitande hundar?


Däremot tycker jag det är skitbra med ett sånt förslag istället för ett förbud mot vissa raser..... Det är helt rätt att ta tag i ägarna som är ett större problem än själva hunden!
 
Sv: Nu ska olämpliga Förbjudas ha hund

Förslaget är helt klart bättre än rasförbud, men jag funderar över vilka som ska bedömma detta..? Polisen? Har de verkligen kunskap/tid/resurser för detta?

//E
 
Sv: Nu ska olämpliga Förbjudas ha hund

:bow:
Det var på tiden!!
(Undra vad det är för 3% som är emot det?)
 
Sv: Nu ska olämpliga Förbjudas ha hund

Tycker detta är ett fantastiskt förslag.

Inrikta sig på ägarna istället för hundarna.
 
Sv: Nu ska olämpliga Förbjudas ha hund

*kl*

Det är ett stort steg åt rätt håll.
Sen får vi nog räkna med att tar tid innan rutiner, tillvägagångssätt och resurser finns och fungerar.
 
Sv: Nu ska olämpliga Förbjudas ha hund

Det måste väl nästan vara djurskyddet, dvs jordbruksverket numera, som tar hand om själva bedömningen? Och polisen som för ärendet vidare?

Jag undrar var man kommer att dra gränsen för olämplig hundägare...
 
Sv: Nu ska olämpliga Förbjudas ha hund

Alldels utmärkt! Uppför man sig oansvarigt i trafik och orsakar en olycka kan man ju åka dit, så att det kan gälla hundägare tycker jag är självklart. Vi har ju redan det strikta ägaransvaret.
 
Sv: Nu ska olämpliga Förbjudas ha hund

då är det bara att hålla tummarna för att lagen verkligen följs helt strikt och att det inte ska till döda småhundar och söndertuggade människor först.
 
Sv: Nu ska olämpliga Förbjudas ha hund

Håller med, hoppas att detta är något som kommer att hjälpa polisen att agera innan det händer.

Jag har sedan länge hoppats på att polisen ska kunna beorda koppeltvång, :bow: :bow: då vissa där jag bor inte har vett på att ha sina hundar i koppel.

Dessutom är jag ju extra glad för att det inte blev något rasförbud :banana:

Hoppas verkligen att det träder igenom oxå :)
 
Sv: Nu ska olämpliga Förbjudas ha hund

Jag tycker det är bra, men det kan bli svårt det där med hundförbud för att man är olämplig hundägare, lär nog inte funka så bra.
 
Sv: Nu ska olämpliga Förbjudas ha hund

det där med koppeltvång är ju både p ågott och ont..
Visst om man är i storstan eller tätbebyggt område.. då kan jag förstå!
Men är det i skogar eller på ställen man VET att det går lite folk så blir det till ont!
Det funderades på en koppeltvångslag här hemma där jag bor.. att det skulle bli strikt överallt :o
Men vilket liv för hunden om den måste va kopplad i skog och mark!!
Nä huvudsaken man håller dem kopplade på ställen det behövs! hur lydig den än är :D
 
Sv: Nu ska olämpliga Förbjudas ha hund

Jag tycker det är bra, men det kan bli svårt det där med hundförbud för att man är olämplig hundägare, lär nog inte funka så bra.

Varför skulle det inte det?
Finns ju de som får djurförbud i dag, då ska det väl gå att få hundförbud.
 
Sv: Nu ska olämpliga Förbjudas ha hund



Vadå äntligen?? Den lagen har funnits hela tiden men som jag fattade det hela så är den lite mer skärpt, antagligen pga av alla dessa felaktiga kamphundsägare..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp